BosseBus

Alla inlägg den 19 april 2013

Av Johanna - 19 april 2013 21:18

Bara för min egen påminnelse skull... Ska bli spännande att se skillnad sen. Men i mina ögon ser han bra ut nu så klart - han kommer alltid vara fin i mina ögon! Målet är i alla fall 19.5-19 kg och lite mer muskler... Få se om vi lyckas (kan ju behöva komma igång själv med)...

Av Johanna - 19 april 2013 09:30

Efter Cruft´sresan bestämde jag mig för att Bosse behövde gå ner lite i vikt... eller rättare sagt bli av med lite fett och bygga muskler istället. Jag lät honom vara lite mullig till England och med en vikt på typ 20,5 kg. Jag vägde in honom på detta hos veterinären när han avmaskades dagen innan resan. Blev lite chockad faktiskt.

Väl hemma drog jag ner hans måltider med 25 % och har haft som mål att springa med honom. Men den envisa vintern med all snö och is har ju inte gett med sig förrän nu egentligen så det har mestadels bara varit matintaget jag kunnat styra. Man kan se på hans midja att han ser bättre ut och jag trodde faktiskt att jag fått ner han en del när jag tog med honom till Arken Zoo i Norrtälje igår kväll för invägning.

Det finns två ställen jag kan/vill väga honom på i Norrtälje, Arken Zoo som har placerat vågen precis vid ingången mellan de första ytterdörrarna och de inre ytterdörrarna - bra placering, man får vara ifred. Andra stället är på Kvisthamra veterinärklinik dit jag brukar gå med Bosse vid vaccinationer eller annat.

Igår kväll ställde jag honom på vågen, tog av halsband och koppel och vågen stannar på 20kg!   Jag var tvungen att väga om honom... inte blev det bättre resultat för det. Fortfarande tjugo jävla kilo!

Okej, han är lite större och muskligare än standarden och han är absolut inte fet men jag vill ju att han ska vara så lätt som han bara kan för hans egen skull. Jag tänker på leder (som för övrigt är röntgade med kanonresultat) och kondition. Han ska ju orka länge.

Så nu blir det att börja springa. Den mesta snön har smält bort på mina favoritslingor i skogen... tror jag. Jag ska reka spåren i helgen, jag är ändå förkyld just nu så vi får börja med lååånga promenader helt enkelt. Jag ska även se till att få hem en sele så att han får dra lite vikter. Min lilla tjockis!   

Av Johanna - 19 april 2013 08:47

Nu så, snabbt inpå föregående tillfälle i söndags så körde vi ett kvällspass mellan 19.00-21.30 Det hade regnat hela dagen men det blev uppehåll till kvällen - skönt!

Jag har inte hunnit träna så mycket som jag velat denna vecka... eller vecka, det var ju bara tre dagar emellan till kurstillfället! Nästa tillfälle är på söndag så det blir ont om tid där med.

Har i alla fall bestämt mig för att koncentrera min träning på några få saker tills söndag, snabba lägganden och sitta kvar när människor kommer fram och hälsar (och helst tittar Bosse i munnen). Vi har även i läxa läggande under gång, ställande under gång och så klart fortsätta med kontaktövningar/ingångar/fot och det senare kommer jag också träna på under promenader. Med ingångsövningar menas att alltid när jag vill ha honom till mig för att koppla upp, leka eller något annat ska han alltid vilja komma till min vänstra sida - alltid!

Gårdagens kurs gick hur som helst jättebra! Kursledaren blev till och med lite arg på mig för att jag inte hade Bosse lös hela tiden... och då hade jag honom lös typ 90 % av lektionen... haha! Han är bra duktig faktiskt... det är mig det är fel på. Han har ju faktiskt bevisat att han lyssnar på mig. Kan han vara hos mig trots löptikar några meter bort åt varsitt håll så får jag banne mig lita på honom!

Annars så körde vi på med platsliggning, sitta kvar, fot runt de andra ekipagen och läggande under gång.

Något jag har stor fördel av inför nästa lektion där vi ska börja med ställande under gång är ju att Bosse vet vad "stå" betyder och att han faktiskt står kvar redan. Skönt att han är bra på detta så kan jag fokusera på att ta oss vidare därifrån. Så vi får jobba med att han ska stanna direkt, frysa till på platsen trots att jag går vidare. Detta får jag nog göra i två moment. Själva "frysningen" får jag nog lära in med klicker och/eller med en boll som man låtsaskastar... ni vet hur en hund kan frysa till när de fattar att bollen bara kanske for iväg. Jag får klura på det där.

Nu vill jag starta lydnadskurs 2 till sommaren men de vet ännu inte på brukshundsklubben om det blir av... jag ska hur som gå tävlingslydnad på Hundskolan i Roslagen. Det är fyra tillfällen i maj. Sen har de en hel helg lydnad i juni har jag för mig. Hoppas hinna med att prova på agility också... det är roooligt med hund!   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards