BosseBus

Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av Johanna - 8 augusti 2013 08:22

Igår var det som vanligt på onsdagar träningstävling (tävlingsträning?) på Roslagens BK och denna onsdag tänkte jag att nu ska jag ta mig i kragen och vara med trots att alla andra ligger hästlängder före mig i träningen... vissa uppflyttade till elit för sjutton! Läskigt att komma dit och inte kunna bidra med mer än fantastisk störning från en staffe som tjuter som värsta orkestern!

Körde platsliggning med massor av hundar men la mig på sidan med Bosse så att jag kunde koppla honom - han låg kvar hela tiden ut men lyfte på huvudet ett par gånger samt pep sig igenom hela platsen. Redan när vi kom till klubben märkte jag att Bosse var rätt ofokuserad och hittade massor av lukt från tikar... skit! Jaja, det var bara att ta det utifrån den nivån och köra.

Bestämde mig sen för 3 moment - tandvisning, linförighet och apport. Tandvisning då det är utmärkt tillfälle att få nya personer att titta och ta på honom utan att han ska skutta upp och pussas, linförighet då jag behöäver lära mig hantera kopplet som mest är i vägen och apport för att Bosse ska få smaka på nya apporter.

Det gick väl sådär. Ingången till plan var jättefin (första gången) men min "tävlingsledare" var inte på plats då utan tyckte att jag hastigt skulle göra en till ingång... så ut igen och snabbt in igen med en hund som andra gången inte alls förstod vad vi höll på med utan bara luktade efter andra hundar som suttit på plan. Tandvisning ok. Linförigheten hade jag problem att få med mig Bosse, han ville gärna fortsätta att utforska luktfläckar här och var vilket resulterade i sträckt koppel några gånger... men 80% var han med i alla fall. Apporten var inga problem egentligen.

Efteråt fick jag lite feedback från Susanne som var min tävlingsledare under momenten. Hon påpekade då starkt att det inte var okej att Bosse lyfte upp huvudet under platsliggning och att jag använde kommandot plats över huvud taget utanför träningssituationer. (Jag sa plats till honom när han låg bredvid mig när vi satt i gräset efteråt... och så lyfte han på hakan efter en stund och jag sa plats igen... sen fick han gottis). Hon menade på att hon tränat sina hundar från början 1 sekund, 2 sekunder osv... så att de aldrig misslyckats... aldrig! Jag ifrågasatte ett par gånger... var det verkligen så att de ALDRIG misslyckats med hakan i backen?? Nej, sa hon... hon hade lagt upp träningen så att de aldrig misslyckats. Det är ju fantastiskt (hon är uppflyttad till elit btw). Jag försökte ta reda på hur man gör OM hunden misslyckas... det visste hon egentligen inte eftersom hon arbetar efter metoden att hunden aldrig får chansen att misslyckas.

Jättebra tips!! För nästa hund tänker jag då... för vaddå, har jag förstört min hund nu? Han lyfter ju på hakan ibland? Jag har ju uppenbarligen då gått för fort fram i träningen... hur ska jag backa nu när han vet att han KAN lyfta hakan om han vill?? Vem kan ge mig tips på det? Nu vet jag ju bara att jag gjort fel.... blev fan ledsen, gör jag ingenting rätt?! Samtidigt tacksam så klart för alla tips man får från alla erfarna hundmänniskor... det är så kul att de vill dela med sig av sina kunskaper! Det finns så mycket att lära... och så många hundar att förstöra... är det hund NR. 10 i mitt liv som jag kommer göra 90% rätt med i alla fall??   

Så nu när jag ändå har förstört Bosse inför framtida lydnadstävlingar - hur går jag vidare nu? Ska jag sadla om honom och träna något annat? Satsa på en annan hundsport och göra rätt från början? Kan man reparera gammal skada? Agility har jag ju varit inne på... Rallylydnad är roligt men eftersom jag själv är en sån virrpanna så är jag orolig att jag bara skulle förstöra för Bosse med mina tolkningar av skyltarna... Freestyle finns ju också... men är det inte bara ungdomar som håller på med det??

Nu är det i alla fall platsliggning för hela slanten för att se om jag kan reparera något - testa går ju - han kan ju inte bli värre i alla fall?


Puss & Kram!"!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards