BosseBus

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

Grövelsjön - del 1

Av Johanna - 29 augusti 2016 14:56

Nu har Bosse och jag gjort vår första ensamvandring ihop och det gick både bra och sämre. Mest bra. Packning var jobbigt som vanligt och som alltid packar man med sig mer än man behöver. Men jag skulle ju bo i stuga så det gjorde inte så mycket den här gången. Det viktigaste som packades var förstås överlevnadsmat, pass och sjukvårdsutrustning:


           


Väl i bilen så kändes det som att allt ändå var med. Jag hade t o m tagit med en skumgummimadrass då jag eventuellt skulle få sova första natten i bilen (helt fullbokat runt hela Grövelsjön).


 


Bosse var redo för avfärd... ett litet problem bara... jag hade pyspunka på höger framhjul. Eftersom jag i detta läge inte hade lust att chansa att köra 6,5 timme utan luft i däcket så var det bara att fixa detta först.

Vi fick vänta en timme men det var ändå skönt att de kunde hjälpa oss så snabbt inpå!


Bosse håller koll på killarna i verkstan så att de sköter sig....


 


Okej, äntligen kom vi iväg runt åtta på morgonen och jag hoppades hinna med en kort tur samma dag.

Vi stannade första gången i Rättvik vid Siljan. Så himla vackert så jag stannade längre än vi tänkt. Blev lite mys och kaffe på bryggan.


       


Bosse protesterar ibland onödigt mycket när jag vill ta selfies...


 


Ett par filmklipp blev det också...




Innan vi drog var jag ju tvunget att gå ut på den där bryggan... ända längst ut (annars räknas det väl inte?)



 

Rättvik var varmt och kvavt! Det var rätt skönt att sätta sig i bilen igen för ytterligare ett pass i tre timmar med AC! Bosse var nöjd över detta han med.

Jag ändrade mig någonstans där att istället för att vandra första turen i Grövelsjön så ta vägen via Furufjället då jag blivit tipsad om att Sveriges högsta vattenfall skulle finnas där. Och ja, jag måste erkänna att jag har en sjuk inställning till att hela tiden vara värst... det räcker med att du säger "bästa", "högsta", "längsta" eller nåt annat för att jag ska tacka ja! Så klart jag måste se Sveriges högsta vattenfall om det så handlar om en omväg och vattenfallet visar sig vara bara någon meter hög...

Vattenfallet heter i alla fall Njupeskär och är 93 m hög. Det är en kortare tur dit på 3 km så 6 km tur och retur - perfekt för en liten uppvärmning inför helgen!

Väl framme så var både jag och Bosse rätt trötta på att åka bil, dessutom var sista milen ett helvete på den dåligt skötta vägen. Åk INTE dit utan fyrhjulsdrift och bil av modell högre markfrigång! Leden var fin, nästan för fin och tillgjord med spång, bryggor, bänkar och t o m en restaurang i början. Nästan så att jag förväntade mig en glassbar någonstans halvvägs. Det förtog lite av känslan att man var i en nationalpark... men det var fint.


           


Låååååånga och många trappsteg ner sista biten...


         


Hittade lite blåbär till mellis också. Vädret var fortfarande kanon denna dag!


 


Efteråt var jag lite glad att den där restaurangen fanns då jag kom på att jag fortfarande inte ätit lunch och klockan närmade sig tre på eftermiddan. Priserna var ok och portionerna enorma!


 
 


Vi åkte sedan vidare mot Grövelsjön och när det bara var någon kilometer kvar var jag lite besviken över den renpropaganda jag hört så mycket om, det skulle knappt gå att köra på vägarna för alla renar som blockerade den! Men neeeej, inte en renjävel så långt ögat nådde hade jag fått se!

MEN, sen plötsligt från ingenstans ser jag dem och det kommer det fram en liten kalv till bilen när jag saktat ner. Såååå söt! Allt förlåtet!


 


Mamma övervakade....


 


Jag hade bokat in mig på Grövelsjögården från nästkommande dag och två dygn så nu blev det att jaga en sängplats. Hittade jag en så va det bra, annars blev det att sova i bilen - inget mer med det. På fjällstationen hade man eventuellt ett rum. De bad mig komma tillbaka om en stund. Dags för middag tänkte jag och frågade efter närmsta grillplats. Den låg bara ett stenkast bort. Det blev korv med bröd, läsa lite skönlitteratur och bara mysa!


   


Väl tillbaka på fjällstationen fick jag ett glädjande besked, de hade lyckats ordna ett hundrum till mig! Vad skönt ändå att slippa sova i bilen! Packade in oss där och passade även på att basta på fjällstationen. Oj, vad jag var trött sen! Somnade till boken och mina förhoppningar om nästa dag som skulle bli en heldagstur till Storvätteshogna, Svealands högsta berg, 1204 m ö h. En tur på 20 km tur och retur. Det enda som gnagde i mig var väderleksrapporten om regn, dimma och åska....





 
 
Ingen bild

Anne-Marie

29 augusti 2016 17:35

Vilken trevlig blogg du har!

Johanna

29 augusti 2016 20:06

Tack snälla... har inte skrivit på länge... kanske kommer igång igen.

 
Ingen bild

Måna Wåfflan Eruksson

29 augusti 2016 21:16

Vilken underbar berättelse. Har själv varit till Njupeskär redan på 60-talet som barn

 
Ingen bild

Emma Pettersson

1 september 2016 22:38

Det finns två vägar till Fulufjället, insåg vi när vi åkte dit i stor grupp och GPSerna visade olika. Finns en bättre väg också ;)

Vill du ha sällskap på en liknande tripp i framtiden, så säg gärna till!

Johanna

1 september 2016 23:06

Gärna!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards