BosseBus

Alla inlägg den 24 februari 2013

Av Johanna - 24 februari 2013 17:58

I ikväll efter en lång promenad (1,5 timme) i solen längst Nacka reservatet tog vi oss till ett ringträningspass för Saori på Rikstens Hundsportcentrum. Hon hade satt in ett extra pass på förfrågan av någon. Det medelades vara ett hårt pass med tempo för de redan lite erfarna. Kanon!   

Vi var ett gäng på ca 15-20 ekipage. Tror att jag räknade in fem afganer, lika många Faraohundar, några Cocker Spaniels, spanska vattenhundar? och två moppsar. Och så staffen Bosse då. Afganer kan verkligen det där med att se fantastiska ut i en ring när de svävar över golvet med sin päls... eller mer sitt långa vackra hår i vinden. Vackra hundar!

Bosse blev lite stel och på hugget första minutrarna i hallen, det var rätt spänd stämning och lite morr och gruff från några hundar precis när vi kom in. Bosse blir lite spänd på sånt nu för tiden. Men han gjorde inte mer än att höja svansen och stirra ut dem... sen gick det över på tio minuter och han hade full fokus på mig istället.

Jäklar vilket pass! Efter 1 timme, 45 minuter var jag genomblöt av svett, Bosse anfådd och båda två helt slut i huvudet. Det var ett jäkla springande, Saori skrikandes efter en hela tiden med att hålla rätt tempo, titta rakt fram, lita på hunden, peppa, tuttar ut, LE!!! Hon är hård... men ack så rättvis.

Jag fick med mig saker jag inte tänkt på. Som att hålla godishanden längre ner när jag visar upp hunden, inte dölja hans ansikte med min hand, se till att ställa upp honom olika snabbt och hela tiden mot domaren (som var en Saori som flyttade sig som ett spöke runt om i lokalen hela tiden)... det gällde verkligen att hålla koll på domaren. Bra övning!Bosse är alltid lite tung i baken, vill helst sätta sig efter en stund, så det var bra med träningsmomentet där vi fick ett visst antal sekunder att ställa upp hunden och sen skulle han stå stilla olika antal sekunder, Saori räknade högt hela tiden.

Hon piskade oss med sin röst och sin attityd - jag gillar verkligen henne!

Sista momentet var det bara att köra på med uppställning och sen runt i ringen två varv samtidigt som Saori fotade oss en efter en "in action". Ska bli kul att se om man fastnade på bild (och hur det såg ut).    Själv hann jag inte fota något alls trots att jag hade planerat detta. Kameran låg i väskan under hela passet, hann ju inte direkt ta fram den. Enda pausen vi hade var en snabb kiss för hundarna, haha! Så om jag får låna av Saori så lägger jag upp något av hennes foton här senare.

Här lite foton från vår promenad på förmiddagen:

               


TIPS: Ha INTE på er varmaste vinterskorna på en ringträning för Saori!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards