BosseBus

Alla inlägg den 19 november 2013

Av Johanna - 19 november 2013 09:06

 


Nu är jag upprörd... ja, rent av förbannad! Sitter och läser SKK´s Nationella dopingreglemente för hund. Har funderat ett tag på att prova att kemiskt kastrera Bosse för att se om jag kan få en hund som är mindre luktbenägen (främst under träning). Han har hög könsdrift utan att för den skull bli stressad. Han äter som han ska och ligger inte och ylar på nätterna efter löptikar... men vi har nog inte så många tikar i kvarteret heller. Däremot är han ett mongo när vi tränar och tävlar om löptikar finns i närheten. Jag har absolut inte bestämt mig ännu men funderar då och då på om det finns en möjlighet att kastrering kan få honom lugnare. Jag är egentligen helt emot kastrering av hundar när det sker av bara ren vana... bara för att liksom!

Eftersom han nu går i avel så vill jag ju utvärdera valparna först innan jag tar beslut om riktig/kirurgisk kastrering dessutom. Då är ju kemisk kastrering (chip) det bästa tänker jag - man får testa, man slipper ev. biverkningar som inkontinens, man kan ånga sig och han har möjlighet att fortsätta i avel om man vill.

Skillnaden på dessa kastreringsmetoder är att vid kirurgisk kastrering avlägsnas kulorna och därmed stoppas produktionen av testosteron (det manliga könshormonet). Vid kemisk kastrering (med chip) tillför man ett hormonpreparat som hämmar frisättning av testosteron. Hormonpreparatet är oftast Suprelorin eller Promon. Efter att ha läst dopingreglementet samt pratat med SKK´s dopingavdelning har jag förstått att man inte får tävla med sin hund, i någon form, om man kastrerar kemiskt. Denna karens gäller 6 månader EFTER att preparatet ska ha lämnat kroppen (olika beroende på preparat). Men om man nu kör på ett chip som har en verkan på 6 månader så får hunden alltså inte tävla på 12 månader! Bara detta är skruvat tycker jag... att man FÅR tävla med hund som kirurgiskt kastrerats men INTE med hund som tillförts ett hormon för att hämma testosteronet. Jag FÖRSTÅR att tillsättning av hormoner är lika med doping och att om det skulle tillåtas så skulle folk kunna börja exprimentera med andra t.ex prestationshöjande hormoner och skylla på att de används för annat oskyldigt bruk! MEN effekten av båda kastreringsmetoderna ÄR att man minskar eller tar bort testosteronet! Då borde man ju kunna göra undantag för just detta chip?? Eller?

Hur som helst är detta inte det mest upprörande! Det som gör mig riktigt förbannad är att regeln INTE gäller för TIKAR! Dessa kan minsann kemiskt kastreras utan några som helst förbud till tävling! Däremot är p-sprutor lika med som att be om biverkningar som juvertumörer etc! Men jag har hört att många ger sina tikar p-sprutor inför just tävlingssäsonger för att slippa löpperioder... detta är delvis ok enligt SKK. De säger att kemisk kastrering av tik (p-spruta) som ges kontinuerligt är okej... detta betyder alltså att de som ger p-spruta bara då och då faktiskt sysslar med doping! OBS: Suprelorin (chip) medför karens även för tikar... men jag gissar att de flesta kör p-spruta?

Kontentan av det hela är att det är okej att förändra tikarnas normala hormonbaserade beteenden med hjälp av tillsätta hormonbaserade ämnen MEN det är inte okej att göra det samma med hanhundar! ORÄTTVIST tycker jag!

Det är inget stort problem för mig men jag blir förbannad på systemet och regelverket! Varför är det så att hanhundar missgynnas så mycket då det kommer till tävling? En annan sak är att du t.ex får ställa ut din kastrerade (oavsett metod) tik hur mycket som helst utan intyg eller annat men din kirurgiskt kastrerade hanhund ska du ha intyg på att han hade schyssta kulor innan kastreringen! Dessutom är det så att från 1 januari 2017 får du inte ställa ut din kastrerade hanhund alls! Nä - uppfödarna vill helt enkelt inte ha någon exteriörbeskrivning av sina valpkullar eller? Förstår samtidigt tanken av detta - man vill hejda den allt för lättvindliga kastreringen idag - denna regel ska tydligen få valpköpare att tänka till en gång extra innan de beslutar sig för att kastrera.... som om merparten av alla valpköpare är utställningsintresserade!!! LÄGG AV!!

Det som utställningsvärlden ändå fattat är att många som ställer ut skiter i att deras tikar löper och förstör för hanhundar (som ju inte får kem.kastreras och ställas ut). Då har de som regel att hanhundar ställs först i ringen... funkar oftast! Det är bra! Däremot har inte agilityvärlden eller brukslydnaden kommit lika långt i detta tänk... trots att samma regler om kastrerade hundar finns där. Där blandar man hanar och tikar hej villt - tack!

Här hör man många (främst tikägare) säga att har du en hanhund som inte klarar av störning av löptikar så är han inte redo att tävla... blaj blaj blaj... ja, de får tycka vad de vill om det men det fråntar dem inte sin egocentriska attityd och deras ovilja att hjälpa till... vad skulle det spela för roll om tikarna startade sist? Åtminstone löptikarna? Det handlar ju bara om ovilja och skadeglädje... eller? Jag hittar inga andra motiv tyvärr. 

Hur som helst. OM jag nu beslutar mig för att han ska kastreras (finns stor risk för detta efter hans knull-road-trip) så är jag utestängd från tävlingar 1 år framåt... men jag får ju träna! Bra va! Problemet är sen vidare vissa brukshundsklubbars inställning till träning... man FÅR INTE gå vissa kurser om man inte först tar ett 1:a pris eller 2:a pris på tävling. Man får alltså inte vara med och träna om man inte tävlar... och det med gott resultat! Tråkig inställning tycker jag. Man borde istället fråga om kursdeltagarnas ambitioner... dessa bör man lyfta och våga hjälpa! Så OM jag nu kastrerar min hund med två 3:e pris i lydnadsklass 1 så får jag vända mig till andra privata kursarrangörer för att få möjlighet att fortsätta träna min hund - det är helt okej - världen är orättvis - jag förstår det! Jag är inte bitter.... neeej då!

Men vänta, nu kom jag på det som gör mig allra mest och jävulskt förbannad! Alla hundägare som faktiskt tävlar trots att hundarna är dopade! Detta sker säkert i många fall på grund av okunskap... speciellt med tanke på att du har karens för saker som akupunktur, massage, ögondroppar och annat som man inte har koll på! Men det finns säkert de som tävlar med kunskap om att just min hund är kemiskt kastrerad, äter medicin då den har diabetes, går en antibiotikakur just nu eller kanske har smörjt in hunden med liniment då den har ont. Ni som undrar - och VILL VETA, läs på! http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/dopingregl03-T24.pdf


Nästa hund kommer vara en tik! MEN jag kommer vara en ödmjuk tikägare som FÖRSTÅR hanhundsägarna. Så det så!

Puss på nosen!   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards