BosseBus

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2014

Weight pull hos SWB Stockholm

Av Johanna - 31 augusti 2014 20:23

Tjohoooo! Äntligen har vi testat på Weight pull... eller rättare sagt Drag weight som är dess träningsform. Sista söndagen varje månad anordnar SWB Stockholm i Västerhaninge prova-på-dag för alla som vill, oavsett ras eller storlek på hund. Eftersom jag såg dem visa upp sig på Solvalla förra helgen så var jag ju bara tvungen att prova... även om det är lite saftigt långt att åka varje vecka från Norrtälje. Men ett par gånger i månaden kan man ju åka dit och resten av tiden träna hemma... ska till skroten och fixa lite kedjor bara.

När vi kom dit så träffade vi direkt ett par från Norrtälje med sina pudlar (mellanpudel och kungspudel)... som vi kände lite granna... vad är oddsen för det!? Kanon - då har man ju nån att träna med och kanske dra ihop ett Norrtäljegäng med. Sen var det en mastiff/bullmastiff? en annan staffe... eller amstaff? OCH ett par pyttepytte-hundar. ALLA kan vara med ja!


             


Vi började med att få en del information om vad WP är och vad man bör tänka på som skadeförebyggande, positiv inlärning mm. Sen körde vi igång med praktik som att träna hundarna i att sitta kvar trots störning, gå runt i serpentiner runt de andra ekipagen med kontakt osv. Det gick jättebra för alla, vi hade samtliga en bra grundträning. Bosse skötte sig superbra... kändes som värsta allmänlydnadspasset! Det kan vi behöva, haha!!


               


Sen var det äntligen dags för att få testa på lite drag weight som det heter när man tränar med vikter som kedjor och dylikt - detta är grundträningen för att bygga styrka och kondition. Weight pull är själva tävlingsformen som jag förstår det. Då drar man en vagn med olika vikter och utefter sin viktklass. Det lär väl klarna så småningom!

De hade i alla fall massor av selar så att alla skulle få prova oavsett storlek.... sen bör man ju beställa en måttbeställt när man väl är igång på riktigt.


 


Bosse hade förstås inga problem med att vi krånglade på honom en ny sele eller att vi hängde på kedjor (han är ju en staffe) utan väntade bara på sin nästa godisbit. Han var bara så glad över att vi tränade! När vi väl körde igång så körde jag med både startsignal (sitt) och framåtsignal (la in ordet "framåt")... dessutom att stanna innan godis/belöning kom. Han var så duktig! Men efter en stund kom Bea (en av instruktörerna) och hängde på Bosse några kilo till.... det var visst för lätt med 4,5 kilo då han gärna sprang fram till mig. Meningen är ju att han metodiskt ska GÅ fram till mig, gärna med lite nedsänkt huvud för att få bättre dragkraft. Så nu hade han 9 kg och jag satte mig på huk istället för att han skulle hålla sig närmre marken. SUPERDUKTIG var han även då!!


                             


Lite filmer (ursäkta kvaliteten på filmerna)



 


 

Något som jag förut tänkt om sporten är att de som tränar detta är jättetuffa, buffliga och hetsiga människor... MEN det är ju helt vanliga hundälskade människor! Jag trodde också att sporten var mer åt det hetsiga hållet, att man skrek och hejade på hundarna... nä, då är agility 100 gånger hetsigare! Allt är kontrollerat, det är mjuka kommandon och positiva inlärningsmetoder. Jag är glatt överraskad!

När vi var klara och hundarna fått vila lite så gick vi igenom lite stretch och massage. Den hade jag koll på sen tidigare men det kändes bra att de lägger vikt på detta. Bosse var supertrött... främst mentalt så han låg och rullade på gräsmattan och pep och hade sig... det var noll fokus nu... helt okej, haha!!


Hittade en annan blogg som hade en bra ordlista till WP, http://chilliwp.wordpress.com/mer-om-weightpull/ordlista/ Jättebra för mig att plugga på!   

Är någon annan intresserad så kolla stockholmsklubbens hemsida på http://swb-stockholm.se/


Puss på nosen!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards