BosseBus

Alla inlägg den 22 april 2013

Av Johanna - 22 april 2013 08:36

I helgen gjorde Bosses kullsyster debut i rallylydnad! Hon är inte bara snygg som attan utan även smart. Av 100 startande kom hon på 11:e plats med 81 poäng! Vilken start! Ser fram emot kommande tävlingar och vi håller tummar, tår och tassar!


   Foton på SE JV-12 Denique Wasabi på Cruft´s 2013

Av Johanna - 22 april 2013 08:06

Sol är nog det som kan sammanfatta denna helg! Nu är våren här på riktigt! Vi har tagit långa promenader, lekt massor och tränat lite. Till söndagens lydnadskurs kände jag mig lite oförberedd som vanligt. Jag tycker alltid att vi har tränat för lite.

Vi började med teori som vanligt. Sen blev det ner på den äntligen snöfria bruksplanen. Lite blött fortfarande på sina ställen men helt okej. Vi "torrgick" lite medan instruktören ropade direktiv, "framåt marsch, höger om marsch, vänster om halt" osv. Det var roligt... och svårt. Jag med flera har ju lite problem med att skilja på höger och vänster. Men framförallt gick övningen ut på att hålla koll på sina fötter, vilken fot man börjar med, hur man vänder sig om och så. Det är mycket att tänka på så det är kanon att träna på detta utan hund till att börja med. Medan vi gjorde detta var hundarna uppbundna runt om planen på olika ställen. Bosse gillade läget en stund, sen började han yla och skälla... när han till slut tröttnade på det så var han tyst... och fick beröm först då så klart. Bra övning för Bosse.

Vi körde på sen med "fot" fram till en tänkt linje där vi sen gjorde helt om halt... Bosse är såååå bra... trallallaaa! Han gör sitt absolut bästa på träningarna, det är så roligt! När vi tränar hemma på promenaderna så är det lite si och så... kanske det är så att inte heller jag har samma fokus då.

Ännu mer kontaktövningar runt om varandra blev det. Sen några platsliggningar. Mot slutet av praktiska timmen körde vi läggande under gång, lite ställande under gång och ingångsövningar. Sen blev det lek en stund och in i bilen igen. Avslutande teori tjugo minuter med frågor.

Nästa gång, på söndag, är det apport. Ska bli spännande. Jag har klickat in apporten så pass långt att han i alla fall tar den i munnen. Tyvärr vill han gärna gnaga på den. Men fick ett tips igår om att sätta den längre fram i munnen på honom och bara klicka när den ligger just där. Så det blir att backa i träningen något.

Efter 2,5 timme kurs kom Tessan och mötte upp mig. Hon, jag och Bosse tog en lätt joggingrunda på 4 km för att avsluta dagen. Skönt att äntligen kunna springa i skogen!

För första gången idag låg Bosse kvar i sovrummet när jag steg upp på morgonen! När jag hade gjort mig i ordning låg han fortfarande kvar! Haha! Lilla sötnosen var visst trött... som jag brukar säga... en trött hund är en lycklig hund!



Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards