BosseBus

Alla inlägg den 24 juni 2013

Av Johanna - 24 juni 2013 21:31

Ikväll höll Jennie Holmberg ringträning i Societetsparken i Norrtälje - på försök helt gratis för att kolla intresse och så. Jag meddelade att jag skulle komma lite sent då jag var tvungen att hämta Bosse från landet direkt efter jobbet men jag blev ju baaara 30 minuter sen och kom lagom till fikat! Perfekt! Vi var väl en sex stycken staffar om jag räknat rätt, plus sen Jennies två busar också då... åtta staffar? Kul att det är så pass många staffar i trakterna!

Mest ville jag vara där för att träna Bosse i att INTE engagera sig i andra hundar vilket jag misstänker är grundproblemet i bland annat platsläggningen... han tror att alla hundar ska hälsas på, lekas med, sättas på eller sättas på plats... dumstrut! Så nu är planen att utsätta honom för områden med mycket hundar för att träna på detta... utanför veterinärkliniker, djuraffärer, bruksplanen... alla ställen jag kan komma på där det passerar mycket hundar. Så ska vi bara vara där och jag ska berömma all kontakt med mig och tala om att det inte är någon idé att bry sig om andra hundar... önska mig lycka till!

Ikväll i alla fall för att återgå till det så höll ju Jennie i ringträningen och jag blev överraskad över hur mycket jag fick lära mig om vad domaren tittar på men också varför domaren gör si och så... tack! Mer pedagogisk och duktig ringtränare har jag inte varit med om! Hon var också petig och talade om vad jag ska tänka på i framtiden. Bland annat påminde hon mig om att jag faktiskt måste börja hålla reda på var domaren står! Sen gick hon också igenom hur domaren kollar att öronen är rätt storlek, svansen rätt längd och varför man trycker här och var på hunden... massor av nyttig info som jag inte vetat ett skvatt om! Sen fick jag äran att leka lite domare med Jennies egen lilla tik på 4 månader... sötis! Hur duktig som helst!

Nils var där med farbror James också... Nils påminner mycket om Bosse i kropp och hans sätt... bomull i öronen och spring i benen! Så grymt söt med sina ljusa ögon!

Det slutade med att några av oss bara satt på gräsmattan och pratade efteråt i en timme - trevligt! Bosse fick under tiden bara ha kontakt med mig... det var svårt... speciellt Jennies valp var svår att låta bli... men med tillräckligt många nej, morr och köttbullar så gick det bättre och bättre.


Tack för en kanon kväll!!


         

Av Johanna - 24 juni 2013 14:20

 


Soya väntar sin tredje och sista kull valpar så Bosse ska få fler syskon. Jag längtar tills man får se och lukta på de små bebisarna - man är ju så valpsjuk på våren och sommaren framförallt! Gissar på massor av röda sötisar!

Det är beräknat 6 juli och enligt ultraljudet såg man mellan 7-9 valpar - tjohooo! Önskar att jag kunde få ta hem en av dem!


 


Pappa Flex är svart/mörkbrindle, jättesnygg och trevlig. Har träffat honom några gånger och fått nöjet att gosa med honom... det gillar han mer än gärna! Denna gosse blir förhoppningsvis svensk champion i sommar!


Lite valpbilder på Bosse och hans kullsyskon:


           


Av Johanna - 24 juni 2013 08:31

 


Nu är det inte långt kvar till min och Bosses allra allra första lydnadstävling - debut i lydnadsklass 1 den 7 juli på Roslagens BK! Ghaaaa! Jag är sååå nervös och samtidigt förväntansfull! Lite besviken är jag också över platsläggandet... det kommer aldrig bli stabilt fram tills dess, jag har helt enkelt inte möjlighet att träna med andra hundar... eller okända hundar som är det svåraste för Bosse. Han är så himla nyfiken på nya hundar och människor - hans största problem... och bästa personlighet på samma gång.

Igår kväll var vi i alla fall nere på bruksplan en timme. Malin med sin fina Stella slöt också upp och vi passade på att träna platsliggning. Bytte sida. Provade ny belöningsform med godis framför mina fötter som han fick fokusera på - det var nytt = bra för Bosse! Så höll vi på en stund och bytte sida på hundarna också. En gång reste sig Bosse och drog mot Stella - men jag var förberedd med kopplet så han misslyckades - bra!

Alla andra moment gick bra trots värmen samt att Bosse var världens tröttmössa efter en helhelg på landet. Han har dessutom börjat älska att hämta apporten - den som var så äcklig när jag introducerade den, haha! Nu är han värsta retrivern! Så han fick hämta den som belöning när han klarade av andra moment. Roligt!

Malin berättade att hon håller på och har hållt på med spår hur länge som helst... hade inte en aning! Vad roligt när hon erbjöd sig att dra ut och introducera personspår för mig och Bosse - det ser jag verkligen fram emot!

Efter detta körde jag ut min son och Bosse till farmor på landet i Norrtälje, lilla dotter till min lillasyster i Tyresö och landade själv hemma hos mamma för att natta över. Vi blir tydligen barnfria i flera dagar - känns jättekonstigt! Fast ändå skönt - då behöver man inte känna dåligt samvete över all tid man lägger på hundträning eller sin egen träning. Denna vecka är faktiskt en intensiv hund- och egenträningsvecka:


Måndag: Ringträning Norrtälje

Tisdag: Lydnadskurs 2

Onsdag: egen träning, CrossFit el. löpning

Torsdag: Privatträning Hundskolan Roslagen

Fredag: egen träning, CrossFit el. löpning

Lör-Sön: Lydnadshelg Hundskolan i Roslagen


Nu startar dessutom Roslagens BK träningstävlingar på onsdagar! Vad bra! Jag har verkligen funderat över var man kan hitta dessa... och så dyker det upp på hemmaplan!

Ps. Har anmält mig till lydnadstävling i Hallstahammar också, den 20 juli! Lika bra att köra på!   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards