BosseBus

Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

Long time no see....

Av Johanna - 25 juni 2014 15:10

Ja, jag vet... det var evigheter sen jag skrev något på bloggen och min lillasyster har pikat mig var och varannan dag. Men ibland kommer annat i vägen, som min egen träning, mycket jobb och massor av resande. Stackars Bosse har inte fått träna något alls på länge... då menar jag agility, lydnad mm. Löprundor har vi varit ute på och även lekt med pilatesbollen.

Förra veckan var vi bortresta och Bosse fick tillbringa tiden på hundpensionatet igen, Norrsunds hundpensionat som är helt fantastiskt! Han trivs bra där men blev förstås helt överlycklig över att få komma hem. Han fick lite nya kompisar där som han fungerade bra ihop med (det är ju oftast bara vissa hanar han inte gillar).


             

Väl hemma igen sov han mest första dygnet och höll koll på oss alla noga så att vi inte skulle rymma ifrån honom igen antar jag....


 


I Spanien hittade vi en kompis som alltid fick våra middagsrester. Stackarn hade fullt av fästingar i öronen och var helt ensam på sin gård hela dagarna. Den var väl satt där för att vakta skrotupplaget. Men den hade mat och vatten som någon fyllde på. Någon vakthund vet jag inte om det blir av honom... gladare hund fick man leta efter.


     


Det blev både löprunda och massor av mys igår, dessutom passade jag på att åka till hundrastgården vid Lommaren. Jag har lite blandade känslor för rastgårdar och liknande där man släpper ihop sina hundar. Jag tycker det är superduperbra med ett ställe där man kan låta sin hund vara utan koppel men ändå på tryggt avstånd från trafik och människor/djur som inte uppskattar lösspringande hundar. DET är SUPER! Men sen kommer det där med att man alltid träffar på hundmänniskor som vill att alla hundar ska leka med alla... min hund funkar faktiskt inte i precis alla situationer med ALLA hundar. Jag låter honom gärna leka med de hundar han redan känner... tyvärr är det lite få i Norrtälje. Just därför besöker jag hundrastgården ibland, ganska sällan faktiskt, men ändå ibland för att eventuellt hitta en ny kompis som Bosse kan springa av sig med då och då.

Igår var vi ensamma i rastgården första 10 minuterna... kom någon hund utanför så ropade jag på Bosse och kastade bollen. Detat hade effekten på honom till slut att så fort han såg en hund kom han farande till mig för att få bollen kastad igen - haha! Sen kom en söt liten tik (ägarna frågade självklart om det var okej) och hon löpte inte. Det gick så klart superbra och Bosse hälsade fint, men han var mest intresserad av sin boll, som han för övrigt alltid gärna delar med sig av till andra hundar - annars skulle jag aldrig låta honom ha den nära andra hundar.


 

Efter en stund kom två personer med en varsin hanhund, en liten terrier och en mellansnauzer. Jag valte då att ta en promenad med Bosse då jag redan varit i rastgården en stund men kom tillbaka efter att Bosse fått ta sig ett dopp i Norrtälje ån. De var kvar och snauzerägaren tyckte att jag skulle släppa in Bosse... jag tvekade och lät dem hälsa genom staketet och lukta in varandra lite mer först. Bosse var bara lekfull och sugen på lek så jag tänkte att... ja, måste ju prova ibland.

Det gick hur bra som helst. Däremot var snauzern sjukt dominant och försökte sätta på Bosse, la både huvud och tass över Bosses rygg flera gånger. Men Bosse sa inget utan kom bara med bollen till mig och till slut tröttnade snauzern. Jag fick ryta till och putta bort honom själv... det gick bra. Det var oerhört roligt att se dem gå ihop så bra trots att Bosse egentligen mest jagade sin boll och blev jagad av en kåt snauzer, haha!!


                     

Men när vi var på väg att gå och jag kopplat Bosse så kommer det in en större hane som verkade vara en unghund. Ägaren frågar och innan jag hinner säga nåt så har de andra i rastgården godkänt att hunden kommer in... och den verkligen rusar rakt mot oss för att leka... inga snälla hälsningsritualer här inte. Bosse blir skitsur och gillar inte alls denna lurviga ungjävel som kommer farande in i hans nya tillfälliga flock! Till och med den lilla terriern piper till och då blir Bosse ännu surare och morrar till rejält... unghunden svarar med morr men viker sen undan. Näe, där gick Bosses gräns. Jag tror att det var flera faktorer som spelade in. Ny okänd hund. Ung hane. Hunden riktade sig rakt mot Bosse. Tror att Bosse var trygg i befintlig flocksammansättning - denna hund störde denna. Bosse var kopplad. Det är min analys av det hela.... men det gick ju bra ändå.


Några foton på löparkompisarna:


   


Efter denna dag var Bosse ganska trött om jag får säga det själv....


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards