BosseBus

Alla inlägg under april 2013

Av Johanna - 30 april 2013 13:42

Ikväll ska vi titta på brasan och förhoppningsvis tar Bosse det lika coolt som förra året då han bara var 7 månader gammal! Vi får passa på att träna koppelgående och gissningsvis hundmöten ikväll.


Trevlig valborg till er alla önskar jag och Bosse!


 

Av Johanna - 29 april 2013 21:54

Ikväll har jag fått ihop allt trots brist på tid - det ni! Körde hem som en dåre för att hinna till föräldramöte kl 18,00, lovat träffa Tessan för att springa kl 19,20 (jo, jag hann), min kära svägerska och hennes mor hjälpte till med barnen, sen bokat träff med Malin 20,00 för att träna lydnad och hon rally. Jag han med allt och med nötter och en banan som middag!

Bosse var duktig, vi kämpade på 6 km i terrängspåret runt anstalten och brukshundsplan. När det sen blev dags för lite träning på plan med andra hundar (det var kurs på gång) samt Bibbi som störning så gick det faktiskt bra. Vi körde lite fot, läggande under gång och hopp över hinder medan Malin körde på med rallymoment med sin Bibbi. Duktiga vovvar!

När vi tränat klart 40 minuter senare förtjänade syskonen lite lek, så vi gick ner till nedre plan och släppte dem. 20 minuter senare var de helt slut... speciellt Bosse som absolut inte förstår ett nej från Bibbi (han försökte sätta på henne från alla möjliga håll) utan bara tyckte att allt var roligt... och Bibbi hade lååångt tålamod. Hoppas hon säger ifrån snabbare nästa gång, Bosse behöver lära sig.

Nu är både jag och Bosse helt slut. Tack och godnatt!


Ps. Har beställt en dragsele!

Av Johanna - 29 april 2013 10:50

Tjohoooo! Vad härligt det är med våren..... och alla löptikar! NOT!    Skämt åsido, det har gått jättebra att träna på alla moment vi lärt oss hittills... lördagens träning var däremot bara katastrof. Tänkte att nu har jag massor av tid... men Bosse vädrade bara i luften eller på marken efter nästa kissfläck att borra nosen i... så jag gav upp efter fem minuter... jag vet att jag har kort tålamod varför det inte är någon mening med att jag ens försöker... vill inte ha någon konflikt med honom - det ska ju vara roligt med lydnad! Så vi tog bara lite promenader.

Däremot har jag nästan varje kväll övat några minuter med apporten. Klickat in att han ska hålla längre stunder och sittandes bredvid mig. Jag har också kommit på ett knep för att få honom blickstilla... med det menandes att han inte ska tugga på apporten... jag kör ett litet förvånat hhhhaa! Ungefär som att jag blir skrämd... varpå han stelnar till någon sekund och jag belönar... hihi!   Alla sätt är bra förutom de dåliga!

Igår kväll, söndag, var det dags för kurstillfälle 6 då vi alla skulle ha övat på just apporten. Jag hade ju bara övat hemma och med min egen apport så jag var lite orolig att han inte skulle ta någon annan apport i munnen... dessutom hade jag lämnat klickern hemma... OCH fick slut på godis när vi väl skulle köra detta moment! Suck!

MEN, jag har ju en fantastisk kursledare med fickor fulla med godis så det löste sig... och Bosse var kanonduktig. Han är för övrigt stormförtjust i en schäfertik som löper för tillfället. Men håller vi avstånd så funkar det bra.

Nu har jag till och med fått Bosse att rusa efter apporten och komma tillbaka med den... det ni! Det kanske bor en liten retriver i honom?

Annars så körde vi igenom det mesta igår som vi hittills övat på, kontakt, fot, läggande under gång, ställande under gång, platsliggning, inkallning osv. Till nästa gång ska vi öva på hopp över hinder (vilket jag märkt att Bosse redan har talang för) samt framförgående som är med som moment i bruksklasserna. Jag vet ju inte om jag ens kommer att tävla i bruks men det är ju alltid kul att testa något nytt!

Ikväll ska jag träna på bruksplanen med Malin och Bibbi... hon behöver träna lite rally under störning och jag behöver ett hopphinder och Bosse kan må bra av lite störning han med. Full rulle!


Ps. Bosse har nått sin normalvikt nu, 19,6 kg vägde jag in honom på igår! Så nu är det bara bygga muskler, ska fixa sele och kätting/kedjor på några kilo... kuuul! Lite bilder på en lite lättare hund:


FÖRE:



EFTER: 


 


 


       

Av Johanna - 29 april 2013 10:32

I lördags var jag och såg på när Malin och Bibbi (bosses kullsyster) körde sin 2:a rallylydnadstävling. På sin debut fixade de 81 poäng! I lördags gick det inte lika bra tyvärr men de var så duktiga trots liten och trång bana... Bibbi tyckte nog att domaren med de två funktionärerna? kom lite väl nära... det var lite äckligt.

Det var första gången jag såg en rallylydnadstävling och eftersom den anordnades av Roslagens BK så hade jag ju den på promenadavstånd. Jag träffade också på en del av vårt resesällskap från Cruft´sresan, Linn och Erik med sina kooiker-hundar. Det var deras debut och de klarade godkända poäng med båda sina vovvar!

Skulle jag lära mig skyltarna och träna några gånger så tror jag att jag och Bosse skulle fixa det galant... många av momenten var ju sådant som han redan fixar... såg roligt ut.

Här kommer lite fotografier, (tryck på fotona för att se dem i större format:


                                        


Av Johanna - 26 april 2013 09:19


Kanske dags att boka in ännu en träff med Mari på Hundskolan i Roslagen. Har på senaste tiden märkt att BosseBus har något emot krullhåriga raser, i alla fall en lagotto i vårt villaområde och syrrans hund, en Portugisisk vattenhund... kan i och för sig vara åldern på dem också... båda krullisarna är ca 12-14 månader och hanhundar... kanske de utstrålar något? Bosse fixar inte att de stirrar på honom, du gruffar han igång blixtrande snabbt som bara en terrier kan! Det låter dessutom fruktansvärt, staffar kan verkligen låta! Skäller inte utan han slänger sig fram i kopplet, reser ragg och gör detta ljud - det är ett mellanting av morr och gurgel - jättehögt! Man tror att han ska slita hunden i stycken... men det går över lika fort när jag säger till. Med syrrans hund var de lösa hemma och Bosse smet in till lurvisen som var i ett annat rum för att hälsa, portugisaren började morra efter någon sekund in i hälsningsceremonin och Bosse klippte till på en sekund med hela sin styrka (obs, inga skador eller bett på något sätt... bara ljudet!) Så in och hämta Bosse i nackskinnet och sen var det lugnt igen. De har lekt innan ute utan problem. Men inne har lurvisen morrat åt Bosse både när han hälsat på hemma hos oss eller hos mamma... tror att den har lite resurs- och revirförsvar? Vad tror ni - jag skäms ihjäl när han gör så här! Som tur är har det typ bara hänt 2-3 gånger... men man vill ju ta tag i detta NU! Förslag mottages tacksamt!

Ps. Det dräller inte av hundar där vi bor så tyvärr finns det för få träningstillfällen... men jag ska försöka få till en promenad-dejt med både Lagotton och syrrans hund! Då gäller det att få hans uppmärksamhet innan han sätter igång och belöna... belöna... belöna! Jag veeeet ju hur jag kan göra... men det finns för få tillfällen att träna... kanske man kan skapa en hundpool i Norrtälje med hundekipage som träffas en gång i veckan och hjälps åt?

You tell me!?


Av Johanna - 23 april 2013 12:35

Till nästa vecka har vi läxa att träna in apport och läsa avsnittet om det samma i Lydnadsboken. Jag har ju redan klickat in apporten en del och fortsatte med detta igår kväll så jag försöker träna på allt annat också. Jag har lagt upp ett litet träningsschema nu. På åtminstone två av dagens promenader är det minst 5 minuter träning och sen tränar vi detaljer hemma, t.ex bakdelskontroll med kloss eller apport med klickern.

Idag passade jag på att filma Bosse under två sekvenser när jag tränade. Vid första filmsekvensen tränar jag "fot" och belöningen är bollen som kastas bakåt. Filmen är lite sned i vinkel, inte lätt att filma samtidigt som man håller boll i ena handen och fokuserar på hund! Men man ser att Bosse börjar fatta vinken.



Det andra klippet visar ett av sätten jag använder för att lära in platsliggning. Jag lägger ett föremål eller godis framför honom för att få hans fokus mot mig. Han får inte ta föremålet utan bara ha fokus mot mig. Träningssekvens är kort då filmen inte skulle bli för långdragen. Belöningen är bollen igen. Kastad bakåt förstås.




    

Jag får be någon filma oss nästa gång så att man får med helheten. Nu sover Bosse gott! Natti natti.


 

Av Johanna - 23 april 2013 07:29

Just nu pågår en debatt på facebook angående ytterligheter, eller rättare sagt hur man tycker att en staffe ska se ut men med bilder av dess ytterligheter. Man har lagt upp en bild på en otroligt tunn staffe bland annat. Denna skapade 123 inlägg på någon timme. Meningen var så klart att provocera och debatten hamnade på sandlådenivå som det oftast gör i sociala medier när alla får säga sitt utan att stå öga mot öga med den man tilltalar. Hunden på fotot är enligt den person som lagt upp den "keepad" och inte deffad som tusan som jag ville kalla det. Jag försökte hitta information om vad keeping är eftersom jag först inte fick något svar på detta. Det finns absolut ingenting som heter så i Sverige. Inga vetenskapliga metoder som syftar på detta begrepp. Hittade ordet på ett enda forum, ett pitbullforum och då hade man det i samma sammanhang som deffning. Fick till slut en länk skickad till mig där man beskriver keeping som ett 6-veckors träningsprogram för att bränna bort så mycket fett som det bara går. Summan är att man tränar hunden på ett sätt som att den först gör slut på sina glykogen?nivåer (ca 10-20 min tar det för kroppen att bränna dessa), sen börjar fettförbränningen... och där kan man ligga länge. Människokroppen fungerar likadant. MEN hur vet hundägaren när det är dags att lägga av??? För när fettdepåerna börjar ta slut så börjar ju kroppen bryta ner muskelfibrer! Länken: http://www.freewebs.com/originalbloodlinekennels/Power%20House%20Road%20Keep.htm (obs! jag står inte för innehållet i länkat material)

Jag skulle aldrig utsätta min hund för detta oavsett om det gäller en kortare period eller inte! Visst får hunden massor med mat och näring samtidigt men det är oerhört påfrestande för kroppen. Jag förstår heller inte syftet? Enligt den länken jag kan läsa så är syftet att hunden blir högpresterande... nja, jag vet inte om jag kan hålla med. Visst är det bra om hunden är lätt i förhållande till sin muskelmassa med fett är också energi. Personen som publicerade fotot säger att weight pull inte har något med detta att göra... men jag kan inte hitta något annat syfte? Hunden blir ju egentligen precis så som en wg-utövare vill inför en tävling. Lätt (ska ju helst vägas in på lättast möjliga vikt), stark (explosiv) och säkert snygg i deras ögon (men detta tjänar ju inget användbart syfte). Men hunden skulle inte orka vandra längre sträckor för den har ingen energi till lång uthållighet (fett). Så jag tror visst att dessa ideal främst finns hos wg-utövare! De som inte sysslar med denna sport och ändå vill ha hunden i detta utseende gör det ju bara för betraktarens ögon - och då är det riktigt illa!

Sen har vi alla dessa stackars överviktiga staffar (och andra hundar med för den delen). Här har vi andra problem. Människor som övergöder av kärlek. Problemet blir förstås då dålig kondition, ledbesvär/skador och allt annat som är fetmarelaterat.

Jag tror det är farligt att gränsa till dessa ytterligheter. Om man vill ha en frisk hund länge så bör man hålla den på en bra vikt och hålla den där stabilt. Varje dramatisk förändring både upp eller ner gör att den kommer i obalans med hormoner. Jag tror också det är farligt att prata vikt i jämförelse med mankhöjd, det är fler saker som spelar in. Muskelmassa och bendensitet väger olika det med.

Det här är ju bara mina åsikter som är baserade på egen erfarenhet och kunskap kring främst människokroppens anatomi och fysiologi. Men man ska göra det man själv tror på, vara öppen i sinnet och lyssna på andra men välja ut det man själv vill och strunta i resten.

Mitt mål med Bosse är att han ska bygga på sig en bra och FUNKTIONSDUGLIG muskulatur som anpassar sig för agility, löpning och lek. Detta kommer resultera i att han även kommer att se himla snygg ut i útställningsringen... han kommer också kännas stabil i kroppen utan skador, hältor, svagheter... det är min förhoppning.

Min väg dit går genom bra foder (Vom) och massor av varierad lek, löpning, drag och skogspromenader i kraftig terräng.

Jag har förebilder, bland annat Baileys som ni hittar i denna fantastiska blogg: http://blondieochbaileys.wordpress.com/ Han är perfekt i mina ögon, kolla:



Förutom utseendet då så vill vi ju ha en hund som är fantastisk mentalt... ja vi kräver mycket!   Men detta är ju ändå det viktigaste. Att hunden ska fungera i våra hem, våra familjer bland barn, ute bland folk och med andra hundar. Bosse är helt fantastisk i alla situationer! Visst kan han muppa sig mot vissa hundar om de börjar men jag utsätter honom inte för det. Han har sina lekkompisar och det räcker. Fast någon lekkompis, gärna staffe vore roligt att hitta i Norrtälje. 

Vad jag kan läsa i inlägg på facebook så är det mer okej att ha en galen staffe! Med galen menar jag knäpp på ett roligt sätt. Man accepterar allehanda beteenden som sönderbitna bäddar för femtioelfte gången, hoppande upp på bord (är de katter eller?), tjutande och ylande efter uppmärksamhet (det är ju bara sött... eller), bajsätande och andra ganska odrägliga beteenden. Här kan man prata om att man tycker olika! Och det är HELT okej! Alla får lägga upp sina egna "house rules". Hemma hos oss ska Bosse visa respekt för sin omgivning. Inte trängas, yla, hoppa (jobbar på det), sno mat, vara på möbler, bita sönder saker osv. Det funkar, han är jättebra med det mesta men ändå en charmig staffe!

Vad skönt det är att blogga... jag får säga vad jag vill i ett enda andetag!   Kom gärna med era synpunkter på detta med "övertränade/deffade" hundar. Det här är Bosse just nu 20 kg och 41-42 cm i manken (osäker på hur man mäter? Snygg va!


 

Av Johanna - 22 april 2013 08:36

I helgen gjorde Bosses kullsyster debut i rallylydnad! Hon är inte bara snygg som attan utan även smart. Av 100 startande kom hon på 11:e plats med 81 poäng! Vilken start! Ser fram emot kommande tävlingar och vi håller tummar, tår och tassar!


   Foton på SE JV-12 Denique Wasabi på Cruft´s 2013

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards