BosseBus

Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Johanna - 4 juni 2013 21:57

Ikväll hade vi date med kennelmamma Malin och hennes Bibbi. Hon ska på torsdag tävla i rallylydnad igen, nu fortsättningsklass. Jag har velat lära mig skyltarna i rally för att prova på så Malin tog med rubbet till Socitetsparken ikväll så att jag och Bosse skulle få oss ett träningspass. Kuuul! Men svårare än jag trodde... mest svårt att hålla reda på sig själv, kopplet och godiset! Bosse hade lite svårt att fatta när han skulle sitta framför mig... det gick ju emot allt lydnadstänk! Hur ska jag lära mig alla skyltar! Men skam den som ger sig. Bosse var på ett ganska trevligt humör med okej fokus så det var roligt. Passade på att träna lite läggande och ställande under gång på väg tillbaka till bilen... börjar få bort dubbelkommandona... tyvärr resulterar det i långsammare läggningar... hmmmm. Medan Malin tränade Bibbi fick Bosse sitta uppbunden och träna passivitet... Hör och häpna - han la sig ner.. Med hakan i backen! Framsteg!
Innan vi for hem så fick jag träffa lilla Ia som inte alls är så liten längre utan växer så det knakar! Puss på nosen!


 

Av Johanna - 4 juni 2013 14:04

Bosse och jag gör ju debut i Lydnadsklass 1 den 7 juli och jag är riktigt nervös och tyvärr lite otaggad efter senaste kurstillfället. MEN nu tänker jag så här... jag skiter i platsläggandet ett tag på bruksplan. Jag börjar om från basic med detta moment. Hemma. Korta stunder. Korta avstånd. Mycket belöning.

På bruksplan tränar vi BARA allt som är kul! Läggande och ställande under gång. Hopp över hinder. Inkallning och linförighet.

Funderar på att avstå platsläggandet på tävlingen den 7 juli och se det hela som en träningstävling trots att den är officiell. Vi har ju flera år på oss och jag vill ju gärna ha pallplatser... vill inte förhasta mig genom klasserna. Undrar när man säger till domaren om att man avstår något moment? Finns det någon regel där?


Träningsupplägget ser ut som följer:


Hemma inne & ute:

Platsläggning

Apport - sluta tugga din skithund!

Snygga ingångar

Bakdelskontroll

Tandvisning - Sitt still för helvete!


På bruksplan:

Snabba inkallningar

Hopp över hinder

Läggande

Ställande

Linförighet/fot - vänstersvängar också...

Apport - andra hundar apporter smakar blä...


Jag tror att detta är en bra plan, vad tror ni? Bosse är ju faktiskt helt fantastisk i alla moment (finslipning krävs bara) förutom platsläggandet... och så behöver jag plocka bort mina dubbelkommandon samt övertyga Bosse om att belöningen finns utanför plan... och att den väntar där på honom - han måste inte rusa dit själv så fort HAN tycker att han e klar!   


Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards