BosseBus

Alla inlägg den 9 augusti 2013

Av Johanna - 9 augusti 2013 13:49

Jag har länge varit rätt så medveten om vad livsmedel innehåller och vad som är bra för kroppen när man tittar på energimängd kontra mängd, tillsattser, färgämnen och all annan skit. När man nu haft hund i snart 2 år så inser man att det är en djungel för den oinvigde att välja ett foder som passar! Självklart ska man också titta på vad för hund man har, ålder, energinivå, hälsostatus samt tyvärr också plånboken (beroende på hur mycket hunden äter).

En nära vän till mig har precis skaffat sig sin första efterlängtade hund och fick förstås med sig det foder som uppfödaren använde och rekommenderade. Jag blev delvis chockad men inte helt förvånad när det visade sig vara Doggy. Första ingrediensen i detta torrfoder är spannmål och den första ingrediensen som står i en innehållsförteckning är alltid det som fodret/maten innehåller mest av i en fallande skala. Varken hundar eller människor bör äta spannmål och kan man inte undvika det helt så ska man i så fall välja ris som innehåller minst irritanter för tarmarna. Här är innehållsförteckningen för Doggy:


Spannmål, kött och köttbiprodukter, fisk och fiskbiprodukter (lax minst 15%), vegetabiliska biprodukter, fett, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, mineraler, ägg och äggprodukter, jäst.


Det står dessutom inget om vad det är för kött eller övriga fiskprodukter mer än lax... heller inget om vilken typ av spannmål som används. Detta ger bukfylla och risk för dåliga leder, syn, päls och överhuvud taget dåligt näringsupptag. Och vad är det för typ av fett?

Oftast kan man se på sin hunds avföring om hunden har ett foder som passar. Det ska vara hårt/torrt och det ska komma sällan per dag.

Jag tipsade självklart min vän om bättre torrfoder om hon ville fortsätta med det. Jag rekommenderade även färskfoder då det självklart är det allra bästa om man vill komma bort från tillsatser, spannmål och skit. Själv kör jag på VoH Lax Nr.25 som jag blandar med Arion Lax torrfoder då och då eftersom det är lättare att bara ha torrfoder med sig på resor. Hon har dessutom en ras av minsta sort så kostnaden är inte att tala om... däremot att hitta vettiga återförsäljare som vill sina kunders bästa är en utmaning!

I våras när Bosse blev lite röd mellan trampdynorna efter en vecka på landet med en massa bad och utomhusaktiviteter så bytte jag till kyckling- och lammbaserat foder (samma fodertillverkare som tidigare) då min djuraffär sa att hundar kunde ha allergi mot vissa proteinkällor... det kanske var just lax som inte var bra? Det var ju verkligen inte så att han led av det själv... inget slickande eller bitande... bara en hönsmamma till matte. Men jag tänkte att det kunde vara bra för Bosses vikt, han behövde ju gå ner ett halvt kilo till. Sagt och gjort så har jag kört det över sommaren med resultatet lite bättre tassar (inga problem egentligen) men sämre pälskvalitet. Han fick ju dessutom lite fukteksem på kinderna (kan ju haft med vad som helst att göra). Fördelen var väl att klorna inte växte som ogräs längre...

Sen 1 vecka tillbaka har jag gått över till Lax Nr.25 helt igen och jag ser redan skillnad på päls och klor! Det är rätt fantastiskt hur maten kan påverka både människor och djur!


 

Innehållsförteckningen på VoH Lax Nr.25 är: Färsk kyckling, innanmäte, nötvom samt lax. Vitamininer.


Något att tänka på också... ju kortare innehållsförteckning - desto bättre. Hemma till oss tvåbenta kör vi efter mantrat att har det en innehållsförteckning alls så åker det oftast bort. Vi äter mycket efter något som kallas Paleo (nej, det är ingen bantningsdiet).


 


Innehållsförteckningen till torrfodret jag använder ser ut som detta: Ris, lax, koncentrerat växtextrakt, risstärkelse, laxolja, betfiber, alger, lecitin, vegetabilisk olja, FOS


Här hade jag önskat proteinet/lax först i innehållsförteckningen men nöjer mig ändå eftersom han inte får detta mer än 10-20% av sitt dagliga intag. Varför spannmål används i torrfoder är ju för att foderkulorna ska hålla ihop... stärkelsen (klibbet) i spannmålet behövs för detta. Det har alltså inget med näring att göra!


Helst av allt skulle jag vilja BARFa - alltså helt enkelt ge min hund rått kött, ben och växter och bär. Men tid och plånbok sätter faktiskt stopp där. Jag har nog ändå kommit rätt nära med VoH Hundemat samt att han får råa märgben att tugga på några gånger i veckan... faktiskt! BARF är egentligen hundarnas motsvarighet till Paleo!


En annan sak när man pratar hundfoder är veterinärmottagningar! Dessa kan jag bli fruktansvärt förbannad på. De arbetar ofta med sjuka hundar, gamla hundar med ledproblem, atros och annat - men rekommenderar de bra foder? De kan INGENTING om foder utan säljer bara det foder från den tillverkaren som kliniken skrivit avtal med! En hund med artros ska ju definitivt inte äta spannmål - big no no! Fast så klart... om hunden blir symptomfri eller frisk så tjänar ju inte kliniken några mer pengar på att de kommer tillbaka för mer behandling och operationer... de är onda! Titta t.ex på Hills Prescription Diet™ Canine t/d™ Mini som är ett "veterinärfoder". Den innehåller inget kött alls... bara fågelmjöl och en massa olika spannmål:


Mald majs, malt ris, kyckling- och kalkonmjöl, cellulosapulver, animaliskt fett, ärtklimjöl, smakbuljong, torkade hela ägg, vegetabilisk olja, kaliumcitrat, kalciumsulfat, salt, kalciumkarbonat, taurin, L-tryptofan, vitaminer och spårämnen. Innehåller EU-godkänd antioxidant.


Och varför har man tillsatt salt?? Detta ordinerar man alltså till redan sjuka hundar!   Frustrerande!


Förutom vad man äter så ska man ju tänka på hur man (och hundar) äter. Min chef har sen ett halvår tillbaka kört fastedagar efter att ha sett ett program ur vetenskapens värld hur fasta gör att kroppen kommer igång med aktiviteter som bland annat reparerar celler och gör att vi tar åt oss näring ännu bättre vid nästa måltid. I längden medför detta ett längre och friskare liv. På kort sikt en viss viktnedgång (obs... ingen bantningsmetod utan en livsstil) men framförallt mer energi - man mår helt enkelt bättre. Hundar och andra djur (i det vilda) fastar ju helt naturligt ibland beroende på om föda finns för stunden. har hört att man rekommenderar en fastedag per vecka för hundar också, vilket för mig känns helt logiskt! Funderar på att själv prova på fastedagar... jag och Bosse kan ju fasta tillsammans så peppar vi varandra!?   


Nog om detta, kort sagt så är mat inte alltid mat - ta reda på vad du sätter i dig och framförallt vad du ger din hund - hunden har ju ingen möjlighet att välja själv!

Av Johanna - 9 augusti 2013 10:04

Tänker utnyttja Bosse så mycket jag kan inför kommande lopp i oktober. Tjurruset och Hässelbyloppet har jag anmält mig till. Dessa lopp har jag sprungit tidigare och de är roliga på väldigt olika sätt. Tjurruset är ju bara roligt... och smutsigt! Hässelbyloppet är en bana jag springer för att mäta mina resultat (vilka inte kan bli de bästa i år). Förra året slog jag pb på milen just under Hässelbyloppet, 51:05 minuter! Jag var så nöjd! Denna sommar har jag kommit igång med träningen alldeles för sent men jag tänker ändå göra ett försök. Just nu känns 5 minuters tempo i en mil ganska långt borta - men jag vet också att det går om jag bara ligger i och inte blir sjuk.

Ikväll är det upplagt 8 km löpning i 5:50 tempo samt koordinationslopp 5 X 100 efteråt. Har lurat med mig Tessan också. Det är perfekt väder, blött och molningt så jag ser fram emot en förhållandevis lätt runda! Bosse ska dessutom få röra på benen - han har inte fått fysträna på flera dagar! Igår kväll var han dessutom lite rastlös och pep efter sina leksaker - DET har inte hänt på hela sommaren!

Min svägerska Kia inspirerar mig massor då det gäller träning! Stark tjej som ödmjukt presterar på tävlingar gång på gång oavsett skador och träningsuppehåll! Hon har också en blogg: http://kiaomlivet.wordpress.com/


 


Bosse tigger mat i köket hemma hos Kia.... det är i köket man vill vara hos dem enligt Bosse!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards