BosseBus

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna - 31 maj 2013 10:05

Idag runt lunch åker vi hela familjen tillsammans med andra familjer och släkt till Falun för årets händelse (i alla fall i CrossFit sammanhang). Det är MK Open och min sambo, hans syster och många till från Norrtälje CrossFit ska tävla i Sveriges största CrossFit tävling. Den utspelar sig i helgen under Scandinavian Outdoorgames 2013 i Falun. Vi har bokat rum sen ett halvår tillbaka då vi ville vara säkra på att få ett rum som även tar hundar.

Barnen ska prova på parkour/freerunning och jag ska nog försöka hinna med en terränglöpningsrunda med Bosse. Annars blir det att heja på de tävlande, prova på andra aktiviteter, träna Bosse, äta gott och bara umgås. Jag ser verkligen fram emot detta då denna vecka har varit väldigt hektisk.

Lilla dotter fyller 9 år idag också så förutom frukost på sängen och presenter så ska vi gå på restaurang ikväll i Falun för att fira lite extra. Då får Bosse stanna på hotellet.

För Bosses del kommer helgen innebära massor av social- och miljöträning i folkmassor, lite fysträning samt allmänlydnad (tänker då främst lyssna till nej, passivitet när jag står still och gå i koppel). På hotellrummet kan det bli lite lydnad också i form av platsläggning och snygga ingångar. Vi får se vad vi mäktar med.


Här en kort bildserie på vakthunden Bosse som hör något utanför huset under en av våra gosse-stunder:


Bosse: "Mamma, hörde du det där? Det lät som en inbrottstjuv!"


 


Jag: "Äh, det var inget"

Bosse: "Jag tror nog du har fel, jag skrämmer bort dem!"


 


Bosse: "Där ser du, jag tror att inbrottstjuven la benen på ryggen nu... vad tror du?"


 


Trevlig helg!

Av Johanna - 29 maj 2013 13:28


Lunchpromenad med mongot Bosse



   


 


 


 


Tack för mig!

Av Johanna - 29 maj 2013 08:00

Efter gårdagens katastrofala träningspass har jag gråtit, analyserat och slickat mina sår men också kommit på vad som gick fel samt hur vi ska gå vidare. Bosse var jättestressad när vi kom hem, det var pälsfällning, mjäll och ett kaskadkräkning på sovrumsgolvet! Kan illamåendet stört hans träning eller blev han illamående av stressen som allt orsakade? Så idag får Bosse vara med på jobbet igen så att jag har koll på honom...


Vilka fel gjorde jag igår då?


  • Jag litade inte på min magkänsla - jag skulle ha slutat träna när jag ville det. Jag kände ju att det inte gick bra och att Bosse var ofokuserad men blev övertalad att stanna.
  • Jag skulle ha förstått att störningarna var större än tidigare med fler hundar på plan, löptikar SAMT att det var två nya hundar i gruppen - här skulle jag ha backat i träningen.
  • Jag gjorde platsliggningen för svår medtanke på ovan samt så blev jag osäker på om jag var "tvungen" att vänta på kursledarens kommando innan jag fick gå tillbaka till hunden. Jag skulle ha backat massor här, egentligen kanske t o m hoppat över platsläggandet.
  • Hela träningstillfället blev för svår för Bosse också av den anledningen att vi inte tränat så mycket senaste veckorna och att han inte varit på bruksplan på ett tag - backa, backa, backa!!! Jag ställde helt orimligt höga krav på Bosse igår kväll helt enkelt!
  • Sen kan jag för övrigt tycka så här i efterhand att det är konstigt att man lägger hundar som inte är "klara" bredvid varandra på en kurs - de "oklara" hundarna borde i så fall få träna med väldigt "klara" hundar? Det är ju som upplagt för att misslyckas! Så den kängan måste jag ändå ge kursarrangörerna.

Vad ska jag då göra nu:


  • SÄNKA KRAVEN så in i TUSAN på bruksplan! Lyssna på min mage och Bosse - inte på kursledare eller andra.
  • Inte tolerera nosande på bruksplan eller lek, nyfikenhet etc på annat än mig.
  • Träna vardagslydnad - då med fokus på "nej"
  • Komma igen med mina "tysta dagar" - tranar Bosses kontakt med mig.
  • LEKA med Bosse!

Ett speciellt tack till Emma som gav mig massor av styrka och goda råd sent igår kväll! (http://blondieochbaileys.wordpress.com/) Jag hade inte ens tänkt på att Bosse kanske faktiskt går igenom en mognadsfas just nu då han är så tom i huvudet stundvis... det känns alltid skönt att få en förklaring på beteenden man inte blir klok på!


Nu ska jag skicka iväg ett mejl till flatte-ägaren och fråga om hon vill träna med mig och Bosse (kopplade under platsläggandet då) för att fortsätta avdramatisera det som skedde...

Av Johanna - 28 maj 2013 21:40

Senaste veckorna har Bosse tappat fokus en del, lyssnar inte när man kallar på honom, nosar i god ro på annat och bara är allmänt ointresserad av vad jag har att säga. Jag hade på känning att denna kväll inte skulle gå så bra men jag trodde aldrig att det skulle gå så illa som det gjorde. Jag är så jävla besviken på mig själv och på Bosse, vill helst bara gråta!  


Måste jag börja träna allmänlydnad från ruta ett med honom igen, jag tror faktiskt det, han har ju glömt vad "nej" betyder!


Det börjar med att hela kvällen blir fel då vi dubbelbokat oss hemma vilket innebar att barnen fick vara hemma själva efter skolan fram till kvällen, konstigt att de inte ringde BRIS... och undrar om Bosse vill ringa HRIS? Kursen startar 19:00 med lite samtal och presentation och i samma sekund ringer lilltjejen, hon har ont i magen och vill att jag kommer hem. Jag lugnar henne och efter ett samtal till har magontet försvunnit. Väl ute på bruksplan är Bosse duktig i typ 10 minuter (men jag märker att han vädrar massor efter andra hundar). En av hundarna hade precis börjat löpa, det var två nya hundar med i gruppen och också massor av andra hundar runt om som tränade agility och annat. Sen släpps jävulen lös!

Bosse springer och hälsar på andra hundar, på kursledaren, lyssnar absolut inte på mitt nej (vilket han ALLTID gjort på bruksplan innan), springer och leker med löptiken en längre stund innan vi får fast dem osv. Till slut kopplar jag fast honom och lämnar honom en stund. Får göra detta några gånger och jag kan inte säga att det gav så mycket resultat som jag hade hoppats. Till slut meddelar jag kursledaren att vi går hem, det är lika bra för jag är arg och Bosse är dum! Men han tycker att vi ska ta en promenad och sen komma tillbaka istället... jag skulle inte ha lyssnat på det!

Väl tillbaka ska vi köra platsliggning. Vi lägger hundarna (vi är 8 st) och lämnar dem. Allt är frid och fröjd... tills den ena nya hunden i gruppen, en flatte-hane, sätter sig upp. Den sitter närmast Bosse. När han satt sig upp så blir Bosse nyfiken och reser sig upp och går mot hunden. Jag ropar nej... men ja just det... Bosse har ju glömt vad det betyder!    Hundarna nosar på varandra, flatten visar med ragg och morr att han inte accepterar Bosses närmande och Bosse accepterar tydligen inte detta för sen är det bråk!!! Det värsta som kan hända på bruksplan och FRAMFÖRALLT under en platsliggning sker! Det är mest hårt gruff men ser ut och låter som ett vilt slagsmål... de ska döda varandra! Jag, kursledaren och tjejen som har flatten blir förbannade (och rädda) och försöker få fatt på hundarna. Inom några sekunder är de kopplade igen och inga fysiska skador har skett... men man har skadat hela platsliggningsmomentet ett tag framöver... jag höll på att börja grina!! Tjejen säger att Bosse plötsligt bara anföll flatten... då håller jag på att koka över... men håller min trut. Det var bra att jag gjorde det för det var ju inte så hon menade när chocken lagt sig... vi pratade mycket efteråt. Kursledaren såg ju också vad som hände, hundarna kom ju helt enkelt inte överens. Två unghundar bland en massa löptikar... det är ju upplagt för tjafs om de når varandra. Det tråkiga var att Bosse hann fram till flatten... hade han lyssnat till ett "nej" så hade det aldrig hänt! Tårarna var SÅ nära!

Kursledaren var i alla fall proffsig och körde på med momentet igen men denna gång tjuvkopplade vi våra två hundar så att de inte skulle lyckas att misslyckas så att säga... samt att de skulle få en positiv platsliggning direkt efteråt. Det gick bra.

Sen körde vi på med lite inkallning, läggande under gång och hopp över hinder vilket gick bättre än förväntat efter allt detta i bagaget... Bosse var helt slut! Jag var helt ledsen!


Jag skäms så mycket! Jag är så ledsen! Jag vill inte ALLS tävla nu! Det gick så JÄVLA dåligt!!!!! Hur ska jag komma igen efter detta??????? Hur ska jag kunna lita på Bosse igen? Han var ju så duktig hela lydnadskurs 1, inget bus, han lyssnade hela tiden - nu är han som förbytt!!! Jag står handfallen..... och grinar!

Av Johanna - 28 maj 2013 14:22

Idag är Bosse med mig på jobbet. Dagmatte är och solar sig i Turkiet och dessutom ska vi ändå på möte direkt efter jobbet på Roslagens BK då jag ska hjälpa till med utställningen 6/6 och efter det ska vi på lydnadskurs 2 - ingen vila ingen ro!

På lunchen tog vi en promenad till Infra City i solskenet! Gick in på Arken Zoo där jag också passade på att väga Bosse (19,4 kg). Köpte tre olika tuggisar, Bosse fick välja helt själv vilken han ville börja med när vi väl var tillbaka på kontoret.

När han tuggat klart var han mätt och belåten... och golvet var något annat än välstädat!


               

Tyvärr kom jag på nu i efterhand att det blir svårt att motivera Bosse med köttbullar på kursen ikväll... idiot!

Av Johanna - 27 maj 2013 16:32

Vad fan, precis när man fått göra sitt (Bosses) MH så kommer en nyhet hos SKK. Nu har de beslutat att det går bra att tävla i bruksprov på ett BPH som ett MH! BPH ska likställas med MH... vilket jag kan tycka är konstigt då de innehåller lite olika moment, men samtidigt bra så att fler får möjlighet att tävla trots att man inte äger en renodlad bruksras!

Läs hela nyheten här: http://www.skk.se/nyheter/2013/5/bph-likvardigt-med-mh-infor-bruksprov/


Av Johanna - 26 maj 2013 17:06

 


Då fick jag i alla fall lite revansch då A-L Munkvall inte diskade Bosse som hon menade att han skulle bli om jag fortsatte med utställning pga trång underkäke vid 6 mån? ålder! Han fick visserligen bara Very Good pga svagt stop och något om dåligt vinklad fram men med kritik "korrekt bett!" Hahaaaaa!!!   

Då var det avklarat... vilka fler domare ska vi övertyga? Nä, jag tror att vi är färdiga med utställning. Kanske ställer nåt mer i sommar bara för att det är mysigt. Det är så roligt att träffa andra staffemänniskor och bara prata hund, fika, titta på hundar och njuta av bra väder förhoppningsvis. I lördags i Österbybruk pratades det massor med trevliga staffeägare! Bosse och jag har dessutom alltid så roligt oavsett vad vi hittar på för aktiviteter. Jag vet vad han har för brister, det är hans svaga stop, ibland hög svansföring och något mycket halsskinn (vilket ingen domare påpekat, men jag har ju ögon!) Annars är han mycket rastypisk både till utseende och mentalt. Nja, något stor är det ju några domare som påpekat, medan andra säger "maskulin". Måste älska bedömningssporter...

Efteråt när vi var färdiga i ringen hejade jag på Malin som ställde Bibbi samt Flex åt en annan uppfödare. Sen tränade jag lite lydnad en kortis med Bosse bland alla hundar och människor - bra störning! Bosse kommer aldrig bli en utställningschampion... men kanske en lydnadschampion?   

Något som däremot gör mig lite orolig är att mängden staffar som grymtar som grisar vid ansträngning ökar... varför dömer domare fram dessa hundar? Är staffen den nya Frallan (Fransk Bulldog)??? Enligt engelsk rasstandard ska staffens noslängd motsvara 1/3 av huvudets längd från bakhuvud mätt till nos... Bosses noslängd är bland annat korrekt men pga lite svagt stop så får han ett längre uttryck. Däremot börjar man se ibland att staffar med allt kortare nosar med rynkor kring nospartiet börjar komma fram i ringarna... och döm av min förvåning dömas fram med mycket goda resultat av vissa domare! Det är ju domarna som avgör vad uppfödare till slut avlar på! I alla fall de uppfödare som vill fortsätta ställa ut. Någonstans i allt detta tror jag att både domare och uppfödare riskerar att bli lite fartblinda, speciellt med tanke på ökningen av valpar varje år. Det kommer inte dröja länge innan man hör folk säga "åh vad sött han grymtar," om domarna fortsätter premiera dessa hundar! Jag hoppas verkligen att det utbildas fler domare som inte är i händerna på vissa uppfödare, som självständigt kan ta beslut om hur en rastypisk staffe ska inte bara se ut utan även MÅ! Hälsan först!!! MEN - jag kan ju ha fel... jag är ingen expert, det kanske är helt normalt med dessa kortnosade staffar som grymtar som grisar i värmen från solen? OM det är så, då blir jag besviken... för jag letade efter något annat när jag valde staffen till mitt liv.

På tisdag börjar lydnadskurs 2 - jiippiiieee! Ska bli så roligt! Malin har dessutom lovat träna rallylydnad med mig och Bosse - ska lära mig skyltarna till nybörjarklassen och tävla i det med... verkar så kul!

Några foton har jag från Österbybruk också... fotade med mobilen (väntar på ordentliga foton per mejl, återkommer med det):


     

Trött Bosse på vägen hem......

 

The Nanny Dog här med systerdotter.... idag hos mamma på mors dag...

   


Av Johanna - 24 maj 2013 23:13

Nu är Bosse förberedd inför morgondagens utställning i Österbybruk. Vi har ringtränat, ätit rätt, motionerat, klippt klor, tvättat öron, rengjort förhuden och duschat... En utmattad och inte jättenöjd Bosse är trött nu. Visst är man lite skadad.... Men va fan, han fick ju ett två kilos märgben efteråt att kalasa på, då får man ju ställa upp!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards