BosseBus

Direktlänk till inlägg 28 mars 2013

Hundkurs nr 2 hos Mari på Hundskolan i Roslagen

Av Johanna - 28 mars 2013 17:06

Då har man fått lära sig något nytt... om sig själv igen. All hundträning handlar ju egentligen om vad JAG gör! Så idag har JAG lärt mig hur och när jag ska agera och när jag inte ska REAGERA. Vi fortsatte arbetet med tyst kommunikation samt passivitetsträning. Vi körde också en del kontaktövningar under lek. Min största utmaning blir att veta NÄR jag ska agera på Bosses olika beteenden... jag måste låta honom vara hund också. Ibland kräver jag lite väl mycket i vanliga vardagssituationer. Vi ska också jobba på att Bosse ska hålla sig nära mig och endast agera utifrån mitt agerande. En övning var att lyfta upp Bosse på ett bord (han ska stå kvar så som jag vill ha honom) och lyfta ner honom igen (han ska stå kvar på marken tills jag visar något annat). Han tycker ju som oftast att han är "klar" så fort man säger "braaaa" eller "varsågod" och drar iväg åt det håll han själv tagit sikte på.


Jobba med till nästa gång är då förutom att fortsätta tysta leken med koppelgående PÅ RÄTT SÄTT:


  • Lyfta upp och ner Bosse från bord, stolar, stenar etc. Han ska stanna där jag sätter honom. Lämna över sig själv till mig så att säga.
  • Passivitet i koppel. När jag stannar för att prata med någon eller bara står still ska han bara vara passiv och jag ska strunta i honom. Kort koppel gäller här.
  • Jag ska när jag korrigerat honom vid tex koppelgående låta honom titta efter andra hundar/människor så länge han väljer att stanna hos mig. (Jag har tidigare trott att detta betyder att han är på väg att strunta i mig och har då korrigerat även detta = fel av mig!)
  • Jag ska komma ihåg att ta in Bosse NÄRA mig innan klappen på rygg/huvud. Han ska acceptera min beröring och inte va på väg någon annanstans mentalt.
  • BELÖNINGSKRAV: Jag ska få in Bosse i den berömda bubblan. Vilket betyder att han ska se mig som en resurs. Någon man får något ifrån OM han har kontakten med mig. Alltså öva ögonkontakt både i lek och klicker/godis. Här ska vi öka svårighetsgraden då Bosse redan är så duktig på ögonkontakt. Vid lek ska vio dessutom lägga till ett aktivitetsord: "Ja!" Detta för att han inte ska försöka påbörja leken igen innan mitt godkännande... han är ibland lite sugen på att ta kamptrasan från mina händer när jag tittar bort.

DET här är spännande! Jag märker bara på en vecka att han går bättre i koppel, har mer koll på mig OCH har blivit lite mer gosig hemma. Mari tyckte att det var en stor förändring från första gången, det är skönt att höra!


Ps. Bosse vägde 20 kg (på en annan våg i o f) men han har då bara gått ner ca 400 gram. 19,5 kg tycker jag borde vara hans idealvikt. Tycker det är svårt att veta hur mycket man ska minska på maten också när han fått korv och annat vid träning. Man vill ju ändå att han ska få näringen i maten. Fast om det nu blir så att jag inte ska ställa honom så mycket så kanske ett halvt kilo här och där gör så mycket?


Köpte ett apportblock idag också när jag ändå var på Arken Zoo och vägde honom... köpte det trots överpris mest för anledningen att Bosse kissade ner deras golv vid hundgodiset.   Men jag sa till vid kassan där butikägaren stod och fick bara ett trevligt svar att det inte gjorde så mycket och att det var bra att jag sa till... sen fick Bosse en godisbit av honom. Tack! Jag kanske också ska prova att kissa i gången mellan mjölet och sockret på mataffären nån gång, kanske får jag en kaka då?

Provade i alla fall att klicka in apporten så pass bra att han i alla fall skulle ta den i munnen, han var inte så intresserad av att bekanta sig med denna träkloss. Men efter lite klickande tog han den i alla fall i munnen och höll den t o m ett par sekunder tills jag sa loss. Tyvärr vill han gärna knaga lite på den samtidigt som han håller. Kanske ska prova en i metall?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards