BosseBus

Direktlänk till inlägg 26 februari 2014

Filtkurs - dag 1

Av Johanna - 26 februari 2014 08:39

Igår kväll var jag på första tillfället av den filtkurs jag ska gå på HundID i Arninge. Carro som driver Norra Stockholms Hundcenter håller i kursen och verkar superkompetent. Det blev mycket teori men ändå en liten stund egen träning. Vi kommer att dela upp träningen så att man tränar filt och avslappnat läge var för sig... sen när hunden både kan söka upp filten oavsett miljö etc SAMT kan inta ett avslappnat läge/sinnesstämning utan filt så slår man ihop dem båda. Verkar vara en bra strategi. Igår i alla fall så skulle hundarna lära sig att söka upp filten - detta kan ju redan Bosse så för hans del blir det att träna i nya miljöer och med nya störningar. Han ska då inte behöva lägga sig på filten utan bara söka upp den. "Avslappning" skulle vi hänga på kroken hemma i hallen tills nästa kurstillfälle sa Carro - känns bra! Min startegi blir att skriva upp 10 inomhusmiljöer och 10 utomhusmiljöer i fallande skala... där nr.10 är svårast. Sen ska jag beta av dem genom att helt enkelt ha med mig filten och låta Bosse söka upp den med förväntan att på den får man gottis. Lättast är väl korvbitar i detta läge. Dessutom ska jag inhandla massor av tjurmuskel och klippa i lite mindre bitar. Dessa samt märgben ska alltid serveras på filten hemma och hos vänner (som annars ligger gömd). Detta gör till slut att när filten kommer fram så blir Bosse superglad och taggad - filten betyder ju "ligga-och-tugga-och-mysa" då! Bra strategi!
Mina 10 olika miljöer skulle kunna se ut så här (kan fortfarande revideras):


Inomhus:

1. Hemma i olika rum och avstånd

2. Hemma hos vänner och släkt som Bosse redan varit hos

3. Hemma hos vänner han ännu inte besökt

4. På jobbet i andra rum än mitt kontor

5. I butiksmiljö, typ Åhlens i Norrtälje som gillar hundar

6. På bussterminalen (räknas det som inne?)

7. Norra Stockholms Hundcenter på plan med andra hundar

8. I djuraffären

9. Brukshundsklubbens klubbstuga bland hundar

10. Hundfiket Norrtälje bland andra hundar


Utomhus:

1. På tomten hemma

2. På allmänningen i kvarteret

3. I skogen

4. På brukshundsplan

5. Utanför affärer

6. Olika platser på stan

7. Utanför djuraffären

8. På bussterminalen, ute bland alla hållplatser

9. Utanför hundrastgården

10. I hundrastgården med andra hundar


Tror att detta kan vara bra listor... Ska bli riktigt kul att göra. Måste bara hitta en filt som är i lagom storlek, som går att rulla ihop till pyttelitet knyte och inte väger så mycket. Helst även något material som inte släpper igenom väta och är lätt att tvätta. Hmmm...


De nästkommande tre tillfällena av filtkursen ska vi träna avslappningen - det kommer bli vår stora utmaning! Ser fram emot detta! Ingen blir lyckligare än jag (och Bosse?) om vi lyckas! Målbilden är Bosse som kan ligga på sin filt tryggt och lugnt på hundfiket bland andra hundar! När han kan detta är det dags att ta med filten ut på träningsplan och träna gruppmoment. Målet där är att till slut plocka bort filten och att Bosse ändå känner sig lugn i en platsliggning - tror jag kommer gråta när detta sker! Dessutom kommer filten att användas som en paus-station vid agilityträning och tävling... antagligen även vid andra träningsformer. Detta skulle vi gjort för länge sen!


Bosse trött i morse och ville absolut inte gå upp när han haft turen att vårt överkast hamnat över honom på natten... supermysigt ju!


 

Puss & kram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards