BosseBus

Alla inlägg den 30 juni 2013

Av Johanna - 30 juni 2013 18:36

Att sammanfatta denna helg blir inte helt lätt. Förutom att både jag och Bosse är helt kokta i hjärnan, fötterna värker och vi båda försöker sortera alla intryck så blev heller inte denna helg alls som jag hade förväntat mig! Jag hade förväntat mig en helg med finslipning av mina lydnadsmoment, problemlösning kring de moment som inte sitter samt få ta till mig massor av bra inlärningsmetoder och teorier - de sistnämnda förväntningarna stämde in helt korrekt men.....


Min förväntningar om finslipning av lydnadsmoment raserades ganska fort när jag insåg att Bosses grundproblem, det vill säga hans fantastiska egenskap att vara så utåtriktad och social, förstörde alla våra försök på inkallning. En söt liten flatteflicka ställde till det för honom. Han sprang till henne och vägrade avbryta trots mitt nej och skäll. Jag gormade ska ni veta. Detta upprepades ungefär fem gånger innan jag var färdig att bryta ihop! Mari som håller kursen peppade mig att fortsätta och berättade att detta var tvunget att gås igenom tills han fick ansvaret själv att välja rätt väg, välja mig alltså... vi lyckades INTE denna gång. Jag åkte ifrån lördagens kurstillfälle med en riktigt uppgiven känsla!

Tidigare på lördagen hade vi massor av teori om inlärning, belöningar, koncept osv - mycket bra som jag kan ta med mig. Vi gick också igenom hopp över hinder i teori samt praktik - jag fick möjlighet att träna på LK2 i hopp då hunden hoppar ifrån föraren istället för TILL föraren. Men jag mådde som sagt piss på vägen hem.


   


Som tur var så hade jag bokat upp mig på födelsedagsgrill hos vänner. Direkt hemma tog jag en snabb dusch, bytte om, hoppade på cykeln och pinnade på i 180 till vännerna i Malsta. Efter 20 minuters snabb cykelfärd var jag redo att svälja en hel sjö vatten och insåg att den där duschen innan varit helt förgäves... vilken tur att jag kom lagom tills brännbollen började! En klunk cider från en vän och på´t att köra några frivarv! Jag kan lova att jag var trött efter detta. Men bra att slippa tänka, bra att inte vara med Bosse (som stannade hemma och sov) och gott med mat, dryck och härliga skratt! Jag fick dessutom tillfälle att träna deras helt orutinerade schäfer i fotgående. Hon hade aldrig blivit inlärd i tävlingsfotgående... men som den schäfer hon är så hajade hon direkt!


 


Trött Bosse


 


Idag söndag skulle vi fortsätta med teori samt gå igenom fritt följ (fot) och apport. I fritt följ hände det samma som på träningstävlingen i tisdags - jag fick inte med mig Bosse. Han ville hellre kolla in åskådarna, lukta på gräset och allt annat än att hålla kontakt med mig... som om inte den här helgen redan hade sänkt mitt självförtroende i botten! Tack! Så vi fick tänka om, tänka koncept, tänka belöningsformer och allt annat är momentinlärning. Inte helt fel när jag kan se på det i efterhand - han kan ju alla moment, han har ju bara problem att hålla fokus/koncentration. Vi tränade ingångar till plan och detta måste jag fortsätta med. Sen funderade vi på belöningsformer. Så Mari spred ut alla sina leksaker ur sin ryggsäck för att se vilken Bosse behagade välja. Vi behövde hitta en belöning som han var redo att dö för - det blev grisen!


   


Vi påbörjade den inlärning som vi egentligen borde ha kört in innan någon lydnadskurs alls - belöningskvalitet, externbelöning, be om lov, "för att få måste man göra" osv. Grisen blev vår gemensamma trofé när han lyckades hålla fokus på mig!


       


Han älskade sin gris. Efter att grisen blivit av med ett öra och ett ben lämnade vi tillbaka den till sin riktiga ägare (trots att Mari tyckte vi kunde ha den kvar några dagar) för att själva komma på vilken av våra grisar hemma i källarförrådet som skulle kunna ta över rollen från och med nu. Jag har nog aldrig fått Bosses fulla uppmärksamhet på detta sätt - till och med tjejkiss kunde han förbise när jag tog fram grisen! Bra bra bra!!!


Var och en på kursen körde på efter sina egna förutsättningar. Gunnel och Gizmo (jaktgolden) med rutan. De tävlar i lydnadsklass 3. Sen hade vi två nybörjare som fick påbörja alla dessa moment... det såg så roligt ut, längtar nästan tillbaka till i våras när man fick sitta och nöta in apporten. Det känns lätt i jämförelse med helgens utmaningar!


                     

På vägen hem idag hade jag en bra känsla i magen och en plan om att till tävlingen i helgen som kommer vara jättenöjd om jag bara får med mig Bosse - om han bara har kontakt med mig genom alla moment! Jag skiter i hur sättandena blir, hur snabbt han lägger eller ställer sig, om han tar apporten... bara han är med MIG!


Det blev thai och en öl på altanen väl hemma. En kortis till skogen där vi också på en grusplan tog slut på sista godiset genom att köra igenom fritt följ, läggande, ställande och inkallning... och han lyste så klart som den stjärna han är... haha! Kan inte låta bli att skratta åt eländet. Varför kan han inte visa vad duktig han är bland andra??


   


Denna vecka är det hårdträning av ingångar till plan och externbelöning av en "ny gris" samt godis i skål. Ska kanske få till en träningsdagbok också. Funderar på att använda befintlig almenacka.


Kramar från ett trött ekipage!


 


Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards