BosseBus

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

Berikning

Av Johanna - 25 augusti 2014 13:51

Så klart jag har fått frågor på mitt tidigare inlägg (inte helt oväntat från min vetgirige lillasyster). Just angående berikning... som jag själv inte hade mycket koll på innan jag gick draghundskursen i Åre och vi fick lära oss mer om hundars beteende i stort.

Jag ska försöka förklara vad detta innebär, så som jag uppfattade det. Berikning: att hunden får utlopp för de naturliga beteenden som finns i just den individen och/eller rasen.

Om hunden inte får utlopp för dessa beteenden så kan istället olika typer av "problembeteenden" uppstå. Detta kan t.ex vara att hunden tuggar på möbler, skor eller hoppar överdrivet på människor mm. Den visar ett lätt stressat beteende med hopp, tugg eller varför inte slickande (om just det är viktigt för denna individ).

Man kan säga att hunden har en äggklocka som vrids upp hårdare och hårdare ju längre tid sen det var hunden fick utföra beteendet - man kallar det "motivationsklockan".

Om hunden t.ex har ett jättebehov av att slicka sina besökare i mungipan (som staffen) och hela tiden blir nonchalerad eller tillrättavisad så vrids denna klocka upp hårdare och hårdare. Beroende på individ så släpper till slut "fjädern" i klockan och ett överdrivet beteende bryter ut (problembeteende). Detta behöver ju inte vara att hunden börjar slicka som en galning utan kan vara något annat också har jag för mig... ett tredje beteende (överslagshandling)... hunden kanske har blivit tillrättavisad i sitt försök att hoppa upp för att slicka i mungipan och istället för beteende 1 (slicka) och beteende 2 (sitta still som matte/husse säger)... tar till en överslagshandling - beteende 3 och jagar sin svans eller gnäller hysteriskt. Men Överslagshandlingar kan man prata om separat...

Hur ska man då undvika problembeteenden. Jo, se till att studera din hund, lär känna just den individen, läs på om just den rasen och se sen till att berika hundens liv.

Det finns olika typer av beteenden i berikningssammanhang, bland annat:

  • Ätbeteenden
  • Jaktbeteenden
  • rörelsebeteenden
  • Samarbetsbeteenden
  • vilobeteenden
  • Revirbeteenden
  • Sociala samspelsbeteenden
  • Miljöberikning*

När vi pratade om detta på kursen så slog det mig genast hur Bosse alltid alltid slaktar alla leksaker han får... och att jag helt enkelt tack vare detta beteende slutat köpa leksaker till honom... framförallt mjukisdjur. Har bara köpt sådana leksaker som vi leker med tillsammans under träning. MEN - han har ju ett jättestort BEHOV av att få ta sönder, slita itu och undersöka! JAG har INTE tillgodosett hans behov och berikat hans liv! Så mitt jobb blir ju att köpa massor av små (billiga) mjukisdjur till honom och typ lägga fram alla samtidigt... några kanske håller en dag eller två?    Bosse älskar också att tugga på märgben, slicka i sig märgen... ja, vilken hund gör inte det? Ibland är de slut på affären och han är utan märgben ett par dagar... vad gör han då.... jo - hans motivationsklocka har vridits upp och han hämtar mina eller barnens strumpor och tuggar och suger på istället.... ALLT blev så KLART när jag insåg detta!

  

Han och säkert alla andra staffar har ju även ett stort behov av att slicka sina älskade människor i ansiktet - det hör rasen till i mångt och mycket. Det här har jag faktiskt låtit Bosse göra och jag tillåter honom till och med att hoppa upp på mig när jag kommer hem... om jag bara får ta av mig skorna först. Jag brukar dessutom varna alla som vill hälsa på honom att han hoppar - jag känner att detta är en så stor del av honom och hans behov att jag inte lagt så mycket kraft på att försöka få bort det.... och bra är väl det så här i efterhand!? Han har med ålder och visdom blivit lugnare och hoppar inte längre på allt och alla... men fortfarande en del.

På kursen tog jag även till mig om hur man kan berika matbeteenden - hundar gillar att leta upp maten, välja ut smakbitar, tugga och slita. Märgben är en del där han får utlopp för att tugga, slita, undersöka mm. Men att även lägga ner en bit av antingen något gott eller mindre gott i hundens vanliga foder berikar matstunderna - hunden får väla eller välja bort. Det kan vara en liten bit potatis, ägg, citron, gurka, salladsblad, entrecote eller vad som hellst.


  

Ja, det finns en del att tänka på - en sak i taget! Jag har börjat med maten nu och även att hitta på roliga balansövningar på promenaderna. Märgben får han ju redan (så nåt gjorde man rätt). Blir att köpa de där gosedjuren på vinst eller förlust snart... någon som vet någre uberbilliga??

  

* Miljöberikning: Att berika den miljö hunden vistas i... t.ex i hundgårdar. Lägga ut stenplattor i gångar, palla upp pallkragar som utsiktsplats (många hundar/raser uppskattar en utsiktsplats där de kan ligga och ha koll), stockar att behöva gå över/under, vindskydd, viloplatser osv. På promenaden kan det vara att hoppa upp på stenar, passera över vattendrag, gå balans på nedfallna träd... ta inte alltid den lättaste vägen/stigen utan utmana er och promenera rakt ut i skogen! Detta är lite det samma som rörelseberikning egentligen.


Bosse får utlopp för rörelsebehovet att gräva som är viktig för många hundar:


 


Frågor på det?   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards