BosseBus

Direktlänk till inlägg 18 januari 2013

Dagen D

Av Johanna - 18 januari 2013 11:25

När jag fått mitt OK från M så förstod jag att det var dags, men skulle jag våga? Vad skulle det innebära med jobb, barn och allt annat? Hur skulle jag klara av det? Hur mycket semester hade jag att ta ut? Hade jag dagmatte, hunddagis? Jag visste INGENTING!

Min chef lät mig ta semester och jag fick placera dagarna hur jag ville (trots att jag sa upp mig i samma veva), min nya chef var måttligt road men tillmötesgående med vissa önskemål om att kunna ha med valpen ibland, jag hittade en dagmatte bland mina vänner som ändå gick hemma mammaledig, min lillasyster som själv skaffade sig sin första hund året innan lovade att ställa upp och stöttade mig massor, dessutom blev jag lovad plats på hunddagiset i stan så snart valpen var stor nog. Det skulle lösa sig!

Vi åkte hela familjen och tittade på valparna igen, helgen efter om jag minns rätt. Barnen var överförtjusta trots att de tyckte att valparna blivit mycket busigare än förra gången (de var med vid första besöket). Valparna var fulla av upptåg, busade, bet i oss och somnade om vartannat.

       

Jag hade ställt in mig på en tik. Det skulle vara lättare, tikar var mindre och man skulle slippa allt testosteron. Helst hade jag velat ha Bibbi, men hon skulle stanna hos Malin. Sen hade hon två fantastiska fawnfärgade valpar också men de blev tingade snabbare än ögat. Lilla, lilla flickan Piri-Piri fanns kvar och så förstås Habanero som senare skulle heta Bosse. Tiken som fanns kvar var söt som socker men blyg. Detta gjorde mig lite orolig och vi hade ändå tidigare pratat om att Bosse var ett skönt namn på en hund. Malin stöttade oss med att Habanero ändå var en jättetrevlig individ och att det inte skulle vara något problem för oss att skaffa en hane.

När vi lämnat valparna denna gång hade vi ett par dagar på oss för att komma med ett besked, andra valpköpare stod på tur... efter mycket våndande så bestämde vi oss, vi skulle bli med hund! En hund som heter Bosse!


Kennemamman Malin var hela tiden väldigt förstående och givmild med sin tid och öppnade även sitt hem för mig i tid och otid. Jag fick besöka Bosse hur mycket jag ville, så veckorna innan vi hämtade hem honom så vad jag nog hos henne i alla fall en gång i veckan. Dessa gånger kom jag med fika under armen och fick samtidigt möjlighet att fråga massor, det är inte för inte som man säger att uppfödare inte bara ska älska hundar utan även gilla människor, de är ju lite av hobbypsykologer!   Malin hade också gått med på att låta bosse stanna ända tills han var 10 veckor gammal. Jag hade min semester inplanerad så och hon såg fördelar i att valparna fick stanna längre hos sin mamma.

 

I början av december så kom dagen då det var dags att hämta hem lilla buset! Jag hade förberett hemma hela november som om det var ett adoptivbarn som skulle hämtas hem. Sovplats, bäddar, filtar, mat, tuggben, leksaker, koppel och halsband. Bädden låg framme tom säkert två veckor och bara väntade på att fyllas av en liten varm valp! Vi packade in oss hela familjen i bilen för att åka till Malin, det handlade om en bilfärd på 10 minuter, men alldeles för långt för en valp att gå. Hemma hos Malin blev det mys med valparna Bibbi och Bosse och mamma Soya förstås, sen fika vid köksbordet och papperarbete. Massor av papper som skulle fyllas i förstås. Innan hemfärd duschade Malin Bosse och jag satte på han det nya halsbandet (som var för litet... hur mycket växer en valp per vecka egentligen)? Bosse placerades i bilburen och vi startade bilen. Han skrek och ylade hela vägen hem med bara en liten paus när vi fick stanna bilen för att akutköpa nytt halsband på djuraffären. Jag tänkte... fan, han är ju åksjuk! Men det visade sig att efter ett par åkturer så älskar han han åka bil.


Väl hemma så ställde jag ner honom på hallgolvet och han sticker iväg och undersöker allt roligt, sin bädd, köket, sina leksaker och barnens fötter. Tryggast i hela världen ser det ut som att han alltid bott hos oss! Filmade honom efter 10 minuter hemma:


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards