BosseBus

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2013

Officiell Lydnadsdebut Lkl1

Av Johanna - 25 augusti 2013 15:14

Sådär ja, då har vi debuterat officiellt också! Var riktigt nervös när jag satt i bilen på väg mot Botkyrka BK klockan 07:00 i morse. Var tvungen att besöka toaletten det första jag gjorde väl framme! Herre min mage vad den sa ifrån! Jag var lite senare än vad jag planerat men eftersom jag hade bestämt mig för att avstå platsliggning så visste jag att det skulle finnas tid för att rasta och värma upp Bosse ändå. Det var sol och 16 grader - perfekt! Det visade sig att lagom tills vi skulle in med startnummer 7 bli sol och 22 grader istället - vaaaarmt!

Redan igår märkte jag att Bosse på nytt fått lite bomull i öronen och mest brydde sig om dofter, andra hundar och allt annat än mig. Hoppades att det var något han tänkte sova på och vara en ny hund idag. Jag hade fel! Väl framme vid klubben i Botkyrka fanns ju huuur mycket som helst att lukta på, hundar att undersöka och sniffa efter, nya grästuvor att bespruta och människor att fråga om man inte kunde få en puss! Fan, tänkte jag bara... fan fan fan! Blev sur på honom när han inte fokuserade på mig mer än några sekunder åt gången. Efter en stund slängde jag in honom i bilen och funderade på om jag skulle bryta... men såg att tävlingsplanen var rätt stor och chansen att han skulle flippa ur helt och dra upp till publiken kändes ändå långt bort. Funderade en stund och bestämde mig för att köra... och vara glad... låtsas som att han var bäst trots att han var en skit! Trallaallaa!!


När de andra var klara med platsliggning så fick jag och ett till ekipage som avstått platsliggning komma ner för tandvisning. Det gick bra förutom att Bosse helst bara ville framåt... han kunde inte sitta still - en åtta som jag ändå är nöjd med då - det var generöst!


Sen var det vila i bilen igen för Bosse - jag hade ju startnummer 7 så jag hade en stund kvar. Men plötsligt efter startnummer 3 var det 6:ans tur! De två ekipagen där emellan hade dragit sig ur!? Skit! Springa till bilen, värma Bosse någon minut och sen var det vår tur!


Efter lite annorlunda uppvärmning som jag kom på bara minuten innan så fick jag faktiskt lite bättre kontakt med honom. Jag ömsom körde kontakt med godis och lekte tufft med honom... han fick bitas och hoppa lite. Det verkade funka i alla fall för ingången till plan var fin!


Väl dags för linförighet - han var faktiskt med bättre än jag vågat hoppats med tanke på igår och morgonen! 8,5 poäng med anm. "ej med i start, sitter snett ssn?, luft?" (fattar inte vad det betyder??)


Läggandet gick skitbra! Fick 8 poäng med anm. "några steg, gnäll".


Inkallande - ja, vad hade vi förväntat oss om inte hockeytacklingar - jajamensan!! 8 poäng med anm. "gnäll, hoppar på föraren"


Ställandet då? Han kan ju det här momentet och jag förväntade mig typ en åtta för han tar ibland några steg. Vi nollade momentet!! Fick mig en liten överaskning för när jag vände mig om och skulle återgå till hunden så börjar han knalla mot mig!! Knäppa hund! Jag kunde inte annat än skratta!!


Apporteringen har inte varit några större problem men vi fick idag 8,5 poäng med anm. "föraren för in apporten, hunden flyttar sig". Ja, han backade sittandes bakåt när han släppte apporten knäppgöken! MEN, jag hade missförstått att hunden aktivt ska sträcka sig efter och gripa apporten. Problemet där blir att Bosse då måste lyfta på baken lite eller så får jag stå framåtlutad som fan då nästa gång?


Sista momentet hopp över hinder gick ungefär som jag hade förväntat mig - 9 poäng med anm. "hoppar på föraren"!


Helhetsintrycket gav oss 9 poäng med anm. "egen vilja, men bra jobbat!" - haha! Ja... idag hade han mycket egen vilja, speciellt mellan momenten så fick jag locka och pocka på hans uppmärksamhet men jag är glad att det gick så bra som det gjorde TROTS detta!!! En sak jag måste komma ihåg till nästa gång är att inte ta honom i halsbandet mellan momenten... det gjorde jag ett par gånger men domaren var nog snäll där eftersom det var första gången och allt! Domaren sa det sen att Bosse var såååå söt och hoppades att vi kom tillbaka fler gånger!


Efter en sån här tävling så kan man inte låta bli att tänka på vilka poäng man KUNDE HA fått om han fixat platsliggning och inte nollat ställandet! Vi hade ju lätt tagit ett 1:a pris då ju!! Idag blev det ett 3:e pris med 109,5 poäng och det får jag ändå vara glad för med tanke på hormonstinn unghund med bara drömmar om tikar i huvudet!


Plus från dagens tävling:


1. Bosse var faktiskt ganska fokuserad trots allt!

2. Bosse höll ihop hela programmet utan godis och leksak!

3. Jag blev inte arg.


Att jobba på:


1. Fokus, fokus, fokus - bygga upp detta!

2. Få bort hockeytacklingarna.

3. Bosse ska gripa efter apporten - lär om!


Sen så behöver vi fortsätta träna platsliggning som vanligt! Ställandet är egentligen inget problem men behöver ju få till det snabbare. Fattar inte vad som hände idag... han glömde nog bara bort vad han höll på med i värmen? Hans gnällande orkar jag inte ens ta tag i, jag hoppas att det försvinner så småningom när han mognar - jag tar hellre avdrag då. Det är inte Elit vi siktar på ändå!   


 


Nöjd Bosse nu som efter vila fått tillåtelse att bita sönder en av sina bollar... han liksom skalar dem först innan han tuggar sönder dem i smulor... vilken teknik!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards