BosseBus

Alla inlägg den 29 november 2013

Av Johanna - 29 november 2013 15:43

Har arbetat hemma idag och har då haft möjlighet att lägga in lite pauser som inneburit träning för Bosses del - perfekt kombo! Körde lite filtträning först. Håller fortfarande på att klicka in filten. Han klarar inte riktigt av att jag flyttar den allt för långt bort - då missar han poängen och fattar inte alls vad han ska göra. Hans frustration övergår då till skall. Här har vi en staffe som kan skälla! Senare när jag märkte att han var trött tog jag fram filten och bad han sova på den istället - vilket han gärna gjorde... då fick han lätt beröm och lite små smulor av godis att äta på filten... sen sov han vidare. Så även att berömma rätt sinnesstämning på filten är på gång. Här nedan lite "hitta filten":



 

Sen tränade vi lite uppletande. En utmaning är att Bosse ska förstå att det kan finnas fler saker än en att hitta i skogen, jag vill kunna skicka ut han flera gånger. För att lära honom detta lägger jag ut flera föremål hemma först. Utmaningen där är nu inte att hämta in alla föremål utan att han tar ett och beslutar sig för just den första han ser. Just nu försöker han ibland ta flera i munnen samtidigt (slippa springa ut så många gånger då...) eller så ångrar han sig och byter föremål på vägen - inte ok. Så belöning endast när han målmedvetet väljer ETT föremål i taget och kommer in med det. Så här såg det ut typ 10 gånger innan poletten trilla ner denna gång (det är totalt 5 föremål att hämta in):



 
 
 
 

Till slut kom alla 5 föremål in EN I TAGET!   



 

Ikväll blev det även en rejäl löprunda tillsammans med Tessan - 11.4 km på backig skogsslinga! Missbedömde vädret bara... attan vad kallt det var! Trodde på +3 och så var det typ -3... men det gick bra och Bosse körde på skitbra! Hade honom för första gången på 1 år i bältet med expanderkopplet - och det funkade nu! Tidigare har han ju mest sprungit runt mina ben men nu fattar han att han ska ligga på före mig! Det var bara sista 2 km som han började bli trött och inte drog på längre... duktiga hund!! Det här med barmarksdrag kommer gå hur fint som helst! Hade lite hurtiga foton på mig, Bosse och Tessan också med datorhelvetet vill inte samarbeta så.... men två foton från Instagram blev det (Bosse och jag sitter på köksgolvet efteråt... och Tessan va lika trött som vi)


 

 

Puss på nosen och trevlig helg!   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards