BosseBus

Alla inlägg den 9 juli 2013

Av Johanna - 9 juli 2013 22:39

En hel vecka har gått utan ett enda lydnadskommando. Vi har ju paus. Men nu ska vi träna lite moment för att hålla allt i minnet. Korta pass och mest det som är roligt som hopp, apport och läggande... ja, alla moment egentligen utom platsliggning om Bosse skulle få välja.
Bosse fick ingen frukost idag då jag ville ha honom riktigt fokuserad till avslutningen ikväll. Det skulle mest vara fika och prat men lite träning skulle vi hinna med.
Bosse fick följa med till jobbet idag... det var bra... en tråkig dag på kontoret skulle definitivt se till att kvällens lydnad blev dagens höjdpunkt (tack Emma för det tipset).

På avslutningen fikades det både tårta och blåbärspaj och pratades kurs och framtidsplaner.
Ut på bruksplan sen för att träna en stund innan regnet... och trot eller ej... jag hade fått tillbaka min arbetsvillige kompis! Jag vågade inte koppla loss honom förutom när vi körde hopp över hinder men det hade inte varit nåt problem vet jag i efterhand. Momenten satt förutom lite sneda sättningar i inkallningen som jag verkligen inte brydde mig om ikväll... Bosse hade full fokus på mig (korven). Den här blicken har jag saknat:

Efter 30 minuter gick vi av plan för att avsluta på topp och med en bra känsla i kroppen! Bosse fortsatte med sin fina kontakt ända ut till bilen! Min fantastiska hund var tillbaka för ett ögonblick! Älskar den lille skiten!

Av Johanna - 9 juli 2013 16:10

Den efterlängtade hundrastgården i Norrtälje är nu på gång att förverkligas tack vare en engagerad privatperson som med egna medel går in och bygger upp denna! Han lägger ner tid, pengar och arbete - kommunen hjälper till med... att upplåta en plats. Inget annat tyvärr. Men vi kanske ska vara glada ändå? Norrtälje Kommun är ju inte kännt för att ta rationella och genomtänkta beslut innan man beslutar var pengar ska hamna, vad som ska byggas eller hur vägar ska planeras.

Rastgården hamnar helt perfekt vid skog, sjön Lommaren och Hundfiket! Se karta: http://kartor.eniro.se/m/nGpRg

Jag personligen kommer förstås bara använda rastgården när den är tom på andra hundar eller i sällskap av hundar som Bosse redan känner och går ihop med. Sen finns det alltid en chans att träffa andra hundägare med hundar för att skapa nya kontakter vilket är trevligt.

Jag hoppas nu bara att rastgården får hålla sig fin utan vandalism eller hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Jag hoppas också att alla respekterar de regler som kommer att finnas gällande löptikar, sjuka hundar mm. Av erfarenhet vet jag att det finns otroligt många korkade hundägare - men det är ju en del av mitt jobb - att skydda Bosse från dem.

En hundägartyp som jag kan bli helt vansinnig på är den som går med sin hund längst ut i utsträckt koppel och låter hunden fara fram till alla hundar de möter med kommentaren "får de hälsa". Notera att frågan om att hälsa kommer när dess hund redan står nos mot nos med min. Dessa hundägare är de största jäkla pantade idioterna på denna planet! Tänk om MIN hund är sjuk och smittar? Tänk om MIN hund är rädd eller aggressiv? Vissa människor som har hund är helt förståndshandikappade! Ja - ni förstår hur upprörd jag blir av att bara prata om det... förlåt, blogga om det. Så när dessa idioter kommer för nära brukar jag markera ganska snabbt med ett ben i vägen eller bara ropa "stopp"! Har fått frågan om min hund är galen, har fått sura miner och oförstående blickar. Det är okej, jag tar det om det kan skydda min hund från onödiga konflikter. Oftast går ju sådana här "möten" bra och konfliktlöst... men jag tar inte risken i onödan. Hundar ska mötas utan koppel, fria att hälsa på hundars vis och bara i kontrollerade former. Bosse har redan en flock och några utvalda vänner - det går ingen nöd på honom.

Ja just det - hundrastgården. Det ska i alla fall bli väldigt roligt att se resultatet och låta Bosse leka där ibland bland sina kompisar utan att behöva gömma sig i skogen.

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards