BosseBus

Direktlänk till inlägg 28 juni 2013

Kurs för Mari

Av Johanna - 28 juni 2013 08:22

Igår kväll hade jag bokat en enskild lektion hos Mari på Hundskolan i Roslagen igen. Tänkte försöka mjölka ur henne mer tips på platsläggningen samt ett sätt att bli av med Bosses oerhört stora intresse av andra hundar - detta går lite hand i hand.

Vad gäller platsläggning jobbar Mari efter principen att man lär in i följande ordning:


1. Tid - vilket kan innebära att man står kvar vid hunden längre och längre stunder tills den förstått att tiden är det primära.

2. Störning - nu plockar man ner lite av tiden igen och börjar arbeta med störning av olika slag (stadga träning). I störning kan man också lägga in att träna i olika miljöer. Det viktiga är att man kan kontrollera störningen (så att det t.ex inte är en hund som oväntat kommer mot oss).

3. Avstånd - När både störning samt tid i längre utsträckning fungerar kan man lägga till avstånd men då självklart utan störning och korta stunder i början. Sen lägger man på mer av tid och störning om vartannat.


Tänk om jag vetat ovan innan, det låter ju helt logiskt! Här började vi med störning och avstånd först... satte hundarna i ring och lämnade dem korta stunder. Gör om gör rätt!


Sen pratade vi snabbt om de två olika sätten att lägga hundarna, aktiv platsläggning eller social? platsläggning (att hunden bara vilar). Jag väljer aktiv rakt av då jag tror det passar Bosse bättre helt enkelt. Han får ha sin uppgift hakan i backen och det går bättre och bättre!


Ganska snabbt gick vi över till att prata om hur vi ska få Bosses förväntningar byta riktning. Istället för förväntning på att få leka eller annat med hunden han ser så ska han genast förvänta sig att han och jag gör något ihop när han ser andra hundar. Det blir typ skvallerträning. Skillnaden mot annan typ av skvallerträning jag läst om eller kollat på youtube är att här trycker man in korv i munnen på hunden om han mot förmodan missade min signal (samt minskar störningen till nästa försök) samt så lägger vi så småningom till ett beteende när han tagit kontakt med mig... det kan t.ex vara att komma in till min sida och gå fot bredvid mig tills vi passerat eller att bara sitta kvar vid min sida. Vi började sätta detta i praktik med att skapa förväntning redan när han hoppade ut ur bilen. Så fort han landade på marken gav jag signal och tryckte in korv i munnen på honom (det räckte en gång, sen fattade han signalen)! Det blev en ny signal istället för klicker - ett kort och gällt "japp" från mig. Det "klickade" jag in rätt fort... eller "jappade" in?   Bra att ha det istället, klickern kan man ju glömma samt så har man ett redskap mindre att bära på. Sen försvårade vi övningen genom att gå förbi Mari flera gånger och varje gång han tittade på Mari gav jag signal och han kom till mig för att få utdelning. Sista delen var att gå i närheten av hundar som tränade längre bort. Mycket svårare men med rätt avstånd gick det kanon! Så nu är det bara att hårdträna! Nästa steg är att vänta ut honom för att se om han spontant vänder sig mot mig när han ser en annan hund eller någon människa han vill hälsa på. Då är det signal och gottis. Efter det ökar jag kravet att han ska komma fram ända till mig för att få gottisen osv. Sen kan jag börja närma mig störningarna sakta men säkert. Ja, ni förstår tanken.


Igår på lunchen körde vi ju en löprunda med kollegorna. I slutet av rundan lyckades någon ta ett foto... ser lite svettig ut.   


 


Bosse sov gott efter löprundan


 


I helgen blir det lydnad för hela slanten - lydnadshelg hos Hundskolan i Roslagen! Ska bli riktigt roligt och förhoppningsvis lärorikt. Kanske man lär känna några nya hundmänniskor också - alltid trevligt med personer med samma intressen.


Tjolahopp!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards