BosseBus

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna - 18 september 2013 13:36

 


Jag har ju en hane som dessutom ligger ute till avel OM passande tik finns. Det kommer ibland förfrågningar och vissa mer intressanta än andra. Bosse är än så länge ung, egentligen kanske lite för ung, så han har inte fått "komma till" än men den dagen närmar sig med stormsteg. Jag skulle helst vilja vänta tills han fyllt 3 år så att man verkligen vet hur han utvecklat sig (även om han inte har några problem nu) men samtidigt går jag i tankar om att faktiskt kastrera honom då jag vill ha en arbetsglad hund. Han är arbetsglad - när HAN vill - när löptikarna är obefintliga. Det finns förstås inga garantier på att han blir mindre luktbenägen bara för att man kastrerar men det finns ändå en chans om detta - många jag pratat med berättar att trots kastrering i äldre dar så har de fått en bättre kontakt med sina hanhundar. Jag väljer att tro på detta, det är vad jag vill tro på.

Så på grund av detta samt viljan av att få se hur en eller två valpkullar efter honom skulle utvecklas så är det ju lika bra att sätta igång - eller? Då kan jag följa valparna 1-2 år och sen kastrera OM det inte visar sig att valparna utvecklas till alldeles fantastiska avkommor - då kan han väl paras 1-2 gånger till. Men sen får det räcka - man kan inte ha för många avkommor på sin hanhund enligt min åsikt.

Sen finns det en annan tanke som skrämmer mig - tänk om Bosse blir dyngkåt 24 timmar om dygnet när han väl fått komma till, när han vet vad han KAN få? Vet att vissa individer blir jobbigare och gnälligare efter en parning medan andra individer blir lugnare då de vet att det bara gäller under höglöpet ändå (jag hoppas, hoppas på det senare alternativet). Blir han ett as så klipper jag kulorna snabbare än snabbast!


Har ni några erfarenheter kring detta? Kommentera!



Av Johanna - 18 september 2013 08:40

Ja - som rubriken lyder så har jag en lillasyster som just nu är oerhört uttråkad på sin fantastiskt ostimulerande arbetsplats. Dessutom är hon överkvalificerad för arbetet men har en arbetsgivare som inte ser potential i sina medarbetare utan har fullt upp med att lyckas själv i sin karriär.

Så jag fick lite pisk av lillasyster igår när jag bloggat alltför korta inlägg - stackarn sitter ju och bara väntar på stimuli från all social media hon är uppkopplad mot.

Så här kommer ett inlägg tillägnat till dig!   


Tänkte att jag ska berätta och fundera över en sak som både upprör, provocerar och ofta skapar debatt. Små hundar och deras hussar/mattar. Här om dagen när jag kom körandes hem från jobbet så passerade jag Bergsbacken som är en ganska lång och brant backe med mycket trafik. Klockan var runt 18 och jag var alltså på väg nedför. Ungefär i mitten av backen på trottoaren ser jag en kvinna stå med ena handen hållandes i sin barnvagn a´la liggmodell och i andra handen sin stora boxerhane. Barnvagnen var riktad ner mot backen och jag antar att promenaden var i den riktningen. Men hon stod stilla och försökte balansera och hålla i barnvagnen medan hon med sin andra hand höll i boxern som tydligt var intresserad av något lite längre ner i backen. Han stretade och hade sig - sådär som Bosse kan göra när han får syn på andra hundar - han bara vill fram och leka! Jo men visst! Lite längre ner i backen kommer en medelåldersman med sin chihuhuaua-liknande hund gående upp mot dem. Mannen ser på kvinnan och uppenbarligen ser hon att hon kämpar för att hala in sitt koppel så kort som möjligt för att kunna hålla emot - hon har ju sitt käraste liv i andra handen som hon för allt i världen inte kan släppa! Vad gör då den här mannen (och många andra idioter till hundägare med små "snälla" hundar). Han ler med det där leendet bara vissa kan ta till, det där leendet som betyder "stackars-lilla-gumman-varför-köpte-du-så-stor-hund-leendet". Han ler och fortsätter promenera rakt mot kvinnan med långt utsträckt koppel och sin lilla hund längst ut i detta stretandes mot kvinnan. TACK för att du underlättade hennes situation.... TACK! Hur tänkte han nu -tänk om Boxern varit aggressiv och ätit upp hans lilla älskling? Tänk om Boxern slitit sig och sprungit ut på den väl trafikerade vägen och blivit överkörd? Tänk om kvinnan i sin panik tappat barnvagnen med det lilla spädbarnet i??!! Vad tänker han med!!??? Jag hinner tyvärr inte se fortsättningen då jag passerar med bara några sekunders blick på detta men jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad. Funderar på detta flera gånger samma kväll och dagarna efteråt - vad är det med många småhundsägare - varför vill inte de ta ansvar för sitt hundägande? Varför visar de ingen respekt för andra hundägare? För visst drar jag alla över en kam - men MIN erfarenhet visar att de flesta småhundsägare är precis likadana tyvärr! (Glöm inte att det är MIN erfarenhet - inte sanningen för alla).

För den som läser detta och inte alls förstår hur den här mannen skulle ha betett sig för att underlätta för kvinnan, för att visa respekt för hennes situation - hon hade uppenbarligen en stark hund i kopplet som var mycket intresserad av andra hundar... och detta är självklart något hon behöver jobba med (precis som jag med Bosse), men hur jobbig hund hon än har så behöver man inte försvåra situationen ytterligare! Mitt förslag till just denna situation hade varit att helst passera i en vid båge (vilket kan ha varit svårt då trottoaren var smal) eller helt enkelt plockat upp sin lilla hund i famnen och frågat om det går bra att passera. Visa respekt för fan!!

När jag möter människor ELLER hundägare med sina hundar i smala passager som stigar eller trottoarer så frågar jag alltid om hur de vill att vi passerar varandra (eftersom jag har en ivrig tonårskille i kopplet), OM jag inte har en möjlighet att passera på större avstånd.

På något sätt verkar det vara accepterat att även andra bekymmer i andra änden av kopplet om man har en liten hund. Det verkar okej att hunden gör utfall och skäller mot andra hundar. Det är okej att de drar i kopplet så att de nästan svimmar av syrebrist. Det är okej att de hoppar upp på byxbenen på allt och alla de möter. Det är okej att de bits lite... ja, vissa tycker det är okej... det blir ju inga stora skador (och polisanmäls inte heller). Det är mycket som är okej - men ve den större hund som säger ifrån! DÅ är det plötsligt ett stort problem.

Ja men ha era små hundar precis som ni vill - men utsätt inte större hundar och dess ägare för era misslyckade uppfostringsförsök - gör inte det! Visa respekt för er omgivning!

Nu har jag en väninna som köpt en sån där liten chihuahuaua-liknande sak.   Jag är jätteglad för deras skull, att ha hund i familjen är fantastiskt! Det ska vara roligt att ha hund. En lydig och trygg hund är en rolig hund att ha. Ett av mina första tips till henne blev (hon har ingen hunderfarenhet sen tidigare) att låtsas som om hon hade en stor schäfer i kopplet. Jag tror och hoppas att hon anammat detta. Man kan inte dalta med hunden bara för att den är liten - det är en hund hur som!

Detta gör att jag också kommer att tänka på alla rasegenskaper vi tillskriver våra hundar. Visst har de spcefika rasegenskaper men vissa tycks glömma att hundarna i första hand är just HUNDAR! Ett inlägg på facebook jag följde ett tag handlade om staffar (förstås) där man beskrev att en staff ska vara så trygg och stabil, så fruktansvärt intresserad av sin omgivning att de inte behövde någon social- eller miljöträning alls. Det räcker med att de bara får vara med sin familj, gå på promenader, hänga med på utflykter etc. DET är ju lite av social- och miljöträning. Jag håller med om att staffar är lättare här än kanske vissaandra raser som är mer reserverade osv. MEN - staffar är också i grund och botten hundar! Även de behöver vägledning, stöd, uppmuntan för att klara av människovärldens utmaningar. Sen är det olika från individ till individ. Men tro inte att du har något annat än en HUND i kopplet!


Några kommentarer på detta?   


 

Av Johanna - 17 september 2013 20:46

Stadga tränas i platsliggning ikväll!

Har retats med godishanden viftandes både snabbt och i snigelfart runt hans huvud, kastat godis bakom honom osv. Varje gång han lyckas ha kvar hakan i backen och blicken fäst på mig (han får inte ens snabbt blinka åt det håll godiset hamnar) så kommer klick och godis. Oj... vad han koncentrerar sig! Fortsätter öva så här med nya och olika lockelser som störning varje kväll och avancerar sen till att köra utomhus så ska jag nog få till den där stadgan så småningom!

Av Johanna - 16 september 2013 09:42

Helgen har tagit på krafterna säger Bosse som nu kan behöva vila ett par dagar! Att leka med hundkompisar tar mer än vad man kan tro - både på kropp och knopp!


 


Trots att jag legat sjuk och tillbringat 90 % av tiden i min soffa eller säng denna helg medan kära sambo satt altandörrar på plats så har jag hunnit med några korta träningsstunder med Bosse. Vi tränade att runda föremål/framskick samt lite bakbenskontroll - han fattar! Provade att skicka honom från min vänstra sida också... det var svårare men funkade. Ska börja försvåra framskicken nu och prova på träd och lyktstolpar utomhus - roooligt!




Av Johanna - 15 september 2013 16:05

Bosse är något förundrad över vårt senaste projekt. Vi bygger stor altan på baksidan av huset med altandörrar ut från sovrum och vardagsrum. Plötsligt har han inte bara en skön utsiktsplats, han kan även gå in och utsom han vill då vi byggde upp staket med grindar i våras som ramar in baksidan. Han är rätt nöjd men fortfarande ser han lite fundersam ut när han plötsligt kan stå inomhus och se ut i trädgården där det tidigare var en vägg.

Av Johanna - 14 september 2013 11:46

Nu har Bosses tjej åkt hem. Hann med en lekstund på tomten innan de åkte...

Hej då.... ses snart igen!

Av Johanna - 14 september 2013 09:50

När vännerna från Gävle är på besök så hänger självklart deras tik Nicki med! Söt och mysig vovve som enligt Bosse alltid luktar gott... kan hundar löpa året om? ;)
Bosse har hela natten gnällt efter sin tjej... har aldrig träffat någon hund som Bosse blir så kär i som henne! De leker sjukt bra ihop och kan även ligga och tugga märgben och ta det lugnt ihop... i korta stunder i alla fall...

Av Johanna - 13 september 2013 09:15

Ibland är det så skönt att få sina fördomar krossade - jag gillar det! Ingen blir mer glad än jag om man lyckas motbevisa mig i en fråga där jag tänker negativt!

Efter första kurstillfället Agility Steg 1 i Arninge på HundID kände jag att detta nog inte var rätt kurs för oss. Det kändes som att allt bara hastades fram, hittade ingen logik i övningarna vi gjorde och förstod inte pedagogiken bakom dem. MEN jag vet också att man alltid ska ge saker mer än en chans (människor också) så under veckan som gick funderade jag på vad övningarna kan ha haft för mening, jag googlade, jag tittade på youtube videos. Efter ett par dagar föll några saker på plats och jag skrev sen helt enkelt ner ett helt A4 med frågor till nästa kurstillfälle!

Igår kväll väl på plats ställde jag alla frågor och polletten trillade ner! Det handlade om bakdelskontroll, framskickande, följsamhet på både höger och vänster sida, externbelöningar vid första tillfället - och shaping! Jag kan ju det där men blev nog förvirrad när andra uttryck användes. Kvällens pass såg ungefär likadant ut förutom att vi ökade på hopphindret till 5? hinder efter varandra samt introducerade tunneln. Bosse fattade galoppen (fniss) direkt och flög fram över och igenom hinderna på respektive station - han tyckte det var så kul! Jag blev såååå svettig! Vid gungan övade vi vidare på själva ljudet av den när den slår i backen av hunden egen kraft. Jag hade dessutom med mig klickern vilket underlättade. Bosse har inga problem med ljudet så jag höjde gungan ca 15-20 com ovan golv och han fick ställa tassarna på för att banka ner den i golvet. Vid varje "dunk" fick han klick och godis - han gillade den leken! Nästa gång kanske jag borde gå vidare med att han får känna på rörelsen mer... kanske gå upp med alla fyra tassar? Ska fråga kursinstruktören.

Bosse fattade även frammåtsändandet/framskick bättre nu - han gick faktiskt hela vägen runt hinderstolpen ett par gånger! Även att följa mig på höger sida börjar han förstå... trots att han rent instinktvis vill hamna på min vänstra.

Gruppen blev också introducerad omvänt lockande. Jag och Bosse kan ju grunderna redan så vi ska föra detta vidare till andra områden istället - t.ex att han gärna hoppar och biter efter sin leksak när jag har den samt att jag ska öva stadga i sitt och ligg på detta sätt.

Ser verkligen fram mot nästa gång! Att träna i veckan blir:


  • Backa över hinder RAKT (utan att svänga) - "targetträna med baktassarna"
  • Omvänt lockande med leksak samt stadgaövningar
  • Framskick - runda föremål
  • Följa mig på höger OCH vänster sida

Bosse är en fantastisk träningskompis men också familjehund - hittade några godbitar i telefonen:


       

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards