BosseBus

Alla inlägg den 23 juni 2013

Av Johanna - 23 juni 2013 12:51

Vilken fantastiskt härlig midsommarhelg! Vädret var kanon, vattnet ljummet och maten god! Vi åkte till landet redan torsdag kväll, jag packade med förutom barnens badkläder och Bosses klövjeväska... men glömde hans flytväst.    Men det löste sig ändå. På torsdag kväll blev det bara lite promenad, lång bastu i barnens farmors härliga vedeldade bastu, kall öl och grillad mat.


 


Lördag morgon tog jag en löprunda med Bosse på ca 6 km genom byn. På vägen tillbaka tog vi stigen till sjön där vi tog ett dopp! Eller jag tog ett dopp. Bosse som är världens största badkruka går bara så långt att han bottnar. Ja, han fick i alla fall dricka och svalka av sig... för det var varmt! Trots tidig förmiddag var det säkert 20 grader, sol och kvavt. Han svalkade sig även under löprundan ett par gånger i bäckar och diken.

När vi kom upp till stugan igen så var han grymt trött och väl förberedd att stanna i stugan själv några timmar när vi drog ner hela familjen till stora ängen för att fira midsommar på svenskt vis med dans, sång, femkamp och ponnyridning för de små.


       


Kära sambo satte även upp löplinan som jag inhandlat delar till på olika affärer runt om i Norrtälje - det blev så bra!


     


Till kvällen innan middag tog vi en tur till ner till sjön, gissade att det skulle vara folktomt så att jag skulle ha möjlighet att doppa Bosse på riktigt. Lilla dottern tog med sig sin fresbee som vi hade som plan att locka ut Bosse med i vattnet.

Första doppet för honom blev helt enkelt att jag slängde i honom från bryggan med simriktning mot stranden - en simtur på 3-4 meter innan han bottnade. Räknade inte med att han var så tung för han skönk en halv meter nedanför vattenytan innan han kom upp och började simma mot stranden... han struntade blanka fan i fresbeen som låg framför näsan på honom - här var det ren och skär överlevnad som gällde - siktet låg på land!   Han var lite shockad och tittade på mig med misstro efter att han skakat ut allt vatten ur öronen... men nu var han desto modigare när fresbeen hamnade allt djupare i vattnet. Medan barnen och jag hejade på honom och hurrade högt varje gång han vågade sig ut lite till så släppte den värsta skräcken för djupt vatten. Nu vågade han sig faktiskt på några simtag för att få tag på fresbeen - duktig kille! Stolt som en tupp var han när han lyckades simma för att hämta fresbeen... så jäkla stolt!


 


Tillbaka med blöt hund:


   


Sen hade jag en väldigt trött hund igen som fick njuta av märgben ute på gräsmattan.


       


På lördagen blev det att testa på klövjeväskan utomhus. Några gånger hade han haft på den inomhus med godis som motivation - har nog aldrig sett honom så olycklig som med den på ryggen! Men väl ute gick det bättre. Hade den utan packning på vägen ner till sjön och medan barnen badade fyllde jag några bajspåsar med sand och la i väskan (ca 1 kg totalt). Den fick han bära på vägen upp från sjön. När vi kom tillbaka till stugan var han helt slut! Jag gissar att det var en utmaning mentalt att gå i terräng med tyngt på ryggen, han var ju verkligen tvungen att tänka på hur han satte ner tassarna i marken och samtigt hålla balansen.


     


På eftermiddan blev det 6 km löpning igen med en Bosse som var väldigt trött... han slackade efter rätt så bra så vi tog det lugnt. Vi avslutade även denna löprunda med ett besök vid stranden. Det var bara en familj där så jag frågade om det var ok att jag tog ner Bosse i vattnet. Det var det så jag bar ner honom i famnen tills jag stog i vattnet med löparshorts och linne med vatten upp till bröstet. Släppte ner honom i vattnet med nosen i riktning mot stranden och höll i honom i selen bara... så fick han trampa vatten i nån minut innan jag släppte honom och han fick simma in. Min duktiga kille! Han behöver bara träna så kommer han bli en excellent swimmer! Behöver jag säga att jag hade en trött hund sen? Kvällen slutade med bastu, grillning, lite tv och mys. På tv,n gick ett program med hund... det var konstigt tyckte Bosse att en hel hund kunde få plats i den där burken...


 


Nu är det söndag, vi kom hem för några timmar sen och snart är den lite lydnad på bruksplan innan vi drar vidare mot nya äventyr!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards