BosseBus

Alla inlägg den 9 juli 2014

Av Johanna - 9 juli 2014 14:22

Bibbis valpar 7 veckor nu, bara en vecka kvar innan de flyttar till sina nya hem. Lilla monstret stannar hos Malin, min favvotik hamnar i Stockholm någonstans, en av hanarna ska till Norge och den andra till en uppfödare i Rimbo. Den vita hanen är också tingad, av en familj som har en staffetik sen tidigare. De är så goa! Det gör lite ont i hjärtat faktiskt, hade gärna tagit hem den vita tiken... väldigt gärna!

Senaste bilderna...


Min favoritflicka


 


Monstret (ska tydligen heta Älska... Monstret passar bättre enligt mig)


 

"Vaddå... jag fick faktiskt låna den här trädgårdshandsken... sluta glo!"


Den vita hanen


 


Röd hane


 


Röd hane 2


 

"Jag har inte gjort något...." 


De är verkligen fina! Dessutom oerhört jämna i temperament (om man bortser från monstret.. nej prayan.. nej, Älska var det ja) och jag upplever inte alls att de är så där fruktansvärt bitiga som tidigare kullar. En supertrevlig kull! Ser fram emot att följa dem så mycket jag kan och hoppas på fler fina valpar från Bibbi - nästa gång kanske det är min tur att ta hem en tik... nån gång ska man väl få en kompis till Bosse? Även om jag funderar lite på Bostonterrier till nästa gång så klappar mitt hjärta för staffarna!

Av Johanna - 9 juli 2014 11:49

Tjohooo vilken helg! Har för andra gången inom ett år gått kursen Fokus & Koncentration för Emma på Hundreda! Jag tipsade lillasyster att gå med sin Melker och när hon anmält sig blev jag sugen på att gå den själv igen då den var så bra för mig och Bosse - vi blev så mycket tajtare efter den kursen.

Så lördag och söndag 10.00-17.00 körde vi på i strålande sol. Vi var 6 ekipage med hundar av olika slag. Alla förare med ett intresse att hitta fler redskap att använda för att få en mer fokuserad hund. Fokuserad på sin förare då alltså...

Emma på Hundreda var lika glad, peppande och superduper smart som vanligt! Man kan liksom inte tänka negativa tankar när man är där. Denna gång ska jag banne mig också tillämpa verktygen vi fått med oss i min vardag och träning... lätt att glömma. Bland annat godis- / lektransporterna är superviktiga, att tänka på att lägga upp en plan inför varje träningspass (en mindmap är bra), inte träna för långa pass och att planera för att hunden ska kunna göra rätt... det är ändå mitt ansvar.

Här lite fantastiska bilder som Emma tog under kursens gång:


             


Bosse och jag agerar störning....


 


Melker och lillasyster:


           


Bosse vill pussas istället för att ligga fint bredvid mig....


 


Lite av de andra kursdeltagarna... och lite mer mobilbilder....


           

          

Emma själv såg som oftast ut så här   


 


Eller så här...


 


På luncherna tog vi en promenad ner till sjön. Både Melker och Bosse råkade bada ofrivilligt då bryggan var superhal! Lite panik men det gick bra. Det var rätt bra att de blev avsvalkade faktiskt.


       


Vi hälsade även på hästarna på lunchen...


 


Jag kan säga att vi var bra möra efter denna helg... även hundarna...


   


Till och med de hundar som bara tittat på....


 


Både jag och lillasyster filmade varandra lite. Det roliga när man kollar på filmerna är att jag tänker "vi gör ju ingenting... bara står där"! Men i verkligheten är det full fokus på signalkontroll! Bosse är så snabb på att bjuda på beteenden så han hinner inte lyssna. Detta löste vi med att belöna när han bara stod rakt upp och ner samt ge en kort godistransport till ny startpunkt om det blev fel. Signalerna var sitt och ligg... jag vet, jäääättesvårt!



 

Melker å sin sida är istället lite svår att "få igång"... det mesta går långsamt och han hittar ibland nåt grässtrå eller en fågel att begrunda istället... han är lite som Ferdinand som bara vill lukta på blommorna. Syrran fick jobba jättehårt (trots sin rygg som är sönder pga en blind Ridgeback som fällde henne för ett tag sen)!



 

De var superduktiga!


Det härligaste med den här typen av helger (förutom att man lär sig något förhoppningsvis) är att man träffar likasinnade. Ibland vill man bara fråga "hej, ska vi leka". Men det går ju inte, man e ju vuxen... eller!?   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards