BosseBus

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna - 11 maj 2013 12:47

Idag fick kurskamraterna Stella och Bosse busa av sig! Mattarna bestämde träff på Lv3 och kopplade loss busarna! Bosse var minst sagt helt slut efteråt...

Av Johanna - 10 maj 2013 18:37

Den här veckan har vi vilat från all träning! Efter avslutningen på Lydnadskurs 1 i söndags tyckte jag att Bosse skulle få lite vila, så måndag till torsdag har vi bara gått vanliga promenader och tagit en kort kort löptur som visade sig vara för varm för Bosse... sommaren är här!

Men idag tog jag tag i träningen igen och man märker att både jag och Bosse slarvar lite med detaljerna... men han kommer i alla fall ihåg hur man ska göra...

Körde igenom hela lydnadsklass 1 på bakgården idag, lät även min lilla dotter filma... som för övrigt hade jättebråttom att göra annat så alla moment är något framtvingade i all hast. Kul att se på själv så att man vet vad man gör för fel och hittar alla dubbel- och trippelkommandon man ger, haha!! Filmerna nedan är i den ordning man kör lydnadsklass 1 på tävling... Platsliggningstiden kortade jag ner med typ 70% då det bara är tråkigt att se (och Bosse inte klarar 2 minuter än) och tandvisningen var mer eller mindre katastrof då jag tvingade min kära sambo att avbryta sitt altanbyggande bara för att kolla Bosses tänder... ingen av killarna gillade sitruationen. Så med dessa ursäkter, se och "njut":   


Platsliggning:

INGEN FILM DÅ SKITDATORN STRULAR!!!   


Tandvisning (oförberedd husse och hund):



 
 

Linförighet (glömde sätta på koppel):



 
 

Läggande under gång (med massor av dubbelkommandon...):



 
 

Inkallning:



 
 

Ställande under gång (även här fortfarande med dubbelkommandon):



 
 

Apportering (notera Bosses tuggande... suck!):



 
 

Hopp över hinder:



 
 

Sådärja... massor att jobba på!   Men på söndag träffar jag lydnadsgruppen så då jäklar kör vi på hårdträning igen! Men tror att jag ska lägga in en vilodag i veckan...


Puss & Kram!


Av Johanna - 6 maj 2013 09:07

Glömde ju helt bort att skriva igår att Bosses syster Bibbi fick sin första (jag säger första då fler lär komma) rallylydnadstitel i helgen! Så nu är hon SE JV-12 RLD N Denique Wasabi! (Ju fler bokstäver desto bättre!)   


GRATTIS till Bibbi och Malin!!!


 



Av Johanna - 5 maj 2013 20:42

 


Ikväll var sista tillfället på lydnadskurs 1 på Roslagens BK med kursledare Jessica Uddén - som för övrigt är fantastisk på att lära ut, fånga ens uppmärksamhet och peppa! Vid detta sista tillfälle hade vi en liten låtsastävling i lydnadsklass 1 och vi skulle utföra alla moment utefter egen nivå. Jag ville pressa på Bosse lite genom att inte ge någon belöning (gottis) under själva momentet utan bara mellan momenten. Han var jätteduktig! Jag körde på dubbelkommandon i vissa moment, han släppte apporten för tidigt och under platsliggningen gnällde han lite (samt att jag gick fram ett par gånger för att belöna... ville inte att han skulle ställa sig och misslyckas). Annars var han klockren!! Jessica sa efteråt att han kom på 1:a plats av dagens "tävlande"! Jag är stolt och ännu mer motiverad nu! Älskade hund!   

Vi fick tårta och diplom och det överlämnades blommor till Jessica. Vi har lovat att ses på söndagar framöver när man kan. Jessica berättade också att det BLIR en lydnadskurs 2 redan i maj-juni... fantastiskt! Hoppas nu på att det är dagar man kan...

Nu ska Bosse få vila några dagar helt från träning, sen blir det att nöta vidare. Bland annat ska jag dra till klubben någon kväll och ta ut ALLA apportblock, lägga dem i en hög och klicka in dem allihopa! Haha! Så att han vet att han även ska hålla kvar okända apporter i mun! Sen ska jag börja slipa bort mina dubbelkommandon och FRAMFÖRALLT träna platsliggning typ ÖVERALLT!


Puss och kram från en mycket stolt matte!

Av Johanna - 4 maj 2013 19:04

Har märkt att Bosse börjat mjälla plötsligt. Det började i samband med när han fick leka med Bibbi efter ett löppass samt lydnadsträning. Sen har han mjällat varje dag. Jag tänker att det kan vara stressmjäll? Vi har ju tränat lydnad rätt så mycket och varje dag i alla fall något. Kanske behöver han en liten viloperiod? Han har aldrig tidigare mjällat mer än ibland på utställningar (det är ju lite stressande miljö). I skrivande stund blir jag faktiskt än mer säker på att det är stressrelaterat - så klart, så mycket som vi tränat! Han har ju blivit såååå duktig också! Idag satt läggande under gång! Ställande under gång jobbar vi vidare på...

Imorgon är sista tillfället på lydnadskurs 1 så efter det får det bli några dagar INGENTING! Skulle också ha åkt till Sthlm på förmiddan imorgon för att testa på barmarksdrag med Bosse men jag tror att jag får sansa mig och bara låta honom vila och promenera tills kvällens lydnadskurs. Vi får prova på barmarksdrag en annan gång, hans välmående kommer ju först!

Idag var vi hos mamma och tog en fika. Melker har kastrerats i torsdags så killarna fick inte leka. Vad han såg ynklig ut i sin tratt och hemmagjorda byxor!   Lilla STORA Melker!


 


Gick förbi rastgården i Skarpnäck innan vi drog hem igen. Där träffade Bosse en blå pitbulltik på 7 år. Bosse ville leka och självklart rida på henne. Hon blev arg på Bosse hela tiden men envis som han är (eller korkad) så gav han sig inte på ett tag. Till slut gav han upp... nästan. Hon var en väldigt ouppfostrad hund, hoppade och försökte ta min korv direkt från mina fickor... då fick hon vara med om en arg människa, haha! Sen var hon som ett lamm vid mig. Ägaren som bara haft henne ett tag började be om tips. Jag gav han tips på några kontaktövningar och rekommenderade honom att gå på kurs. Han var verkligen tacksam för allt. Roligt när människor ändå VILL lära sig och VILL vara bra hundägare.

Rastgården var sjukt lerig, så nu är alla mina kläder i tvättmaskin och Bosse skulle behöva badas... men äsch! Han ligger ju så sött (som en död) och sover... han behöver VILA!


 

Av Johanna - 4 maj 2013 11:02

Nu har Non-Stop selen kommit! Provade den nu på morgonen på en inte allt för nöjd Bosse... får nog ta och träna in den med massor av gottis!   Den är sjuuukt tajt över huvudet när den ska på... och framförallt av! Sitter lite väl tajt över halsen också, men det kanske bara är bra, har hört att selar ska sitta åt för att inte skava osv? Hoppas den är ok, ska ju inte dra några tyngre vikter. Dessutom är denna sele egentligen anpassad för barmarksdrag, t.ex vid löpning eller varför inte åka sparkcykel eller skidor bakom honom!

Först blir det att bara träna in selen sen börja lägga på lite vikt i form av kedjor eller fyllda PET-flaskor. Ni ser på fotona vad missnöjd han är (inte blev han gladare av en överentusiastisk matte som ville fota)...


       

Av Johanna - 4 maj 2013 10:50

Igår kväll sa husse att vi skulle gå ner på stan och ta en öl på någon uteservering medan barnen var på disco. Sagt och gjort, trots avsaknad av sol, så satte vi oss på Åtellets uteservering. Vi var ensamma där i snålblåsten kan jag tillägga! Men vad gör det med värmande filtar, hund och ett glas rött i kroppen. Myspys! Tyvärr ville Bosse mest bara gå hem om han inte fick ligga på soffan med oss... smög ner en filt till honom på marken att ligga på men det dög alltså inte. Efter otaliga försök att hoppa upp i soffan bredvid mig så dög i alla fall husses famn.



"Får jag komma upp eller?"


 


"Sååååå trååååkigt!"


   


Myyyyys!


     

Av Johanna - 3 maj 2013 08:12

Torsdag kvälll 19:00-21:30 var det dags för näst sista tillfället på lydnadskurs 1. Känns faktiskt riktigt tråkigt att det snart är slut. Tiden har gått fort och hundarna har lärt sig så mycket på dessa få veckor! Nu hoppas vi samtliga ekipage att det blir en fortsättningskurs i sommar. Jag ska i annat fall gå lydnadskurs privat. Jag vill ju tävla!

Tills igår skulle vi ha tränat på framförgående och hopp över hinder. Så nu har vi påbörjat alla moment i lydnadsklass 1 samt appellklass (om man vill tävla i bruks). Jag inser att framförgåendet är en utmaning varför jag kommer att koncentrera mig på lydnadsklasserna nu så får vi se vad som händer i framtiden. Jag måste ändå få möjlighet att genomföra ett MH med Bosse först innan vi får tävla i bruks. Vi är anmälda som reserver lite här och var men det är inte lätt att få plats.

Igår blev det mycket repetitioner på allt vi lärt in. Bosse var något ofokuserad, det är fortfarande mycket löptikar. Han blev dessutom rasande på en förbipasserande hund som skällde mot gruppen - det var INTE ok enligt Bosse. Han rusade mot hunden (Bosse var ju okopplad) skällandes med rest ragg men vände tillbaka på mitt gormande "NEEEEJJJ!" Skönt med ett kvitto på att han lyssnar på mig men samtidigt jobbigt att han inte kan låta mig ta hand om t.ex skällande hundar... jaja, allt gick ju bra.

En av deltagarna frågade oss andra om vi inte kunde fortsätta träffas på söndagar och träna tillsammans... JA, sa allihopa! Kul! Sen kanske man inte kan alla dagar men vore väldigt kul att få ihop en liten lydnadsgrupp på nybörjarnivå.   

Jag blir så himla sugen på en Schäfer när man ser dessa underbara arbetshundar! Pappa hade ju en Schäfer när jag var liten tjej så de ligger mig varmt om hjärtat. En dag, en dag i framtiden ska jag ha en mörk, rakryggad, arbetande Schäfer!


 


Nu blir det att finslipa på alla moment fram till söndag (så gott det går och hinns med) för då ska vi få genomföra en tävling på låtsas och självklart utefter egen nivå. Kursledaren ska kommendera och till och med skriva protokoll.... roooligt!! Så nu blir det hårdträning!


Momenten och det domaren bedömer i lydnadsklass 1 är alltså:


  • Platsliggande
  • Tandvisning
  • Linförighet
  • Läggande under gång
  • Inkallande
  • Ställande under gång
  • Apportering
  • Hopp över hinder
  • Helhetsintryck

Hur spännande som helst! Off we go!


Ps. Invigde Lundhagsbrallorna igår också... de är ju såååå sköna! Och snygga!


   


Västen funkar också fint förutom att den är något tät... blir nog svettigt i sommar... nu väntar jag bara in ett par schyssta kängor!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards