BosseBus

Alla inlägg den 12 mars 2014

Av Johanna - 12 mars 2014 08:20

 


Bosse väntar på sin tur att få "träna"


Okej, har inte hunnit träna avslappning med Bosse så mycket som jag velat utan mest skickat till honom något gott i vardagen när han legat avslappnat. Härom kvällen provade jag att ge honom tjurmuskel när han låg ner, hade ingen möjlighet att dela upp dessa till mindre bitar så jag provade att ta den ifrån honom för att ge den åter när han igen låg ner.... skulle jag inte gjort! Han gnällde högljutt i en timme! En timme!! När han tillslut la sig ner och grymtade till lite så kastade jag tjurmuskeln till honom snabbt som attan så jag kunde få slippa lidandet... herre min!!!

På kursen igår kväll lyckades alla... ja ALLA andra hundar lägga sig ner och slappna av mer eller mindre... men inte Bosse. Han la sig visserligen ner med sin tjurmuskel men tuggade så frenetiskt att man trödde det var en tävling i hetsätning. Efter en stund fick jag helt enkelt inse att kriterierna för Bosses väg till avslappning behövde sänkas avsevärt. Jag får helt enkelt börja med att belöna de små signalerna. Gäspningar, slick om nosen, fnysningar, smackanden... vi får börja där.

När kursen var slut blev vi erbjudna att prova deras vibrationsplatta. Hade aldrig hört talas om detta. Tydligen kan det få stressade hundar att slappna av men har säkert fler hälsoeffekter för hundar under rehab av skador etc. De har ju även löpband, pilatesbollar mm. i sitt lilla "hundgym". Carro satte den på 15 minuter och bad mig sitta på den tillsammans med Bosse och bara hålla emot om han ville gå av. Han fick stå, sitta eller ligga... bara han var kvar. Efter en minut frågade jag otåligt om jag verkligen behövde sitta med... och hon svarade bara att det här gör gott för oss båda. Jag förstod i detta ögonblick att jag och Bosse är oerhört lika varandra, lika otåliga och envisa! Han satt och tjöt första 10 minuterna och jag tjöt inombords... men de sista minuterna var både han och jag lugnare... han t o m blundade till liggandes med hakan på backen ett par gånger starxt innan plattan stängdes av. När vi gick av kändes det som att han på något sätt var mer harmonisk... kanske inbillar jag mig... eller skulle detta kunna vara en del i vägen att få en mer avslappnad hund i "tråkiga" situationer? Kanske man kan lägga filten på vibrationsplattan? Jag och Carro tror att vi behöver jobba från många håll. Detta kan vara ett hjälpmedel. Sen kan man belöna i redan avslappnade situationer som på jobbet, hemma och även belöna lugna signaler överallt. Carro frågade även om vi kunde komma till hallen ett par gånger innan nästa träningstillfälle och bara vara... ta en fika och ha tråkigt. Ska kolla schemat.

Helt klart är att jag ska boka upp mig på både vibrationsplatta och löpband framöver. För löpbandet krävs grönt kort så det blir att boka tid för det först, spännande!!


 


Så här ser en vibrationsplatta ut (Rottweiler ingår ej)


 


Och löpbandet så här med galler på sidorna som skydd

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards