BosseBus

Alla inlägg under januari 2014

Av Johanna - 31 januari 2014 09:24

Vad utmärker en oseriös uppfödare? Detta svar kan förstås ligga i betraktarens ögon, allting är relativt som man brukar säga. Det kan vara allt ifrån en uppfödare som faktiskt inte ens ÄR registrerad uppfödare och har inte alls några papper på varken verksamhet eller valpar och föräldradjur till uppfödare som gör allt rätt byråkratiskt med skiter fullständigt i vissa bitar som hälsa/genetik inom avelsarbetet. Sen finns det uppfödare som är mer eller mindre duktiga på att hjälpa och ställa upp för sina valpköpare, bryr sig om hur det går för sina utflugna valpar osv. Det finns ju även å andra sidan urkassa valpköpare också. De som lovar guld och gröna skogar med röntgen, ställa ut och så men som sen försvinner ut i tomma intet och man som uppfödare inte har en aning om hur det går för ens valpar. Meningen med att röntga, ögonlysa, MH-testa etc sin hund är ju för att uppfödaren ska få en så samlad bild som möjligt av sin avel och utefter detta ta beslut om hur man ska gå vidare - valpköpare som skiter i detta är ruttet! Jag tror att man skulle komma ifrån detta genom att som uppfödare ta mer betalt för valparna och sen stå för betalningen av röntgen och annat man har som krav. Men man verkar vara rädd för att ta betalt?

Jag jobbar inom detaljhandeln sen många år tillbaka och även där är många fortfarande rädda för att ta betalt för tjänster, för kvalitet eller för sin goda service. Man är så himla svensk! Är det kanske samma sak i hundvärlden? Jag menar, om man som uppfödare har en viss nisch och väljer valpköpare efter detta - så är det ju inget problem att kommunicera detta och ta betalt! Är man uppfödare som föder upp endast sällskapshundar kan man ju ta mindre betalt om det nu inte är lika viktigt med röntgen.... fast där faller ju hela resonemanget... då minskar man ju avelsbasen igen. Man vill ju bara avla på friröntgade, mentalt starka hundar... ELLER?

Jag har vid några tillfällen blivit kontaktad av uppfödare... eller ägare av tikar som velat låna Bosse. Deras hundar har varit reggade i SKK, gått igenom röntgen samt MH-testats. DETTA förbryllar mig ännu mer. För TROTS att de har allt svart på vitt - C-höfter, katarakt, 5:a på skott, överdrivna rädslor, demodex både bakåt och i sidled i stamtavlan.... så tycker de på fullaste allvar att de har en avelsduglig tik! En av dessa ägare sa till mig efter att jag påtalat detta och avrått henne från att avla på tiken, att det var minsann ingen utställningsdomare som tyckt något negativt alls om tiken. Hon hade fått mycket bra resultat i utställningsringarna!!!

Dessa ägare har inte ens mörkat tikarnas brister utan accepterar dem och tycker själva att utseendet går först... och någon smickrad hanhundsägare lär de ju till slut hitta. Jag blir rädd! Jag blir ledsen! Men jag kommer att hålla koll på dessa...

De två uppfödare som jag "gått i säng med" har jag noga förklarat alla Bosses skönhetsfel för samt oroat dem i tid och otid för mina rädslor TÄNK OM han får allergi, TÄNK OM han skulle visa sig ha nån sjukdom mm. De har fått lugna mina nerver, stackarna!

När jag själv kollat upp föräldradjur, syskon och avkommor till de tikar vars uppfödare jag fått förfrågningar ifrån börjar jag förstå det många uppfödare pratar om - det är svårt att hitta bra avelsmaterial... i alla fall om man är kräsen (som jag är). Att hitta en staffe som har godkänt MH, helst med 1:a på skott, HC Gen clear, L2hga Gen Clear, friröntgade höfter och armbågar, gått okej till asbra på utställning, är trevlig och orädd och som är så rastypisk som möjligt (eller åtminstone kompletterar sin tänkta partner).... det är SVÅRT! Att man dessutom på detta kanske vill ha en viss färg på sina valpar... något måste man nog tumma på till slut... och det enligt mig är ju utseendet och färgen (som är det samma så klart). Då får man köpa att den tilltänkta superfriska och mentalt stabila hunden har ett öra på slok eller något annat skönhetsfel (så länge inte den tilltänkta partnern har samma fel då...) Hänger ni med hur jag tänker? MEN HÄR är det många som prioriterar annorlunda. Man tummar istället på nån rädsla och urskuldrar den med att hunden var trött för dagen på MH´t eller kanske hunden alltid är aggresiv mot andra hundar och då säger man att det bara är pga någon händelse tidigare i livet... nja. Förvisso kan hundar få men efter traumatiska händelser... men vissa hundar har större förutsättningar för detta än andra... vill vi ha valpar som får dessa ökade förutsättningar för att skapa agressioner på andra hundar?

Det är så lätt att låta sig bli smickrad som hanhundsägare och det är säkert lätt att tycka att just min tik är det finaste på denna planet! De må så vara men det är inte det samma som att de gör gott för rasen i stort! Man måste förstå och acceptera den skillnaden! Hundar är fantastiska men för att få fortsätta vara det så behöver vi ansvarsfulla uppfödare OCH hanhundsägare! Skärp till er! (Ni andra som redan är bäst får en guldstjärna!  )


 

Av Johanna - 28 januari 2014 11:54

Som det ser ut just nu så finns det 3 valpar kvar att tinga! Hanar ur varje kull. Välj en röd, fawn eller pied!    Jag skulle bli så glad om någon eller flera av valparna hamnade nära mig så jag kunde följa dem alla på nära håll!


PIED HANE


   


FAWN HANE (PLOPP)


   


RÖD HANE (DUMLE)


   


Skynda att fynda världens sötaste valpar!!

Av Johanna - 27 januari 2014 08:44

Så har kull nummer 2 fyllt 1 vecka och även de utvecklas fint! Vilka små stjärnor! Ska bli så mysigt att träffa dem innan de lämnar boet!


TIKARNA


       


HANARNA


         


HELA GÄNGET


 


Alltså... de är ju sååå fina! Skulle lätt ta hem någon av dessa guldklimpar!

Av Johanna - 23 januari 2014 10:42

Jag brukar ibland dagdrömma om att få välja vilka ingredienser det är i mitt egentillverkade torrfoder - för alltid är det något i innehållsförteckningen jag stör mig på! HELST vill jag ge färskfoder igen blandat med sötpotatis/morötter/bär mm. och ska göra det så småningom igen... men det är skönt att ha ett fungerande torrfoder när man reser eller lämnar bort hunden.

Big no no är i alla fall spannmål och alla typer av tillsatser (E-ämnen). Dessutom undviker jag helst all typ av majs, soja, ärtor och köttmjöl... önskar mera/större andel riktigt kött! De foder jag hittills hittat som är nästan vettiga är Acana, Magnussons, Arion, Standard, Naturea och Taste of the Wild. Acana har lite väl lång innehållsförteckning, några är dåliga på att byta ut den vanliga potatisen till sötpotatis som är bättre och många använder olika typer av köttmjöl istället för färskt kött.


Min drömingredienslista skulle se ut så här:


Färskt kött minst 50%

Ben- & köttmjöl

Animaliskt fett

Sötpotatis

Omega 3 & 6

Ägg

FOS (främjar tarmfloran)

MOS (stimulerar immunförsvaret)

Glukosamin (bra för leder)

Örter & bär


Finns det någon fodertillverkare där ute som har utbildat sig i näringslära tro? Jag har inte det men har ändå lite koll på vad som är bra och inte bra. SEN i vilken mängd allt detta skall sättas ihop till för att det ska bli rätt balans mellan protein/fett/kalcium/fosfor etc... det får någon annan lösa!    Undrar om man kan skicka in sin önskelista till en fodertillverkare?


Av Johanna - 22 januari 2014 20:40

Ska prova på lite nyheter både på foder och tillskott. Såg att Arion fått ett nytt spannmålsfritt torrfoder så måste ju bara testa detta då jag vet vad spannmål och gluten gör med våra tarmar (avser både fyrbenta och tvåbenta). Enda tråkiga är att de använt vanlig potatis istället för sötpotatis. Ska bli spännande att se om Bosse gillar fodret (varför oroa sig?) och om det gör nån skillnad.

Beställde också Standard Immun och Standard Kalk Plus kosttillskott. Har haft Immun förut men kom av mig. Kanske inte har nåt jättebehov av dessa men det kan ju inte skada att boosta upp immunförsvar under mörka vintern eller fylla på med kalk med dessa många dagar med blöta kalla tassar...

Dessutom hittade jag ett spännande foder jag inte sett tidigare. Beställde en provburk. Det häftigaste med detta torrfoder är förutom att det är spannmålsfritt och fritt från färg- och smak- och konserveringsämnen, innehåller som första ingrediens 52% kyckling varav 14% är kött och resten köttmjöl. Därefter 30% sötpotatis, sen kycklingfett, luxern (ört), laxolja, torkade ägg osv.
Känns som att detta inte är helt dumt... om man bortser från priset då.

Sen hade jag beställt en massa naturligt kattgodis! Eeeeh ja, jag vet att Bosse är en hund... men vet ni... kattgodis är redan delat i mindre bitar så jag slipper göra det själv!! Tjohooo!

Av Johanna - 22 januari 2014 10:38

Småfisarna hos Scarpetta´s kennel myser på hos mamma och växer så det knakar! Vad ska denna kull heta tro? Inget bestämt ännu men jag väntar med spänning...


 

 

Av Johanna - 21 januari 2014 13:01

Idag är karamellerna 1 vecka gamla och är precis så tjocka och goa som de ska vara! Så fantastiskt fina! Så här kommer lite bilder för alla som vill frossa i valpbilder... man blir så valpsjuk! Vill HA!!


POLLY - TIK


   


PLOPP - HANE


   


GEISHA - TIK


   


DUMLE - HANE


   


STOYA OCH HELA GÄNGET


   

Av Johanna - 20 januari 2014 13:45

Oerhört tragiskt när detta händer men inte helt ovanligt förstås. Lilla vitaste hanen som hade svårt att ta igen sig efter vattenfyllda lungor har idag somnat in. Scarpetta´s vakade, kämpade varje timme sen han föddes med att få i honom näring och hålla honom vid mod men han blev tyvärr bara sämre och sämre och man förstod att det var kört. Han blev bara sämre. Han fick somna in.

Jag tror inte jag själv skulle klara av att vara uppfödare, att hålla dessa knyten i mina händer och någon gång ibland vara med om att förlora en av dem... nä, jag klarar knappt av tanken. Blev oerhört ledsen idag!


Men ur det onda ska väl nåt gott komma också. Fem friska välmående valpar finns ju kvar hos Scarpetta´s och de är goa som socker!


TIK 1


   


TIK 2


   


TIK 3


   


HANE 1


   


HANE 2


   


KULLEN


   


   RIP Lilla Vit    

 

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards