BosseBus

Alla inlägg under augusti 2014

Av Johanna - 31 augusti 2014 20:23

Tjohoooo! Äntligen har vi testat på Weight pull... eller rättare sagt Drag weight som är dess träningsform. Sista söndagen varje månad anordnar SWB Stockholm i Västerhaninge prova-på-dag för alla som vill, oavsett ras eller storlek på hund. Eftersom jag såg dem visa upp sig på Solvalla förra helgen så var jag ju bara tvungen att prova... även om det är lite saftigt långt att åka varje vecka från Norrtälje. Men ett par gånger i månaden kan man ju åka dit och resten av tiden träna hemma... ska till skroten och fixa lite kedjor bara.

När vi kom dit så träffade vi direkt ett par från Norrtälje med sina pudlar (mellanpudel och kungspudel)... som vi kände lite granna... vad är oddsen för det!? Kanon - då har man ju nån att träna med och kanske dra ihop ett Norrtäljegäng med. Sen var det en mastiff/bullmastiff? en annan staffe... eller amstaff? OCH ett par pyttepytte-hundar. ALLA kan vara med ja!


             


Vi började med att få en del information om vad WP är och vad man bör tänka på som skadeförebyggande, positiv inlärning mm. Sen körde vi igång med praktik som att träna hundarna i att sitta kvar trots störning, gå runt i serpentiner runt de andra ekipagen med kontakt osv. Det gick jättebra för alla, vi hade samtliga en bra grundträning. Bosse skötte sig superbra... kändes som värsta allmänlydnadspasset! Det kan vi behöva, haha!!


               


Sen var det äntligen dags för att få testa på lite drag weight som det heter när man tränar med vikter som kedjor och dylikt - detta är grundträningen för att bygga styrka och kondition. Weight pull är själva tävlingsformen som jag förstår det. Då drar man en vagn med olika vikter och utefter sin viktklass. Det lär väl klarna så småningom!

De hade i alla fall massor av selar så att alla skulle få prova oavsett storlek.... sen bör man ju beställa en måttbeställt när man väl är igång på riktigt.


 


Bosse hade förstås inga problem med att vi krånglade på honom en ny sele eller att vi hängde på kedjor (han är ju en staffe) utan väntade bara på sin nästa godisbit. Han var bara så glad över att vi tränade! När vi väl körde igång så körde jag med både startsignal (sitt) och framåtsignal (la in ordet "framåt")... dessutom att stanna innan godis/belöning kom. Han var så duktig! Men efter en stund kom Bea (en av instruktörerna) och hängde på Bosse några kilo till.... det var visst för lätt med 4,5 kilo då han gärna sprang fram till mig. Meningen är ju att han metodiskt ska GÅ fram till mig, gärna med lite nedsänkt huvud för att få bättre dragkraft. Så nu hade han 9 kg och jag satte mig på huk istället för att han skulle hålla sig närmre marken. SUPERDUKTIG var han även då!!


                             


Lite filmer (ursäkta kvaliteten på filmerna)



 


 

Något som jag förut tänkt om sporten är att de som tränar detta är jättetuffa, buffliga och hetsiga människor... MEN det är ju helt vanliga hundälskade människor! Jag trodde också att sporten var mer åt det hetsiga hållet, att man skrek och hejade på hundarna... nä, då är agility 100 gånger hetsigare! Allt är kontrollerat, det är mjuka kommandon och positiva inlärningsmetoder. Jag är glatt överraskad!

När vi var klara och hundarna fått vila lite så gick vi igenom lite stretch och massage. Den hade jag koll på sen tidigare men det kändes bra att de lägger vikt på detta. Bosse var supertrött... främst mentalt så han låg och rullade på gräsmattan och pep och hade sig... det var noll fokus nu... helt okej, haha!!


Hittade en annan blogg som hade en bra ordlista till WP, http://chilliwp.wordpress.com/mer-om-weightpull/ordlista/ Jättebra för mig att plugga på!   

Är någon annan intresserad så kolla stockholmsklubbens hemsida på http://swb-stockholm.se/


Puss på nosen!!

Av Johanna - 26 augusti 2014 21:28

Bosses flås har blivit så mycket bättre senaste veckan bara! Ikväll körde vi en snabbare runda på 6 km i ösregn. Bosse var liiite missnöjd först med att behöva haka på... men samtidigt var han så grymt bajsnödig så han var tvungen att gå ut... hade vägrat hela dagen... bara kissat superfort!
Man kan riktigt se på före-fotot att han har sin jag-bajsar-på-mig-snart-min!

Tessan hakade på och vi tuffade på i ett bra tempo hela vägen. Blev lite impad av Bosses målinriktade drag och även att Tessan hakade på mitt tempo så bra!
Bra jobbat! Blöta blev vi alla tre!

Av Johanna - 25 augusti 2014 16:49

Jag blev jätteglad när ideella krafter såg till att Norrtälje fick en hundrastgård - jag är fortfarande jätteglad över att den finns. MEN jag besöker den väldigt sällan. Mest av den anledningen att jag hellre har Bosse lös i skogen där det finns mer för oss att pyssla med samt att jag känner mig lite illa till mods när jag väl är där. Problemet där är att det när som hellst kan dyka upp en annan hund som vi inte känner. Jag är fortfarande av åsikten att hundar inte ska leka med varandra om de inte först lär känna varandra genom promenad mm. Annars blir det påtvingat och med större risk för konflikter. Nu finns det hundar som klarar av detta - att få nya vänner hux flux hur som hellst och när som hellst. Bosse är inte sån. Han har några fasta kompisar, tikar och hanar som han fungerar superbra med - men jag vet av erfarenhet att han behöver tid att lära känna nya hundar. Får han motstånd i form av att den nya hunden är spänd, sur eller "dominant" om man nu vill använda sig av det uttrycket så blir även han spänd - han viker sig liksom aldrig. Blir han dessutom utsatt för ett utfall - ja, då blir det bråk. DÄREMOT om en tik eller hane visar avståndssignaler med bortvänt huvud, avstånd, visa tänder mm... då håller Bosse avstånd. Men jag kan ju aldrig veta hur den andra hunden är... och det verkar inte som att hundägarna vet det heller.

Man brukar säga om mig att jag har skinn på näsan. Det har jag. Men av någon anledning så viker jag mig vid hundmöten där den andra hundägaren säger "jo, men vi kan prova att låte dem hälsa".... "min har aldrig haft några problem med andra hundar"... och detta händer som oftast just vid hundgården. Eftersom jag så ogärna vill vara en partypooper samt att man oftast får konstiga blickar om man ändå säger att jag inte vill så har jag ett par gånger sagt - "okej". Oftast är det inget problem men ett par gånger har hundarna totalt ogillat varandra.

Man vill ju inte heller "äga" hundrastgården... har man själv varit där 5 minuter så blir det kanske bara ett par minuter till så att man kan släppa in andra.

Jag tror verkligen inte på fullaste allvar att hundar är i behov av tillfälliga flockar. Ser man till vargen som hunder härstammar från så lever de i sin flock och alla inkräktare jagas bort. Sen har man under många många år förmänskligat deras beteende för att passa vårt samhälle förstås.

Ett annat ställe som ger mig rysningar är hundfiket. Jag vill gärna besöka det någon gång men hundarna där är inte ens kopplade. Det tjuter så många varningsklockor i mitt huvud... hundar som inte känner varandra i LITET utrymme - snacka om att inte ens kunna få visa några avståndssignaler när lilla Polly går rakt fram mot alla besökare och nosar dem rakt i nyllet! Inte med Bosse. Jag vill inte utsätta honom för det. Skulle de vara kopplade så är det en annan femma.

Egentligen så är det ju inte så att jag inte litar på hundarna - de brukar lösa det mesta själva... om man ger dem UTRYMME! Det är hundägarna jag inte litar på!   Jag har träffat så många stolpskott till hundägare att jag helt enkelt blivit mer nojig än jag behöver vara.

Hörde nyligen att två hundar drabbat i samman i hundrastgården - där ena hunden fick uppsöka veterinär för att häftas ihop. Sen blev det tjafs om kostnader och polisanmälan gjordes. Hundarna lekte först - sen blev det allvar över något som människan kanske inte hann uppfatta. Sånt händer. Men jag vill gärna undvika det.


Puss på nosen!

Av Johanna - 25 augusti 2014 13:51

Så klart jag har fått frågor på mitt tidigare inlägg (inte helt oväntat från min vetgirige lillasyster). Just angående berikning... som jag själv inte hade mycket koll på innan jag gick draghundskursen i Åre och vi fick lära oss mer om hundars beteende i stort.

Jag ska försöka förklara vad detta innebär, så som jag uppfattade det. Berikning: att hunden får utlopp för de naturliga beteenden som finns i just den individen och/eller rasen.

Om hunden inte får utlopp för dessa beteenden så kan istället olika typer av "problembeteenden" uppstå. Detta kan t.ex vara att hunden tuggar på möbler, skor eller hoppar överdrivet på människor mm. Den visar ett lätt stressat beteende med hopp, tugg eller varför inte slickande (om just det är viktigt för denna individ).

Man kan säga att hunden har en äggklocka som vrids upp hårdare och hårdare ju längre tid sen det var hunden fick utföra beteendet - man kallar det "motivationsklockan".

Om hunden t.ex har ett jättebehov av att slicka sina besökare i mungipan (som staffen) och hela tiden blir nonchalerad eller tillrättavisad så vrids denna klocka upp hårdare och hårdare. Beroende på individ så släpper till slut "fjädern" i klockan och ett överdrivet beteende bryter ut (problembeteende). Detta behöver ju inte vara att hunden börjar slicka som en galning utan kan vara något annat också har jag för mig... ett tredje beteende (överslagshandling)... hunden kanske har blivit tillrättavisad i sitt försök att hoppa upp för att slicka i mungipan och istället för beteende 1 (slicka) och beteende 2 (sitta still som matte/husse säger)... tar till en överslagshandling - beteende 3 och jagar sin svans eller gnäller hysteriskt. Men Överslagshandlingar kan man prata om separat...

Hur ska man då undvika problembeteenden. Jo, se till att studera din hund, lär känna just den individen, läs på om just den rasen och se sen till att berika hundens liv.

Det finns olika typer av beteenden i berikningssammanhang, bland annat:

  • Ätbeteenden
  • Jaktbeteenden
  • rörelsebeteenden
  • Samarbetsbeteenden
  • vilobeteenden
  • Revirbeteenden
  • Sociala samspelsbeteenden
  • Miljöberikning*

När vi pratade om detta på kursen så slog det mig genast hur Bosse alltid alltid slaktar alla leksaker han får... och att jag helt enkelt tack vare detta beteende slutat köpa leksaker till honom... framförallt mjukisdjur. Har bara köpt sådana leksaker som vi leker med tillsammans under träning. MEN - han har ju ett jättestort BEHOV av att få ta sönder, slita itu och undersöka! JAG har INTE tillgodosett hans behov och berikat hans liv! Så mitt jobb blir ju att köpa massor av små (billiga) mjukisdjur till honom och typ lägga fram alla samtidigt... några kanske håller en dag eller två?    Bosse älskar också att tugga på märgben, slicka i sig märgen... ja, vilken hund gör inte det? Ibland är de slut på affären och han är utan märgben ett par dagar... vad gör han då.... jo - hans motivationsklocka har vridits upp och han hämtar mina eller barnens strumpor och tuggar och suger på istället.... ALLT blev så KLART när jag insåg detta!

  

Han och säkert alla andra staffar har ju även ett stort behov av att slicka sina älskade människor i ansiktet - det hör rasen till i mångt och mycket. Det här har jag faktiskt låtit Bosse göra och jag tillåter honom till och med att hoppa upp på mig när jag kommer hem... om jag bara får ta av mig skorna först. Jag brukar dessutom varna alla som vill hälsa på honom att han hoppar - jag känner att detta är en så stor del av honom och hans behov att jag inte lagt så mycket kraft på att försöka få bort det.... och bra är väl det så här i efterhand!? Han har med ålder och visdom blivit lugnare och hoppar inte längre på allt och alla... men fortfarande en del.

På kursen tog jag även till mig om hur man kan berika matbeteenden - hundar gillar att leta upp maten, välja ut smakbitar, tugga och slita. Märgben är en del där han får utlopp för att tugga, slita, undersöka mm. Men att även lägga ner en bit av antingen något gott eller mindre gott i hundens vanliga foder berikar matstunderna - hunden får väla eller välja bort. Det kan vara en liten bit potatis, ägg, citron, gurka, salladsblad, entrecote eller vad som hellst.


  

Ja, det finns en del att tänka på - en sak i taget! Jag har börjat med maten nu och även att hitta på roliga balansövningar på promenaderna. Märgben får han ju redan (så nåt gjorde man rätt). Blir att köpa de där gosedjuren på vinst eller förlust snart... någon som vet någre uberbilliga??

  

* Miljöberikning: Att berika den miljö hunden vistas i... t.ex i hundgårdar. Lägga ut stenplattor i gångar, palla upp pallkragar som utsiktsplats (många hundar/raser uppskattar en utsiktsplats där de kan ligga och ha koll), stockar att behöva gå över/under, vindskydd, viloplatser osv. På promenaden kan det vara att hoppa upp på stenar, passera över vattendrag, gå balans på nedfallna träd... ta inte alltid den lättaste vägen/stigen utan utmana er och promenera rakt ut i skogen! Detta är lite det samma som rörelseberikning egentligen.


Bosse får utlopp för rörelsebehovet att gräva som är viktig för många hundar:


 


Frågor på det?   

Av Johanna - 25 augusti 2014 09:51

Oj oj oj... massor jag vill hinna innan snön lägger sig! Samtidigt så vet jag av erfarenhet att jag alltid har för stora och för många mål så nu har jag "bara" satt upp många mål men inte så stora...   

Det är ganska sunda mål jag har... något som man egentligen inte ens skulle behöva skriva ner utan bara göra av sig självt... men även detta av erfarenhet vet jag... det blir inte av om jag inte får dem på pränt!

Så här kommer min målsättning för HT-14:


Drag:


  • Prova på Weight Pull
  • Dra trasor i svår terräng
  • Dra däck/kedjor på plant underlag
  • Fortsätta linlöpning och sätta hö/vä kommandon ("stanna" och "kör" sitter rätt bra)
  • Testa på barmarksdrag med cykeln korta sträckor

Spår:


  • Lägga minst 1 personspår innan snön lägger sig
  • Träna in liggmarkering
  • Hittar jag någon kurs som passar så går vi nog

Agility:


  • Ev. gå en kurs om tillfälle ges - bara för att det är kul!

Berikning:

(fråga om ni inte förstår och tycker detta låter sjukt)


  • Fortsätta ge Bosse märgben och tugg i överflöd
  • Köpa massor av billiga gossedjur till Bosse att slakta
  • Gömma maten
  • Lägga något gott eller äckligt i maten då och då

Övrigt:


  • Träna balansbollen några gånger i veckan
  • Fortsätta avslappningspromenaderna
  • Vandra en heldag på Roslagsleden
  • Klövja några gånger i veckan

Bra va!!??   

Av Johanna - 25 augusti 2014 09:21

I helgen var det Hund & Husdjursmässa på Solvalla - tog med mig lilla dottern på söndagen för att kolla läget! Vad roligt det var att se alla glada arbetande hundar! Precis när vi kom var det barmarksdragsstafett på travbanan! Löpning, kickbike och avslutningsvis cykel... hundarna var så taggade!


                   


Vi var även och såg på kattutställningen som går till lite annorlunda mot hundutställningar - frågvisa Johanna ställde självklart 1000 frågor till de stackars utställarna!   Alltid lär man sig något nytt! Katterna väntar i burar som står uppställda på morgonen när utställarna kommer. Till buren tar man själv med sig kattlåda, bädd, matskålar mm och inreder med. Därefter kan man låna ännu en bur vid sin "ring" om man har en liten väntan kvar innan det är din tur. Katten ställs sen på ett bord framför en sittande domare. Utan koppel. Massor av fina katter var det i alla fall.

Lilltjejen provade på lite aktiviteter och jag var ännu en gång jättefrågvis när jag hittade några alpackor - vilka söta och härliga djur! Tänk om man hade en gård... då skulle jag ha dessa djur... passar jättebra som sällskapsdjur tydligen!


       


Barn med hund är alltid roligt att se på... Emmi och jag tog en vilopaus vid denna ring. Tänk att barn från några år uppåt är så modiga och har så snälla hundar! som bara står kvar!! (Bosse hade på några sekunder dragit omkull vilken 5-åring som helst!)


 


Allra roligast denna dag måste ändå vara att jag för första gången live fick se weight pulling! Swedish Working Bulldog Stockholm (SWB Stockholm) var där och hade uppvisning! Alla hundar kan prova - kul! Jag har länge varit sugen på detta, till och med innan jag skaffade hund så sa jag att detta skulle jag hålla på med. Men annat har kommit i vägen. Igår bestämde jag mig för att nu ska jag banne mig testa. Ska försöka komma iväg till Stockholmsklibben denna månad då de har prova-på-tillfälle!

Man såg verkligen att hundarna gillade detta - de var så stolta och glada!


                 


Film:


 


 


Allt var under kontrollerade former och man hetsade inte hundarna alls. Lugnt och metodiskt arbetade hund och förare med både start och slutsignal. Jag gillade detta!


Annars i helgen har det blivit lite löpning, klövja och balansboll för Bosses del. Testade även lite balansövningar i skogen på stenar och stubbar...


   

              


Jäääättestor myrstack (Bosse är btw jätteäcklad av de små krypen... de är superläskiga och bits hårt!)


   

     


Lite mera kroppskontroll:



 

Det blev ju lite löpning också... intervaller faktiskt! Tur att Bosse var med för hade nog inte orkat annars!


 

Av Johanna - 21 augusti 2014 08:20

 


Äntligen kom vi iväg på den långa resan till Sulviken i Åre för att gå draghundförarutbildningen - Musherskola 2014 - som Hundsteg håller. Hundsteg har en massa andra utbildningar också, bland annat kan man bli instruktör i olika former. De har en egen uppfödning av Alaskan Malamute under namnet Team Snowquest - det kan förklara de 25 ylande polarhundarna i olika inhängnader som mötte oss väl framme!

Vi åkte onsdag efter lunch, jag, Bosse och Ullis med hennes Ozzy Eyes. Ullis hade sin husvagn så det var bara att hålla sig runt 80km/tim de 70 milen som vi hade framför oss.


 


Vi stannade för att äta lunch samt kissa oss och hundarna ett par gånger och var framme när mörkret lagt sig klockan elva på kvällen. Polarhundarna ylade och skällde tills vi fått husvagnen på plats. Emma (instruktör och ägare av Hundreda) var redan där med sin familj så vi tog en kvällsfika med dem i deras hyrda stuga innan det var dags för sängen. Ja - hundarna rastades förstås också innan nattadags. Första natten blev det inte mycket sömn, är inte så van vid att sova till 25 ylandes polarhundar, haha! Men det låter riktigt vackert och härligt när de drog igång varandra.

På torsdagen började kursen först klockan ett så vi hade gott om tid att promenera hundar, fixa husvagnen och äta. Bosse var superstressad till en början med ny miljö, alla andra hundar och de där läskiga stora polarhundarna med en massa päls! Han drog och slet i kopplet så jag bestämde mig för att sätta på han sele istället för att spara på hans kropp... och mina nerver. Onödigt med konflikter. Det var mycket svalare i Åre än hemma - tur att jag hade med mig underställ, skaljacka mm. Dessutom insåg jag att det inte fanns någon täckning alls där... att ringa eller surfa var uteslutet... lika bra det!


       


Kurslokalen var en fantastiskt fin inredd lada på gården där de bodde och arbetade.


        


Deras eget hus mitt på gården såg ut så här...


 


Och de fantastiska hundgårdarna... eller inhängnaderna....


             


Dag 1 - på torsdagen var teori. Vi fick lära oss mycket om hundars språg och beteende som agressionsdämpande signaler, överslagshandlingar, rangordning (finns det eller inte - olika skolor), avståndssignaler, ledarskap, hundar i flock mm. Mycket intressant och givande! Man önskar att alla hundägare fick gå kurs i detta som miniminivå! Vad mycket konflikter man skulle kunna undvika då! Jag var innan kursstart lite orolig för om Bosse skulle pipa sig igenom alla teorilektioner men tänkte att detta ändå var ett perfekt tillfälle att mängdträna filten. Relativt lugn miljö inomhus men ändå med lite hundar som störning. Vi var 5-6 ekipage med en eller flera hundar. Första dagen satt han eller låg på filten och pep lite... inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. Han hade ett ben att tugga på och jag matade på med godis. Superduktig!


   


På kvällen var det att grilla med Emma & Co och lägga sig tidigt för min del... tror jag fick feber faktiskt. Åkte på en rejäl förkylning.

Dag 2 - fortsatte med teori. Då var det dags att börja prata drag. Hur man påbörjar träningen redan från 8 veckors ålder med att ta fram kämparglädjen i hundarna. Då handlar det ju inte om några fysiska jätteprestationer utan mer den mentala biten. Det fanns en del utrustning som man började med innan man satte på hundarna riktiga fordon. Däck och trasor att dra i skog och eländig terräng.


   


Vi pratade också mycket om "berikning" - en hund har en massa beteenden som de behöver få utlopp för och dessa kan skilja sig emellan olika raser men också olika individer. Det kan vara beteenden som ätbeteenden, sexbeteenden, revirbeteenden, rörelsebeteenden osv. Får de inte utlopp för dessa så blir de mer och mer frustrerade och problembeteenden uppkommer istället. Det kan t.ex vara hundens vilja att vara till lags och hoppa upp på människor för att kunna slicka dem i mungiporna (jätte stort för t.ex staffar). Blir de alltid avvisade så kan det skapa frustration, de vet inte vad som förväntas av dem och istället tar de till ett tredje beteende som att jag sin svans eller annat... eller blir frustrerade och hoppar som galningar. Vi har ett ansvar och se till att våra hundar lever ett "rikt" liv efter sina förutsättningar. Mot eftermiddan blev det mer om dragträning för den vuxna hunden, hur man tränar, olika underlag, utfodring, vad man ska tänka på mm. Bosse låg mest och sov från dag 2... genom samtliga teoritimmar! Duktig hund!


 


Dag 3-4 handlade teorimässigt om skador, rehab och utrustning... även klövja. Vi fick på lördagen veta mer om olika "fordon" och till kvällen/eftermiddan även testa 2,5 km ner till en strand där det blev grillning och mys!


                         

   


Sen blev det 2,5 km hemåt igen. Jag och Bosse testade både Kickbike och trehjuling - Bosse var helt galen av lycka - han tyckte det var så roligt att dra! Men han blev så klart snabbt trött eftersom han drog järnet direkt! Det finns inget lagom i honom... får försöka hitta det hemma sen... haha!

På teorin lärde vi oss också göra knopar och knutar som är bra när man ska laga slädar eller linor som gått sönder.


 


Sista dagen hade vi en kort stund praktik ute för att få testa lite mer. Bosse var lite stel kvällen innan men hade repat sig bra till söndagen... så jag lät han testa 100-200 m. Emma tog lite fina bilder på oss...


          


Efteråt var Bosse trött vill jag säga. Vi tittade på de andra som provade och Bosse blev galen av avundsjuka när de drog iväg... har inte sett han sådan tidigare - roligt!


     


Helt fantastiska dagar och dessutom med mycket tid för hundpromenader och umgänge. Eyes och Bosse lärde känna varandra bra och Emmas & Co hundar var så fina allihopa!


                 


Söndag slutade kursen klockan tre och vi packade ihop för den långa resan hem. Var hemma två på natten, dödstrött men självklart uppe i varv så jag somnade nog inte förens runt tre-fyra. Bosse snarkade sig igenom hela bilresan och hade inga problem att somna när vi kom hem! Han sov mest hela nästa dag också... sötnosen!

Jag har lärt mig mycket och även fått bekräftat en del jag redan visste. Jag kommer våga mig på att cykla med Bosse nu och börjar med det. I vinter är jag sugen på en pulka med skaklar. Kanske sen en kickbike eller trehjuling... men allt kostar ju.

Kursen rekommenderar jag till ALLA som på något sätt vill dra med sin hund. Oavsett det gäller löpning, WP, fordon så är det superviktigt att veta vad man håller på med. Det är lätt att skada sin hund! Tyvärr ser jag detta dagligen på olika forum hur man tränar sönder sina hundar... man blir ledsen för hundarnas skull. Det finns allt från de som springer/cyklar med sina hundar trots 20-30 graders värme, de som hetsar sina hundar till att leka i sandtag med andra hundar... ofta i långa stunder och andra som helt enkelt använder fel utrustning mm. Gå en kurs hos en person som kan hundens anatomi, fysiologi och har lång erfarenhet är mitt råd!


Nu jäklar ska det tränas!   


PS. Tack Emma för fina bilder! (kolla hennes blogg på http://hundreda.wordpress.com/)

Av Johanna - 12 augusti 2014 20:58

Imorgon åker vi till Åre för 4 dagars utbildning i barmarksdrag! Jag åker med Ullis och hennes Ozzy Eyes och vi kommer bo i hennes husvagn. Har packat sköna kläder för utomhusaktivitet och en massa lättlagad mat.... burkmat, grönsaker och självklart nybakad bananpannkaka till frukost. Ser fram emot kursen samt Åre som jag ännu inte haft anledning att besöka.

Har jag täckning så kanske jag uppdaterar där... annars kommer ett längre inlägg när vi är tillbaka!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards