BosseBus

Alla inlägg under december 2013

Av Johanna - 31 december 2013 14:53

Av Johanna - 30 december 2013 22:57

Måste bara visa dessa sötnosar och deras fina magar som är fulla av busbebisar! Stoya nedan.

Och så har vi Mollie med en julskinka i magen tro? ;)

Jag är sååå förväntansfull!!! Hur söta kan de inte bli med dessa mödrar... och busiga med Bosse till far!?

Av Johanna - 30 december 2013 15:42

Sitter och funderar över 2013, vad vi gjort, vad som lyckats, vilka mål jag hade och var vi är idag. Kändes en stund som att vi inte gjort något alls, var är alla guldmedaljer liksom?   Men jag satte mig snällt ned och skrev ner våra äventyr under året som gått och insåg ganska snabbt att vi gjort mycket, kanske t o m för mycket för att kunna lyckas riktigt bra. Jag har velat så otroligt mycket och olika saker - velat prova allt som jag fått prova. Ja, är man en generalist så blir man ju inte bäst på något utan medelbra på det mesta. MEN vi har haft roligt (trots motgångar) och jag har tillsammans med Bosse hittat aktiviteter som är roligare än andra.

Det här med att det blev lite väl mycket kan ha avspeglats i Bosses mage... han fick mot sommaren gallakräkningar som jag gissar berodde på stress blandat med att han gick på för tom mage i långa stunder. Tom mage fick han snabbt på färskfodret och dessutom hade jag bara godis som belöning i början vilket gjorde att jag höll igen på morgonmålen = dålig kombo. Nu har Bosse varit som vanligt  magen sen 1,5 månad och allt är frid och fröjd (om man borser från natten till idag). Tack vare en stor lussekatt han tjuvade igår fick jag snällt släppa ut honom på tomten ett par gånger i natt! Dessutom har jag lyckats få honom riktigt föremålsintresserad nu så det behövs inte så mycket gottisar och jag har flera alternativ till belöningar!


En liten summering av 2013 då:


  • Unghundskursen avslutades 13 januari hos Jenny på Dog Relations (har även gått valpkuren hos henne).
  • Under jan-april gick vi på massor av ringträningar och en del utställningar med ok resultat.
  • Mars var tillängnad Cruft´s-resan! I Birmingham på världens största hundutställning fick jag möjlighet att ställa Bosse! Det var häftigt!
  • Efter detta startade jag privatlektioner hos Marie på Hundskolan i Roslagen - främst vardagslydnad.
  • I början på april startade Lydnadskurs 1 på Roslagens BK och jag hittade glädjen i att arbeta med hund! Bosse var fantastiskt duktig dessutom - på allt!
  • I maj startade Lydnadskurs 2 på Roslagens BK och allt som kunde gå fel gjorde det (insåg samtidigt att Bosse trätt in i någon typ av unghundsvärld). Ungefär samtidigt började hans magproblem.
  • Provade på personspår och uppletande lite sporadiskt hela sommaren med en kompis från första lydnadskursen - riktigt givande. Detta gillar Bosse!
  • Hade anmält mig till en lydnadshelg hos Hundskolan i Roslagen och eftersom den redan var betald så åkte jag dit i juni - KAOS! Bosse ville ingenting och vi fick träna på att leka. Trist!
  • Hade anmält mig till några lydnadstävlingar i juli men eftersom Bosse var som han var kände jag att det inte var någon idé. Däremot ställde jag upp på klubbens KM. Det blev vår första lydnadstävling - om än inofficiell - så var jag jättenöjd då Bosse hade fokus på mig och vi hade roligt! Poängen var låga men han var fokuserad på MIG!
  • Samma månad (augusti) tävlade vi även officiellt i Botkyrka med en 3:e plats placering - nöjd då vi avstod platsliggningen!
  • Eftersom lydnaden började kännas ledsam i och med att platsliggningen inte fungerade efter lydnadskurs 2 så kände jag att vi skulle prova på något nytt - något att pausa med. Det fick bli agility! Så i september påbörjade vi Agility 1 på Hund ID i Arninge. Fortsatte med Agility 2 i privatlektioner efter det augusti ut. Detta var roligt!
  • Åkte till Åland, Eckerö i slutet av september och ställde ut Bosse för sista gången - mest för traditionen och det blev en mysig helg med barn och hund.
  • Fortsatte efter detta med fler privatlektioner hos Marie på Hundskolan... har en lektion kvar på klippkortet nu och funderar på att lära mig lite nya moment i lydnad för motivationens skull.
  • 26 oktober tävlade vi lydnad igen och för sista gången i år. Detta på Märsta-Sigtuna BK med en 3:e placering igen - Bosse var inte på humör för snygga moment MEN han var gladast EVER! Så jag var faktiskt nöjd ändå!
  • Under augusti-september gick vi även på en del massage hos Emma på Norrtälje Hundfys - detta gillade Bosse och jag tycker själv det är jätteviktigt om man har arbetande hundar!
  • När november kom blev det dags för en kurs på Hundreda som heter "Koncentration & Fokus" - varför gick vi inte denna redan i januari??? Fantastisk helg! Fick med mig massor av aha-upplevelser!
  • Bytte tillbaka till Arion torrfoder och blandade med ris samt ger Standard PH-balans + omega 3 i maten nu... sen blev Bosse bra i magen... peppar peppar. Hoppas på att sakta få gå över till färskfoder snart igen.
  • Vecka 46+47 parades Bosse med 2 tikar som nu båda är dräktiga så i januari får vi hoppas på många friska valpar!!! Söta blir de garanterat!
  • Större delen av december tillbringade Bosse sin tid på Norrsunds Hundpensionat med att leka med andra hundar, lösa i öppna landskap då vi var på ulandssemester! Han hade det jättebra men var självklart så glad över att se oss igen!

 


Tack Bosse för detta år!

  


Så vad ska vi hitta på till nästa år? Vad har 2014 att erbjuda oss? Jag inser med 2013-års facit i hand att jag inte ska sätta allt för stora mål... framför allt inte så många! Men jag kan väl önska?


Detta vill jag göra 2014:


  • AGILITY - Fortsätta träna agility (det är ju så kul!) och påbörja något blåbärslopp (inoff).
  • LYDNAD - Få till platsliggningen, transporter mellan moment, focus och koncentration (med filt och godistransporter)   samt prova lite nya moment som II:ans apportering, rutan etc.
  • APPELL - Börja träna in moment från brukset samt spåret.
  • VARDAGSLYDNAD - Få Bosse att sluta engagera sig i andra hundar under promenader.
  • DRAGSPORT - Fortsätta springa med Bosse men även testa på Kickbike. Långweekend-kurs inbokad i Åre augusti 2014 - Tjohoooo!

Är det för mycket tro? Det är ju inga officiella tävlingar inplanerade - bara ett helt år av träning! MEN OM jag får till platsliggningen, OM detta skulle ske så kommer jag naturligtvis tävla i lydnad under senare delen av sommaren! Annars har jag ju agilityn... som är helt fantastisk!   


 


Så... tack 2013 och välkommen 2014!


Gott Nytt År


Från BosseBus (och mig)!  


Av Johanna - 29 december 2013 09:40

Efter 3 veckor i Thailand är det skönt att vara hemma i trygga Sverige där hundarna trots allt har det relativt bra trots att jag kan tycka att hundar i Thailand mer är riktiga hundar och lever i harmoni med människorna där. Lösa springer de på stränder och gator men oftast inga längre sträckor då de har sina revir och ofta ägare i någon restaurang eller butik. På Koh Samet var hundarna harmoniska, nyfikna och på inget sätt alls störda över alla människoben som gick rakt över dem då de sov på trottoarerna. De kom gärna och tog sig en tupplur bakom min solstol som gav lite skugga och de var noga med att först gräva en liten grop där bakom för att komma åt svalare sand. Loppbitna och med skabb var de nästan alla. En del hundar med skador som var otäcka. Men vi fick lära oss att man inte avlivar djur, det är mot deras tro. Om en hund eller annat djur blir sjukt eller skadat lämnar man det till munkarna vid närmaste tempel där hunden får ev. vård och mat tills den självdör. Otäckt och oetiskt i våra ögon kanske men helt i sin ordning här. Man har inte rätt att ta ett annat liv, oavsett djur eller människa, oavsett skadad eller sjuk.

I storstäderna som Bangkok och Hua Hin var det färre hundar och de tycktes även vara mer skygga, vissa till och med strykrädda såg man. Här var det inte samma avslappnade inställning till hundar utan man verkade tycka att de mest var ohyra. På Koh Samet såg man istället ofta hur alla matrester på restaurangerna portionerades ut till hundarna och det var inte alls fult att mata dem från borden om man ville. I Hua Hin stötte vi dessutom på en lite butik som sålde hundvalpar, renrasiga småhundar. Dessa låg i burar utan sin mamma, ibland en och en och någon gång tillsammans med ett syskon eller annan valp. Blev så ledsen av att se detta. De låg på bara golv eller galler. Jag frågade hur gammal en valp var. Den var 36 dygn... alltså knappt 4 veckor!

De hundar som thailändarna köper i butik verkar bli små maskotar, gosedjur som man klär upp i kläder och bling bling. De bärs omkring i väskor och i famnar. Vad de måste svettas i dessa kläder! Man har inte samma syn på djurhållning som i Sverige - det är tydligt.

Träffade på en härlig engelsk bulldog på ca 9 månader i Hua Hin i alla fall... den var inte utsmyckad... men heller inte ägd av nån thailändare. Vackraste bulldogen jag träffat!


 


På Koh Samet hittade barnen en valpkull på 8 valpar som var fruktansvärt loppangripna! Varje dag satt mina barn och plockade loppor av dem, gav dem vatten och hade dem sovandes i sina famnar - mina små hjältar!


                         


Många hundar träffade vi på och jag säger som en amerikan vi träffade på vår resa - "varje barn har rätt att ta med en valp från Thailand". Tänk om det vore möjligt!


                                             


En hund utmärkte sig på Koh Samet och stal mitt hjärta lite extra. Jag kallde honom tjuven då han snodde allt som kom i hans väg. Min kaffemugg, nästan min plånbok, en fotboll från några barn och ett par flip flop från en thailändsk kvinna som jag lyckades återfå med lite klappar i utbyte. Han var mycket charmig!


   


En underbar resa på många sätt och samtidigt en påminnelse om hur hundarna har det i våra olika länder! Nu ser jag fram emot att planera nästa års tränings- och tävlingssäsong med Bosse!


 

Av Johanna - 28 december 2013 10:08

Äntligen hemma igen efter 3 veckor i Thailand! Hämtat gladaste hunden EVER på hundpensionatet och gosat massor! Dags att uppdatera bloggen igen... sorry för uppehållet. Mera kommer snart! Promise!?

Av Johanna - 7 december 2013 11:40

Imorse lämnade jag skruttprutt på Norrsunds hundpensionat... vi ska till varmare breddgrader! Men innan detta tog jag en långpromenad med Bosse i snön som äntligen kom!
Ps. Första gången på många år jag missar Stockholms hundmässa... tråk! Men lycka till nu alla som ska ställa ut sina älsklingar eller tävla i annat!

Av Johanna - 4 december 2013 20:49

Ikväll tog jag ett nytt besök på rastgården. Tyvärr blev vi ensamma hela halvtimmen vi var där... men hade störtkul ändå. Bosse fick jaga bollar och även träna uppletande när jag gömde bollen på kluriga ställen i mörkret.

Av Johanna - 3 december 2013 18:46

Ikväll var vi för första gången på nya hundrastgården vid Lommaren. Först var vi ensamma i mörkret men sen kom en kvinna med två beagletikar. Tänkte först att jag går men när jag hörde att det var två lite mogna tikar så tog jag chansen att träna hundumgänge med Bosse. Det gick så klart jättebra och tikarna var duktiga på att säga ifrån... och Bosse lyssnade jättefint... även om han har minne som en guldfisk! Blev lite stolt!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards