BosseBus

Direktlänk till inlägg 20 november 2013

All time high - kastrering på tapeten!

Av Johanna - 20 november 2013 08:56

Efter gårdagens inlägg angående mina tankar kring kemisk kastrering av hanhund och vad detta innebär för den som vill tävla så blev det besökarrekord - 193 unika besökare på en och samma dag! Tänk, man behöver bara vara lite bitterfitta så blir alla sugna på att läsa. Sen är ju ämnet i sig intressant och rör ofta upp känslor. Något som framkom tydligt i kommentarer på Facebook var att både veterinärer och domare på t.ex utställningar är dåligt informerade om vad som faktiskt gäller kring karens av bland annat kemisk kastrering. SKK kommer att i sin nya upplaga av dopingreglementet göra ett förtydligande nästa år just på grund av att det varit för svagt beskrivet. Detta har gjort att man tolkat det på olika sätt. Det rätta är hur som helst att karens för kemisk kastrering räknas från den dagen man förmodar att preparatet lämnar kroppen. T.ex om chippet ska verka i 6 månader så tillkommer därefter karens på 6 månader = 12 månader totalt!


Utdrag ur protokoll NatDopK nr 1/2012.

§ 13 Principiella ställningstaganden avseende vissa produkter


a) Suprelorin Förelåg förfrågan om förnyad karenstidsbedömning av
(QH01 CA93) implantatet Suprelorin med anledning av att detta numera finns i två olika styrkor, 4,7 mg samt 9,4 mg, med väsentlig skillnad i verkningstid efter administration.
Tog NatDopK del av tillgänglig produktinformation.

Beslöt NatDopK att 6 månaders karenstid kvarstår dock inte efter administration utan efter utgång av den verkningstid som tillverkaren anger i sin produktinformation för respektive styrka.

Något annat som en del reagerade på i inlägget var att jag ens funderade på att kastrera min hanhund - man tycker som vanligt att det ska gå att jobba bort hans instinkter/olater - man tänker inombords att jag är lat som tar till den enkla vägen och kastrerar (vilket inte är en enkel väg).

1) Jag har inte bestämt mig för att kastrera då jag inte ser alla fördelar med detta ännu.

2) Jag är inte lat utan jobbar hela tiden med att få en så följsam hund som möjligt! Men jag har inte riktigt samma förutsättningar som kanske du med en tik, en aussie/bc/golden/labbe eller annan superduper hund... jag har en helt annan individ/ras och helt annan erfarenhet kanske... förstår du - jag och min hund är inte samma som ni?

3) Jag gör faktiskt mitt bästa!


Jag var även besviken över att jag inte får möjlighet att anmäla mig till appellkurser eller tävlingslydnadskurser utan ett 1:a eller 2:a pris i lydnad. Jag viker mig inte i detta - jag tycker det är orättvist då jag ändå är tävlingsinriktad och har ambitionen att gå vidare... även om jag ofta har lite bråtton. Jag tycker att man borde få möjligheten att gå dessa kurser. Jag förstår samtidigt att meningen är att man ska få kursdeltagare som är så nära varandra som möjligt i "kunskapsnivå" för att alla ska få ut så mycket som möjligt av kursen... jag förstår det! Jag skulle själv bli jättebesviken om all kurstid gick åt att hjälpa det ekipaget som kommit dit för tidigt och jag som vill utvecklas inte hann få den hjälp jag faktiskt behöver.

Igår kväll var jag hjälpinstruktör på RBK igen och kom på efter att ha pratat med Ewa att jag kan ju gå lydnadskurs 2 igen om jag vill (tanken hade inte ens slagit mig). Då kan jag ju be om att få lära mig lite nya moment (2:ans) och samtidigt få hjälp med fortsatt träning av gruppmomenten. Dessutom kan man ju ta privatlektioner som någon påpekade på facebook - helt rätt! Då kan jag ju ta nån lektion i framförgående, budföring och kanske lite spår. Eftersom jag är förstagången hundägare så blir jag så tacksam när det finns supererfarna hundmänniskor omkring mig... som faktiskt VILL hjälpa mig och inte bara tycka en massa saker - det är guld värt!


Hur som - nästa gång hoppas jag på att ett glatt inlägg kan dra ihop 193 läsare på en dag!   

 
 
Emma o Baileys

Emma o Baileys

21 november 2013 19:35

Hej!

Jag tycker absolut att du skall testa att chipkastrera för att se hur stor del av beteendet som är könsbundet - han kommer ju bli så mycket lättare och förigare att träna, att pengarna du lägger ner på kurser o dyl kommer få mer "valuta" så att säga.
Hade t.ex en kompis med en helt omöjlig italiensk vinthund - hon betalade över 2000 kronor för att gå kurs tillsammans med mig o Baileys för en känd instruktör och på de 5 gånger som kursen varade så gick 90% av hennes tid åt till att försöka få bort hundens nos som var som fastklistrad i mattan - att träna lydnad var det inte tal om, då vovven var alldeles för fokuserad på allt annat runtomkring.

Men en tanke - om än en väldigt ful sådan....hur kan de kontrollera att han är chipkastrerad på tävling? Jag har aldrig varit med om några veterinärkontroller på vare sig agility, bruks eller lydnadstävlingar? Eller "bokförs" kastrationen av veterinären in till något kontrollregister eller liknande?

http://www.blondieochbaileys.wordpress.com

Johanna

21 november 2013 20:01

Hej hopp!

Du har förmodligen helt rätt! Jag är faktiskt skiträdd för hur Bosse är när jag hämtar hem honom imorgon... haha! Han är tydligen en sexmachine enligt kennelmammorna! ;)
Senaste tiden innan parningen har han varit så mycket bättre också... fast det kan ju bero på avsaknad av löptikar... svårt att veta...
Nej... det bokförs ingenstans vad jag vet och jag misstänker att de flesta skiter i det så länge det inte går för bra för dig och din hund så att säga. Då säger jante till... haha! En ful tanke som även slagit mig... men jag skulle vara störtlycklig bara jag fick träna en följsam hund... det är ju ändå träningen som är roligast... tävlingen är mest ett kvitto.

Får se om han vill åka hem med mig imorgon och hur han är framöver... det återstår att se. :)

kram på dig och vovvarna!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards