BosseBus

Alla inlägg den 8 juli 2013

Av Johanna - 8 juli 2013 21:04

Ikväll tog Malin mig under sina vingar och visade mig hur man lägger personspår. Hon berättade lite om hur man ska tänka, prata med hunden, visa, förbereda och allt annat möjligt som jag inte kommer ihåg. Malin kör mycket spår och nu med sin Schäfer Stella som spårar typ ALLT!

Jag var lite orolig att Bosse inte skulle tycka att det var så intressant med föremål längst spåret då hans föremålsintresse inte är det högsta. Men jag ville samtidigt inte använda godis så vi chansade. Jag hade på dagen tidigare svängt förbi Bromma Zoo då jag ändå behövde fylla på tuggbensförrådet och passade då på att köpa två nya leksaker. En stor sork? med en liten petflaska i som man kan byta ut när den tar slut och så en sladdrig gris med prassel i som jag gissade Bosse skulle tycka om. Grisen fick följa med ut i spåret. När jag rastade Bosse innan Malin dök upp så busade jag med honom och grisen en stund så han skulle få upp intresset.

Bosse fick vänta i bilen medan jag la ut spåret. Jag gick ut ca 5 meter in i skogen där vi gissade att ingen annan rört sig. Svängde 90 grader och bara började gå. Jag la ut lite olika föremål var 10:e meter och trampade på varje föremål innan jag gick vidare. Vek sen av ut mot vägen igen.

Nu så här första gången så låg spåret bara ca 10-15 minuter vilket tydligen gör att spåret är mera spritt än om man låter det ligga längre... det blir ju då egentligen svårare för hunden att hitta ett rakt spår att följa...

Jag tog ut Bosse, satte honom nära vägkanten ca 5 meter från där jag gick in och satte på honom selen. Sen visade jag med handen in i skogen och han hittade spåret rätt snabbt. Vi gick in så att vi hamnade en bit in på spåret så att han skulle få möjlighet att avgöra vilken riktning jag gått åt. Han hade lite svårt att avgöra min riktning så jag visade honom lite... sen var det full fart framåt!

Det jag blev mest förvånad över var att han faktiskt markerade alla "apporter"/leksaker jag lagt ut. Vissa tog han upp för att leka med, andra markerade han bara med nosen och tittade på mig. Så duktig!!

Han fixade hela spåret och jag fick igång honom på nytt efter varje apport. Det var otroligt kul och alltid lika häftigt att se hur hundar kan använda sin nos!

Efter att Stella fått gå ett spår också så la vi ut en sökruta för att även prova detta. Roligt. Bosse fattade direkt. Hittade sin gris typ på en gång... men vi måste träna på det där med att komma tillbaka med grejerna.   


Bosse med fortfarande fin gris:


   


Apporterna:


 


Lite trött gris efter att både Bosse och Stella tagit oskulden på den....


 

Av Johanna - 8 juli 2013 08:35

I fredags kom Soyas valpar, 4 flickor och 1 pojke! Alla mörka (brindle). Skulle ha åkt över och tittat på dem men tiden har runnit iväg så jag hoppas på att få se dem live i veckan och då ta massor av foton.


 


I helgen har vi verkligen inte gjort något annat än flämtat ikapp i värmen. Söndagen var ju värst med sina 30 grader i skuggan. Altanbygge och badstrand stod på schemat. Bosse har redan hittat sin favoritplats på baksidan. På altanen har man ju lite utsikt... och skugga när värmen är som värst. Ännu finns inget staket runt om, den nya panelen är nästan helt på plats, fönster och dörrar på gång och tak ska byggas över en del av altanen... men Bosse trivs ändå.


            


Att det inte blev något tävlingsdebut för mig och Bosse i söndags känns jättetrist. Samtidigt lite skönt att slippa tävla i värmen, Bosse hade varit mycket påverkad. Det gick i alla fall jättebra för resten av lydnadsgänget - grattis till fina prestationer!

Nu har PM kommit för tävlingen i Hallstahammar som Boxer klubben anordnar om två veckor. Men jag gissar på att vi skippar även den och ser fram emot en tävlingssäsong med början nästa vår. Dessutom startar tävlingen med samling 07:30 vilket betyder att jag skulle behöva åka hemifrån typ 05:20 - nej tack!

Denna vecka blir det fortsatt lugnt med noll lydnadsträning, förhoppningsvis lite personspårsintro och titta på valpar!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards