BosseBus

Alla inlägg den 28 april 2015

Av Johanna - 28 april 2015 09:23

I måndags var det dags för tredje tillfället på kursen rallylydnad 1 på HundID i Arninge! Först såsa på kontoret hela dagen...


 


Väl i Arninge: Körde vibrationsplattan först och det går bättre och bättre för varje tillfälle.


 


 

Sen skulle en massa nya skyltar läras in!


Bosse fick nåt fläng i huvudet och var inte alls kontaktbar först fem minutrarna. For runt och luktade på allt, letade efter godisbitar, slängde sig mot de andra hundarna, lekte att skyltarna var targetplattor... Innan min impuls att slå ihjäl hundfanskapet la jag honom på paus och började straxt om... med en mycket mera fokuserad kille!


Jag började med skylten sitt framför, ingång höger - framåt... en bit ifrån skyltarna så att han fick lära sig momentet utan att behöva fundera på om han skulle placera baktassarna på skylten. När han förstod uppgiften gick vi in och körde banorna - perfekt! Så grym hund! Nu behövde jag bara lära mig att hantera kopplet så att jag inte snorde in mig i det samt hålla fötterna stilla. Vi tränade även lite spiraler men de var lättplätta så det blev fokus på banorna, tempo och att hindra Bosse från att sätta ner rumpan.


Vi pratade mycket tävlingsträning och instruktörern lovade att vara petig med mig då jag avslöjade kommande tävlingar i maj.


         


Ser fram emot nästa måndag - här ska tränas!!!
 

Av Johanna - 28 april 2015 09:10

Har helt glömt bort att berätta om förrförra helgen när jag var hos mamma på besök. Alla systrar var också där med sina tvåfotingar och fyrfotingar. Alltså var vi som mest typ 10 tvåfotingar och 4 fyrfotingar... kändes som att vara i en kennel.. eller ett ap-hus!   Liv och rörelse non-stop! Älskart!

Hur som helst så tog vi långpromenad med hundar och barn samt lärde alla hundar att umgås lugnt under ett och samma tak. Det har inte varit möjligt tidigare då Bosse och Melker gärna busar... när de äntligen växte upp lite så kom Molly-valpen in i bilden och det blev lite svårt att låta bli att busa inomhus igen. Dessutom har Bosse och storasysters Portugisare Dino aldrig rktigt kunnat umgås för nära varandra. Dino har resursförsvar och båda blir lite trängda av varandra när det är dåligt med utrymme. Men nu kände vi att de mognat så pass mycket och faktiskt är riktigt bra med varandra på promenader så det var dags att ta undan alla kompostgaller hemma hos mamma. Det var ju som att gå genom en hinderbana så fort man skulle på toaletten eller gå ut till köket för att ta sig nåt att äta! Stackars mamma dessutom som har ont i kroppen...

Så vi såg till att inga tuggisar eller leksaker fanns i närheten och lät alla hundar vara fria med oss på övervåningen. Inga problem! Så himla fina och duktiga var de. Brydde sig inte om varandra och kunde bara vara! Tog lite bilder:


   


Försökte få till nån kul bild på dessa tre också... fy vad Melker få stå ut med:


 


Körde en liten samarbetsövning med Bosse och Dino också för att jobba med resursförsvaret Dino har... det går ut på att vänta på sin tur:



 

En jättebra övning... och enkel, om man har hundar som rykt ihop nån gång så kan man reparera mycket av skadan bara genom sådana här övningar.


Hur som så var det en härlig helg på många sätt - men lyckan av att kunna ha alla hundar ihop är bäst!!!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards