BosseBus

Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

Tar oskulden på bloggen

Av Johanna - 16 januari 2013 10:10

Första inlägget blir en tillbakablick för att komma fram till dagens datum. Hur hamnade jag här. Började skriva blogg. Om en hund. Som heter Bosse.

Jag har i hela mitt långa liv (över 30 år) längtat efter en egen hund. Precis som många andra barn förstås. Jag tjatade, inte bara ibland utan stundtals varje dag i månader - jag var ett envist barn med stort hjärta för djur, speciellt hundar. Mina föräldrar skildes när jag var fem år, pappa skaffade sig diverse hundar, blandraser, schäfrar. Han var hemlös stundvis, alkoholist med en enda sann vän, sin hund. Min första riktiga vän, Zero, en bufflig schäferhane med stort hjärta och mod. Vilka äventyr vi hade. Han försvann en dag när pappa åter fick sitta inne för något eller flera småbrott, han blev någon annans. Jag och pappa letade efter honom ett tag efter att han kom ut, men jag gissar att han redan var borta, Zero skulle ha varit ungefär 13 år då. Tänker på han än idag.


När man väl flyttade till en egen lägenhet, hade jobb, fick barn och så, så har drömmen om egen hund varit med hela tiden, men också rädslan om hur man ska klara av att ha hund. Med heltidsjobb, barn med aktiviteter och en sambo som är måttligt förtjust i husdjur över huvud taget. Har man inte växt upp med andra djur än vandrande pinnar så är det inte lätt att förstå sig på denna längtan.

Efter 10 års förhållande, tjat och nästan daglig surfning på nätet på diverse hemsidor för hemlösa hundar, Blocket, Svenska kennelklubben, kennelsidor så sa han... "så klart du ska skaffa dig en hund om det känns viktigt för dig." Jag förstod ingenting! Från att alltid fnyst åt mina övertalningstrix, himlat med ögonen åt att jag alltid kastat mig över alla hundar vi mött, bara ha sett problem och jobb framför sig så sa han nu "ja". MEN självklart med förbehållet att ansvaret låg på mig... ALLT ansvar! "Inga problem" sa jag och resan med hund tog snart sin början. Detta var sommaren 2011.


Eftersom jag varit fixerad av hundar så många år, kunde de flesta raser in och utantill och hade valt ut ungefär fem raser som skulle passa mig som person, oss som familj men också en ras med rätt attityd och energi så föll sig valet på Staffordshire Bullterrier! Sommaren 2011 blev början på något som jag hade 20 års teoretisk kunskap om men aldrig hade praktiserat på riktigt, det kändes skrämmande!

 
 
Kennelmamma

Kennelmamma

18 januari 2013 14:14

Sååå himla roligt att du har skaffat blogg! Eller man ska nog säga Ni...Du och Bosse;-) Det ska bli riktigt kul att följa er här:-)
Kram till Er!

http://www.denique.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards