BosseBus

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2013

Härliga söndag!

Av Johanna - 21 oktober 2013 09:13

I helgen har jag hunnit med massa hundträning! I lördags efter lillskruttans gymnastiktävling var jag på kurs hos Mari på Hundskolan i Roslagen. Där övade vi att bara umgås med hund på avstånd. Stod stilla läääänge och tog sen en kort promenad med våra hundar. Inser att jag slarvat med denna träning. Så nu blir det att hitta massa nya promenadkompisar som kan tänka sig att bara stå stilla och snicksnacka med hundarna en stund och sen promenera. Jag ska lära Bosse att komma i rätt sinnesstämning, att slappna av bland hundar... man måste inte vara aktiv i lek hela tiden när man har hundar omkring sig. Kanske ska jag ta en sväng till hundrastgården varje dag och bara stå utanför och titta på tills Bosse är lugn?

Igår hade jag en fantastisk söndag! Det har varit så oerhört mycket på jobbet senaste tiden, alla helger har varit uppbokade av något och dessutom har jag haft aktiviteter nästan varje kväll efter arbetstid så jag behövde en dag utan åkande, krav, planerade aktiviteter!

Vaknade klockan 06:00 när gubben och lillskruttan åkte iväg för att kolla CrossFit tävling i Sätrahallen. Var uppe en liten stund men gick och la mig i sängen igen och vaknade nästa gång klockan 09:00 - utvilad! Jag och lillkillen gjorde iordning frukost som vi åt framför filmen Green lantern. Skön start på söndagen! Efter detta blev det långpromenad med Bosse på Roslagsleden. Passade på att köra lite uppletande i skogen. Vallade en "ruta" på 50x50m, gömde båda mina handskar och hoppades på att kunna skicka ut honom igen efter hans första fynd. Jag gjorde detta två gånger men varje gång hade han svårt att fatta att han skulle ut och hämta något mer... han bara sökte av området närmast mig hela tiden... så jag fick följa med ut och stötta honom på handske nummer två. Fick ett tips om att lägga ut kanske 3-6 föremål och visa dem alla för honom först ute på dess gömställen så att han fattar att det finns mer än ett föremål där ute... får prova det. Några andra tips på uppletande?

Vi var ute nästan 2 timmar i höstskogen. Så härligt! Bosse gick fint bakom mig hela tiden - oftast vill han ligga först men denna dag hade jag bestämt att det faktiskt var jag som ledde expeditionen!   


 


Senare på kvällen åkte jag till klubben för att träna lite lydnad - kom på att jag tävlar på lördag ju! Hoppas på ett 2:a pris då... eftersom jag avstår platsliggning. Nollar han inget så tror jag att 2:a priset är i hamn. Lina var där med sina mysiga goldens Preston och Qiwi - alltså retrivers är så löjligt glada och smöriga, de vill alltid krypa in i skinnet på en för att behaga! Tänk om man kunde aplicera lite retriverblod i Bosse! Haha! Jag värmde upp Bosse på agilitybanan - någon hade lämnat alla hinder framme och de låg uppställda i en stor bana så det passade ju utmärkt att använda den för att få ut lite energi ur Bosse. Han var lite misstänksam mot de nya tunnlarna som han inte sprungit igenom förut men efter en snabb intro så var han igång! Vi körde olika hopp, tunnlar, platta tunneln och även lite på gungan. Lite bakdelskontroll som avslutning och sen ut på lydnadsplan. Genom alla moment i lydnaden kändes Bosse säker, fokuserad och glad - roligt! Vi kommenderade varandra jag och Lina. Körde även en platsliggning utan större krav - bara för att visa Bosse att det är helt okej att ligga mellan två hundar. Bosse hade jag uppbunden i krok nedskruvad i marken (som jag förberett innan) och han låg mellan Preston och Qiwi. Linas goldens låg som statyer i 4 minuter. Bosse gnällde lite, ställde sig upp en gång och snusade i marken men låg ändå kvar sen resten av tiden. Jag gick fram och berömde då och då. Detta var jättebra. Han fick en lärdom om att inget konstigt alls händer när man ligger mellan två hundar ute på plan. Det var helt tryggt. Jag hade inget krav om hakan i backen utan han skulle bara vara där och lära sig att det är ok. Han skötte sig såååå fint!

På tisdag ska vi träna igen - hoppas att fler från lydnadsgruppen dyker upp då också. Sen får Bosse vila huvudet till dagen innan tävlingsdagen då jag bara kör lite detaljer tror jag.

Jo - Lina ska tävla på lördag med Qiwi också... kul att någon man känner tävlar - så har man någon att hänga med!! Såg dessutom att en till staffe är anmäld: Harrystaff´s NapolÉon - roooligt!


Håll tummarna för oss på lördag!   

 
 
Sussie&Sigge

Sussie&Sigge

21 oktober 2013 11:54

Det låter som du beskriver min Sigge när jag läser om Bosse. Han är lika intresserad av andra hundar o allt annat som sker som Bosse verkar vara. Så jag läser noggrant om tips du får o ska prova på min skrutt... Det är skönt att få höra att det finns fler med samma problem. Lycka till på nästa tävling!!

http://staffelycka.blogspot.com

Johanna

21 oktober 2013 13:13

Det samma... skönt att höra att man inte är ensam! Lovar att uppdatera vår tråkiga passivitetsträning bland hundar. Det blir mycket att bara stå rakt upp och ner nära hundar. Målet är att Bosse ger upp pipandet och sätter eller lägger sig ner. Då går vi bara lugnt därifrån. Hela tiden förmedla lugn energi... varför inga belöningar ska ges. Man ska bara vara tyst och ignorera allt hunden pysslar med. Tråååååkig träning... men nödvändig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards