BosseBus

Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Agilitykurs Tema - Starter

Av Johanna - 12 februari 2014 08:33

Igår kväll var det dags för att ta tag i träningen igen på riktigt! Jag har anmält oss till tre temakurser, starter, kontaktfält och slalom. Det finns även ett tillfälle som heter Tema Fart.... eeeh, tror inte det är något problem för Bosse, fniss! Så jag valde ut de temakurser som vi kan behöva träna på.... kurserna är på en timme per gång (men självklart dras de ut 20-30 minuter varje gång då Sanda-kursledaren har en tendens att prata myyycket!) Inte mig emot alls! Igår kväll var det i alla fall tema starter. Bosse fick som vanligt vid kurskvällar följa med till jobbet för att jag ska slippa stressa hem från jobbet emellan (helt omöjligt i vissa fall). Han har varit med så mycket nu att han vet sin plats och lägger sig och sover direkt efter sin hälsningsceremoni... alla kollegor måste ju hälsas på först. Snarkandes högt bakom mig hela dagen började jag misstänka att jag skulle ha med mig en seg hund utan fokus...


 


Men när vi väl var framme vid kurslokalen så blev Bosse eld och lågor - han förstod direkt var vi var. Det var ju här vi alltid hade det så kul förra året! Första 20 minuterna fick Bosse sitta i en av burarna och han berättade högt och ljudligt för alla i lokalen att detta minsann var orättvist... han grät och tjatade om att få komma ut på plan. Men han fick vänta då det var en stund teori först. Vi var tre deltagare då en fattades. Jättetrevliga och roliga tjejer med lite olika bakgrund. Hundarna var jack russel och någon typ av mindre vallhund jag inte minns namnet på... nåt med pyrener? Jag kan ju typ alla raser... men detta var nytt för mig! Spännande!

När vi väl satt igång så var vi ute på plan mestadels en och en. Vi började med att träna stadga i att sitta kvar med retning och sen en frisignal. Bosse var över förväntan skitfokuserad! Utanför plan när vi väntade på vår tur så var det ju hundar både i och utanför plan.... men jag matade på med godis och hade honom i vår bubbla nästan hela tiden! Jag är så stolt över Bosse.... och nöjd över att jag fattat det här med godistransporter... haha!! För när man väl går ut på plan... oavsett godis så är Bosse med mig till 100%! Ja i alla fall 95%!

Vi avslutade den praktiska delen med att köra starter med fem hinder... alltså genom att jag stod vid hinder nummer tre och sen fyra innan han startade... jag dirigerade honom alltså på avstånd - såååå coolt! Jag älskaaaar agility... trallallaaaa! Det bästa med hela kvällen var Bosses glädje... han dog av lycka varje gång vi gick in på plan... han log hela sitt stora staffeleende och bara väntade på att få köra! Så grym hund! Det här är hans grej!

Det intressanta är att trots ganska lite träning så har han rätt bra stadge/impulskontroll... men hur skulle jag kunna aplicera denna kontroll bland hundar... t.ex under en platsliggning. Det ska jag ta mig en fundera på.


 


Trodde aldrig att det låg så många delmoment och teori bakom en moment som starter. Det finns ju hur mycket som helst att tänka på, att välja på... hur vill jag värma upp min hund, hur ska jag placera honom, vill jag att han ska stå, sitta eller ligga innan start... osv. DET HÄR blir en spännande resa!


 
 
Fiona

Fiona

12 februari 2014 09:38

Åh vad roligt med temakvällar :) Ja starter är ju verkligen något som tåls tänka på... Roligt med inspiration :)

http://enyalilja.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards