BosseBus

Alla inlägg den 12 juni 2013

Av Johanna - 12 juni 2013 13:54

Jag har genom året läst sjukt mycket hundlitteratur! Allt från hundars anatomi, etologi, raslära till böcker om uppfostran, lydnad osv. Två böcker jag suktat länge efter nu är Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt och Med sikte på 10:an - belöningsträning för lydnadsklass I-elit av Nina & Kent Svartberg som jag nu fått låna av lillasyster... boken är slut överallt!

Boken är så bra! Full av tips, instruktioner och lättläst. Man har verkligen tänkt på allt! Detta är en bok man kan ha kvar länge och gå tillbaka i när man fastnar i något moment eller bara vill ha tips på vägen. Jag vill INTE lämna tillbaka den!   Men lillasyster har lovat att jag får ha den tills jag ska tävla i juli.








 

Kontaktkontraktet har jag hört så mycket gott om och även om dess författare så det känns som en bok man bara ska ha läst! Så nu har jag hittat den begagnad och den dimper förhoppningsvis ner i brevlådan innan helgen! Perfekt lektyr att ha med på kryssningen i helgen! Medan tjejerna ligger bakis kan jag njuta av hundlektyr... trallallaaa! Jag en "Crazy Dog Lady"? Näeeee?

Av Johanna - 12 juni 2013 09:48

Igår kväll var det dags för andra tillfället av lydnadskurs 2 och jag var nervös efter förra gångens stora besvikelse. Samtidigt som jag kände mig lite orolig så hade jag ändå en klar plan för hur jag skulle lägga upp träningen så att Bosse inte skulle kunna misslyckas - där kände jag mig säker. 1) Han ska inte få nosa runt på bruksplan om inte jag tillåter det... t.ex när jag lämnar honom uppbunden eller när vi bara står rakt upp och ner och inte tränar. 2) Platsläggningen blir uppbunden, kortvarig och med mig nära... och mycket beröm.

Allt gick så himla bra! Han är fortfarande nyfiken på flatten som han ännu inte hunnit "nosa in" men respekterade mitt nej. Platsläggandet fungerade bra men jag märker att han känner sig obekväm med alla hundar på sidorna om honom... är hundarna framför honom eller runt om på bruksplan så fungerar platsläggningen mycket bättre. Det måste jag klura ut vad det beror på?

I början av lektionen visade vi upp linförighet, läggande, inkallning, ställande och apport. Bosse skötte sig utmärkt och jag har lyckats slipa bort mina dubbelkommandon! Så nöjd!     Så det vi egentligen behöver träna på nu är att finslipa ingångarna (Bosse tar gärna ett skutt/hopp in till mig), öka Bosses uthållighet i linförighet samt att orka flera moment efter varandra utan gottis, prova flera olika apporter som andra hundar haft i mun innan och så själva platsläggningen. Jag gissar att jag får hoppa över platsläggning de första tävlingarna tills han får rutin på vad som gäller. Och det är helt OK!


Ps. Kattmaten fungerade som jag gissade! Den fick han efter avslutat pass. Mot slutet av lektionen blev vi kommenderade genom ett helt pass (förutom platsläggning) och efter hopp över hinder sprang vi gemensamt till den väntande kattmaten som Bosse visste väntade på honom. Endast en gång var han på väg mot kattmaten innan vi var klara och det var vid inkallningen... dum som jag var kallade jag in honom ståendes straxt framför kattmaten... så istället för att göra en ingång till min vänstra sida drog han mot kattmaten!   Men ett snabbt "nej" från mig fick honom på rätt tankar. Så till nästa gång blir det att lägga kattmaten längre bort från bruksplan (han kommer veta var den finns ändå men det blir längre bort att rymma... vilket jag gissar inte är lika lockande).

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards