BosseBus

Direktlänk till inlägg 7 maj 2014

En annan ras...

Av Johanna - 7 maj 2014 13:48

När jag valde hundrasen för mig... eller oss som familj så var det ju precis en staffe jag ville ha. Deras mentalitet, storlek och päls passar en barnfamilj perfekt! SEN att jag egentligen var ute efter en tik i storlek small och blev med en stor och stark hane är en annan historia - man får den hund man förtjänar antar jag! Dessutom sägs det ju att hund och ägare ofta liknar varandra - och det kan jag nog skriva upp! Mentalt är vi båda envisa som tusan... kombinerat med guldfiskminne. Vi har båda stort hjärta men jag är dock inte lika förtjust i precis ALLA vi möter. Utseendemässigt är vi båda vältränade och muskulösa... OCH vi har båda ganska korta ben! Jo - vi är rätt lika!


Bosse


 


Jag


 


En annan ras som jag läste på lite extra om... förutom alla andra terrierraser (av någon anledning fastnar jag för denna rasgrupp   ) var Bostonterrier. Jag förstår att de är mentalt väldigt lika staffen men kroppsligt är de i mycket mindre format. Dessutom verkar de ha lite större problem med sjukdomar och allergier än staffen... men det ser ut som att allergier mm brer ut sig bland alla hundraser så det kan man nog snart inte kalla rasspecifika sjukdomar/diagnoser. Det enda som egentligen är negativt hos Bostonterriern är den korta nosen man avlat fram samt att man avlat på hundar som inte kan förlösa sina valpar själva utan kejsarsnitt. Dessutom finns rasspecifika problem med ögon. Men nu verkar det som att uppfödarna fokuserar på detta problem och jag kan bara hoppas att köpare väljer självförlösta valpar! Tillbaka till den korta nosen. Jag tycker inte det egentligen är något problem så länge hunden inte besväras av den vid andning under aktivitet eller värme. Så länge hunden kan haka på allt man gör så är det ju inget problem. Jag har nu förstått att många Bostonterriers sysslar med allt från lydnad, rally till agility - och många följer med på husses eller mattes löprunda (så länge det inte regnar). Som staffarna - fast mindre!



           


Nästa hund blir nog en BT!

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards