BosseBus

Alla inlägg under maj 2014

Av Johanna - 22 maj 2014 21:05

Jo men visst blev det löpning ikväll igen och eftersom temperaturen hann sjunka till 17 grader samt att vi skulle springa i skuggan av skog så fick Bosse hänga med! Bosse var något otålig och tjöt som ett ånglok alla 15 minuter han satt och väntade på Tessan som skulle med....

Väl ute blev det 12 km löpning till Lommaren och tillbaka. Det var rätt bra för väl framme vid Lommarsjön så fick Bosse bada och dricka innan vi vände tillbaka. Man blev bra sugen själv på att ta sig ett dopp!

Av Johanna - 22 maj 2014 13:42

Dags att ta tag i löpformen nu inför lite olika små lopp men framförallt Lidingöloppet i september. Så Bosse får följa med på de flesta rundor! Vi började med att köra 2 timmars långpromenad på söndagen, det var varmt - men vad gör det säger Bosse som slutat vara badkruka och slänger sig med ett magplask i närmsta smutsiga dike!


         


Bosse min skitgris var i alla fall nöjd uppenbarligen! Dock inte lika nöjd i duschen hemma på kvällen sen... då körde han sin bästa "jag-är-ett-offer-blick"... jag tröstade honom med ett märgben efteråt - jag är ju ingen monster!   


I tisdags blev det i alla fall en rejäl löptur på 8,5 km i terräng och mycket backar. Som tur var hade en annan i sällskapet med sig sin hund också så de fick ligga på längst fram som hare - jag har då aldrig haft så bra drag på Bosse som denna kväll! Bosse saktade endast ner i mördarbacken och sista 500 metrarna. Jag trodde på allvar att Bosse skulle få en hjärtattack ett tag... falla pladask ner mitt i skogen. Slängde ner honom snabbt i farten i en liten damm ungefär halvvägs... lika snabbt upp igen och han fick hosta upp vatten några meter... tror han fick en kallsup! Haha!! Efteråt var han så trött att han knappt orkade hälsa på sin kompis - en svart dvärgschnauzer - supersöt! Team Berlin kallar sig detta gäng som jag fick göra sällskap:


 


Väl hemma utanför ytterdörren så vägrar Bosse gå in innan jag satt på kranen till vattenslangen - då minsan visar han prov på något som liknar långtidsminne! Det var ju förra sommaren han sist drack vatten direkt ur denna! Han e rolig han... minns det han får fördel av. Det var bara att vrida på kranen om jag skulle få med honom in i huset detta årtionde!

Apropå staffar och framförallt närhet... så här ser det som oftast ut när jag försöker stretscha hemma:


    


Lägger jag mig på rygg eller mage så har jag plötsligt en heffaklump över mig som vägrar att flytta sig... älskade snuttkorv!


Ikväll är det i alla fall löpning igen! Få se om man tar med sig Bosse - beror på hur varmt det är.

Av Johanna - 20 maj 2014 11:09

5 valpar blev det för Bibbi! 2 tikar och 3 hanar.


Grattis från morbror Bosse och oss andra!!!

Av Johanna - 19 maj 2014 13:09

Bosse snygga kullsyster Bibbi håller just nu på att valpa sin första kull! Sååå spännande. Kombinationen är helt fantastisk och jag är riktigt avundsjuk på alla valpköpare - jag skulle lätt vilja ha en av dessa guldklimpar!


 


Enligt ultraljud så såg man 6 st valpar men man vet ju aldrig till 100%. Dessutom har hon gått över tiden, tror att hon idag är på dygn 63? Men nu är de i alla fall på väg...


 


Första valpen har kommit! En helvit hane! Min dröm... en helvit staffe! Tänk om det kommer en helvit eller pied tik... hur ska jag kunna motstå då????


 


Heja heja Bibbi!!!!!!!

Av Johanna - 15 maj 2014 10:03

Tiden går så fort! Nu är valparna mycket större och man kan se att de utvecklas mot alla möjliga håll... det är långa nosar och ben, höga flippflopp öron och massor av bus i ögonen... lite blandade bilder på de få valpar jag hittat foton på:


Scarpettas:


       


Ozkagårdens:


     

Av Johanna - 7 maj 2014 13:48

När jag valde hundrasen för mig... eller oss som familj så var det ju precis en staffe jag ville ha. Deras mentalitet, storlek och päls passar en barnfamilj perfekt! SEN att jag egentligen var ute efter en tik i storlek small och blev med en stor och stark hane är en annan historia - man får den hund man förtjänar antar jag! Dessutom sägs det ju att hund och ägare ofta liknar varandra - och det kan jag nog skriva upp! Mentalt är vi båda envisa som tusan... kombinerat med guldfiskminne. Vi har båda stort hjärta men jag är dock inte lika förtjust i precis ALLA vi möter. Utseendemässigt är vi båda vältränade och muskulösa... OCH vi har båda ganska korta ben! Jo - vi är rätt lika!


Bosse


 


Jag


 


En annan ras som jag läste på lite extra om... förutom alla andra terrierraser (av någon anledning fastnar jag för denna rasgrupp   ) var Bostonterrier. Jag förstår att de är mentalt väldigt lika staffen men kroppsligt är de i mycket mindre format. Dessutom verkar de ha lite större problem med sjukdomar och allergier än staffen... men det ser ut som att allergier mm brer ut sig bland alla hundraser så det kan man nog snart inte kalla rasspecifika sjukdomar/diagnoser. Det enda som egentligen är negativt hos Bostonterriern är den korta nosen man avlat fram samt att man avlat på hundar som inte kan förlösa sina valpar själva utan kejsarsnitt. Dessutom finns rasspecifika problem med ögon. Men nu verkar det som att uppfödarna fokuserar på detta problem och jag kan bara hoppas att köpare väljer självförlösta valpar! Tillbaka till den korta nosen. Jag tycker inte det egentligen är något problem så länge hunden inte besväras av den vid andning under aktivitet eller värme. Så länge hunden kan haka på allt man gör så är det ju inget problem. Jag har nu förstått att många Bostonterriers sysslar med allt från lydnad, rally till agility - och många följer med på husses eller mattes löprunda (så länge det inte regnar). Som staffarna - fast mindre!



           


Nästa hund blir nog en BT!

      

Av Johanna - 7 maj 2014 13:37

...just nu. Min egen träning inför CrossFit tävlingen 17 maj tar all tid. Detta betyder att Bosse för tillfället är en soffvärmare - vilket funkar för honom det med. Men han blir ju så klart tänd till tusen så fort jag hintar om minsta aktivitet - haha!

Igår kväll tog jag en lång promenad i skogen med honom. Vi kastade också lite boll som belöning på fotgående... eller fotgående... han hoppade mest som en kanin/känguru bredvid mig. Nåja, han höll ju i alla fall rätt position OCH hade rätt attityd!   


         

Kolla minen... tuggar han på gräs tro? Näe då, inte Bosse!  


         


Men snart är tävlingen över och jag kan förhoppningsvis lägga lite mer tid på agilityn. Vi har ju möjlighet att träna både på klubben i Norrtälje OCH Väsby så jag har inte så mycket att skylla på vid utebliven träning...

Så snart kanske jag har något vettigt att skriva om i bloggen också... tjingeling!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards