BosseBus

Alla inlägg den 14 februari 2014

Av Johanna - 14 februari 2014 10:36

I detta inlägg får jag börja med att varna för mitt usla språk, det kan rent av tyckas att jag har ett miserabelt ordförråd men tro mig - jag har letat efter rätt ord, jag har funderat och till och med sovit på saken men hittar inget mer passande än: BITTERFITTOR! Sådana träffade jag på igår... i grupp... i två omgångar efter varandra! Vad är oddsen? Tydligen rätt stora när man samsas om en och samma inomhusträningsplan under vinterhalvåret.

Hade jag skrivit detta inlägg igår när jag kom hem från agilitykursen... efter min färd i bilen där jag ältade och självklart kom på de allra mest fantastiska saker jag BORDE ha kontrat bitterfittorna med så hade inlägget bara varit en harang av svordomar och kanske ett och annat "och".... Så jag bestämde mig för att låta mina känslor svalna innan jag satte mig vid datorn.

Just nu är jag rätt lugn... och faktiskt glad efter en härlig promenad med Lotta och Malin med sina bajsätandes byrackor... haha! Tack snälla för en härlig promenad!

Gårdagens började hur som helst med att jag var på plats i hallen en kvart innan agilitykursen skulle börja. Jag gillar att vara i tid så att jag hinner byta skor, fylla fickorna med belöning, installera Bosse i en av burarna och bara samla mig. Det var ett gäng kvinnor inne på plan med sina labbar och tränade lydnad. De såg så duktiga och fokuserade ut. Jag log mot dem och nickade ett hej. De såg inte men vem gör det när man är inne i sin bubbla. Hälsade på en annan som satt i soffan med sin labbe på golvet. Bosse började självklart yla som en dåre när han insåg att han inte skulle få träna på en gång... ja ja tänkte jag... han får väl hållas. Han brukar tystna efter en stund. Efter några minuter kom de andra agilitytjejerna... en av dem var inte med vid förra kurstillfället - hon hade tre stycken... hmmm... hette de pyrenee vallhundar?? Fina i alla fall... man ser dem inte live så ofta! De skällde lite på mig innan de tyckte jag var okej att kela med, haha!

Fem minuter i sex kommer kvinnorna ut från plan och ställer sig någon meter bredvid oss och börjar gorma och svära över ljudliga hundar... hallååååå!! Jag står här! Jag hör vad ni säger!!! Oförskämda jävla kärringar! När de börjar gagga om att det var precis det här en diskussion på facebookgruppen handlat om dagen innan... och ändå kommer nån in med dessa ljudliga hundar... bla bla bla... så passar jag på att försöka flika in vänligt: "Jag hör att ni pratar om en facebookgrupp... är det något man kan ta del av så att inte sådana här missförstånd händer fler gånger?" Något mjukare ton nu från bitch nr 1: "ja, jo... minns inte vad gruppen heter... men alltså det är så tråkigt när hundar kommer in och stör oss... jag blir så stressad och irriterad". Jag borde sagt: "Ja, det är verkligen synd att du inte har någon själkontroll, kanske du borde arbeta med din självbehärskning så skulle du få ett mycket bättre samarbete med din hund på plan"... men säger bara... "ja, jag förstår... kanske man kan hjälpa varandra... kompomissa?". Jag tänker mig att jag skulle kunna komma kanske fem i sex så att jag inte stör så länge och hon kanske skulle lägga in lite välbehövd störningsträning sista minuterna på sitt pass..... jag hinner inte säga detta då denna bittra jävla fitta säger: "Ja, de med ljudliga hundar borde acceptera att komma fem-tio minuter senare än sin utsatta tid för att inte störa andra". Vilken jävla planet är denna kärring ifrån!!?? Jävla apa!! Vad gör jag... börjar jag argumentera, kanske jag svär åt henne... nääää då... min första reaktion blir att skratta! Varför skrattar jag... jag vet inte. Blev nog så paff. Hur som så var klockan nu fem över sex och kursledare Sandra kallade in oss på plan - jag kunde trots allt släppa detta under träningen... skönt!

Träningen gick bra. Det var kontaktfältsträning hela timmen... detta är klurigt tycker Bosse. Han blir snabbt trött av allt tänkande, man riktigt ser hur det brinner i huvudet på honom. Men han är så duktig - framförallt så har han blivit oerhört duktig på att stänga ute alla andra hundar när vi tränar. När det kommer nya ekipage in i lokalen så välkomnar jag det - ser det som fantastisk störningsträning. Man kan ju som sagt välja att se glaset halvtomt eller halvfullt... eller?

Vi går av plan fem i sju och slänger in hundarna i burar för att avsluta med en kort stund teori. På vägen till buren ser jag att de hundar som kommit att boxrar... med sig har dessa fina hundar ett gäng sura... ja, sura bitterfittor! (ursäkta språket ännu en gång). De skulle också träna lydnad som de andra bitter... hrmmm... kvinnorna med labbarna... deras hundar morrar mot våra när vi går förbi... utan att bli korrigerade. Bosse ignorerar dem, jag har ju korv! Haha! När vi sätter oss för att avsluta som sagt säger en av dem:"Vi behöver burarna". Ursäkta? Kan de inte ta någon av de andra lediga burarna??" En av oss säger att vi snart är klara och de kan ta en annan bur så länge... nä... de väntar tillv vi är klara (hade de paxat våra burar?) På riktigt... båda dessa kvinnliga gäng tränade lydnad och med typiska brukshundar så jag drog dem över samma kam... sura bittra brukskvinnor som inte vísste hur man beter sig! TUR att vi inte har sånna på vår bruksklubb - där vill de flesta hjälpa varandra och kanske kommer de med tips och råd till den som har en ljudlig hund... kanske de snällt frågar om hur vi kan hjälpas åt så att vi alla ska trivas på samma plan?? Jag vet inte - det kanske bara jag som är naiv... kanske man blir en bitterfitta om man kört bruks eller lydnad ett tag och hamnar i den där åldern när hormonerna åker berg- och dalbana i kroppen? Fan - då vill jag sluta med lydnad! Man är som man umgås heter det va?

Funderar även på det här att man hört att bruksfolk kan vara jäkligt sura, militäriska, köra med hårda metoder och har svårt att välkomna andra ekipage om de inte har en bruksras... dessa kvinnor var liksom stereotypen för allt detta man hört talas om... och det gjorde mig lite ledsen... jag trodde det var förbi...

Dessutom har man hört om hur bruksfolk har svårt för de som kör agility... jag har ännu aldrig hört det omvända... att de som kör agility har svårt för bruks- eller lydnadsfolk... många håller ju på med flera sporter dessutom.

Jag hoppas i alla fall att detta var en engångshändelse... att dessa kvinnor på något sätt redan hade en jävligt dålig dag, hade synkat sin pms med varandra och helt enkelt bara var socialt inkompetenta... jag hoppas det för jag vill inte träffa dem igen om de tänker fortsätta bete sig på detta sätt... för nu har jag en hel armé med fantastiska motsvar i min bakhuvud... och jag kommer inte vara snäll nästa gång.

Det är sååååå skönt att skriva av sig! Trallallaaa!!

Hur som helst hade jag i alla fall idag en härlig stund när vi tog en timmes promenad med Malin och hennes Bibbi och Dacke. Lotta med sin Greta och lånade golvmopp (förlåt) fniss...

Bosse var ivrig första delen av promenaden men skötte sig jättebra sen. Han hade gärna velat sätta på Greta... men det är ju inte så bra när de är halvsyskon och allt, haha! Bosse och Dacke funkade så länge de inte stirrade ut varandra... allt var bra! Sen åt Bibbi lite bajs och Malin blev jättarg... efter det skötte sig alla hundar mycket bättra... haha! Lite foton:


           

Nu är Bosse tröttmössa...


   


Bosse och Emmi byggde en koja sen i vardagsrummet... eller Emmi byggde och Bosse missförstod var ingångarna var och rev kojan var femte minut...


           


Härom kvällen fick Bosse prova på gummisockor jag köpt att ha hemma in case of... de är ju bra att ha om vägarna saltas allt för mycket, Bosse får något sår eller om man bara vill skydda tassarna från skare...


     


Så här såg Bosse ut när han fick prova dem första gången... försök att ignorera min prata-med-bebis-röst tack!



 

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards