BosseBus

Alla inlägg under februari 2014

Av Johanna - 28 februari 2014 08:16

Igår kväll var det dags för kurstillfälle starter i Arninge. Blev tvungen att ta med mig barnen då jag hämtat dem straxt innan från sin kusin där de haft sportlovskul. Men det var bara bra, de skötte sig och sonen hjälpte till att filma oss en sekvens. Vi fokuserade på två olika inlärningssätt, slalom med bågar och allémetoden. Eftersom jag testat allémetoden tidigare och det funkar så ville jag ändå testa med bågar också för att se om det passar Bosse. Vissa hundar kan tycka att bågarna är läskiga men jag gissade att det inte skulle vara något problem för Bosse - han skulle snarasre rusa rakt in i dem och välta alltihopa. Det var himla kul att köra på detta sätt, Bosse fattade snabbt trots ett par hopp över och kryp under bågarna... och jo, han drog av en båge också när han dundrade rakt igenom! Sonen filmade ett av våra första försök:



 

Sen gick det bara snabbare och snabbare och jag kunde sluta belöna mitt i utan belöningen kom efter ett helt hinder. Senare satte vi ihop flera (3 st) slalom i en ring där vi sprang runt runt åt båda hållen från hinder till hinder - detta var roligt tyckte Bosse! Denna kväll var han dock inte så lekintresserad utan bara ute efter korven i min ficka, hungrig? Men då fick det bara bli så att jag belönade med korv och det räckte ju fint. När han började bli trött mot slutet av lektionen började han göra misstag samt tappa lite fokus och snegla mot de andra ekipagen... då bestämde jag mig för ett till lyckat resultat och avslutade sen med kamplek... roooligt!


         


Enda tråkiga med kvällen var att det igen blev dålig stämning... mot slutet av lektionen damp det in ett lydnadsgäng (kände igen ett par stycken från gången före). Kursen med Sandra slutade ju egentligen klockan 19 men vi skulle ha lite teori som avslut på ett par minuter trodde jag och slängde in Bosse i buren... det blev typ 15-20 minuter och när jag skulle plocka ut han så kom självklart en av kvinnorna fram och frågade om hunden var min, påmanade att han störde och föreslog att jag skulle ha honom i bilen istället. Jättebra att hon kom fram och pratade med mig direkt... men tyvärr så hade jag faktiskt gjort mitt bästa - jag kunde ju inte ha förutsett att kursen drog ut på tiden och skulle jag ha avbrutit när kursledaren pratar för att ta en fem minuters paus och gå ut för att lämna Bosse i bilen...? Ja, det hade jag kanske kunnat göra, jag vet inte... men jag blir så less på den fruktansvärt låga toleransnivån i denna träningshall! Jag har ingen lust att träna där någon mer om jag ska riskera att få skäll varje gång. Jag lär mig fortfarande dessa interna regler... det kanske tar lite tid - var är förståendet och toleransen för andra människor och djur?? Jag lovar att göra mitt bästa för att inte störa - kan inte dessa människor försöka öka sin toleransnivå... bara ett liten snäpp tro?

Min son och dotter stog bredvid och frågade sen mig varför "tanten" hade sagt sådär... jag var arg och ledsen och förklarade att vissa människor inte klarar av ljud. Sonen frågade då varför hon inte sa till de andra hundägarna... deras hundar hade ju också gnällt och skällt (nåja... kanske Bosse ändå var värst)... jag svarade att en del människor har svårt för vissa hundraser... det var det enda jag kunde komma på... men så klart behöver ju inte det vara anledningen... hon kanske bara inte tyckte om agility... eller mig?

Dottern hade i alla fall ritat en fin teckning i början på lektionen som hon lämnade där... som känns lite ironisk idag när jag ser tillbaka på gårdagen:


 


Peace ang love!

Av Johanna - 26 februari 2014 08:39

Igår kväll var jag på första tillfället av den filtkurs jag ska gå på HundID i Arninge. Carro som driver Norra Stockholms Hundcenter håller i kursen och verkar superkompetent. Det blev mycket teori men ändå en liten stund egen träning. Vi kommer att dela upp träningen så att man tränar filt och avslappnat läge var för sig... sen när hunden både kan söka upp filten oavsett miljö etc SAMT kan inta ett avslappnat läge/sinnesstämning utan filt så slår man ihop dem båda. Verkar vara en bra strategi. Igår i alla fall så skulle hundarna lära sig att söka upp filten - detta kan ju redan Bosse så för hans del blir det att träna i nya miljöer och med nya störningar. Han ska då inte behöva lägga sig på filten utan bara söka upp den. "Avslappning" skulle vi hänga på kroken hemma i hallen tills nästa kurstillfälle sa Carro - känns bra! Min startegi blir att skriva upp 10 inomhusmiljöer och 10 utomhusmiljöer i fallande skala... där nr.10 är svårast. Sen ska jag beta av dem genom att helt enkelt ha med mig filten och låta Bosse söka upp den med förväntan att på den får man gottis. Lättast är väl korvbitar i detta läge. Dessutom ska jag inhandla massor av tjurmuskel och klippa i lite mindre bitar. Dessa samt märgben ska alltid serveras på filten hemma och hos vänner (som annars ligger gömd). Detta gör till slut att när filten kommer fram så blir Bosse superglad och taggad - filten betyder ju "ligga-och-tugga-och-mysa" då! Bra strategi!
Mina 10 olika miljöer skulle kunna se ut så här (kan fortfarande revideras):


Inomhus:

1. Hemma i olika rum och avstånd

2. Hemma hos vänner och släkt som Bosse redan varit hos

3. Hemma hos vänner han ännu inte besökt

4. På jobbet i andra rum än mitt kontor

5. I butiksmiljö, typ Åhlens i Norrtälje som gillar hundar

6. På bussterminalen (räknas det som inne?)

7. Norra Stockholms Hundcenter på plan med andra hundar

8. I djuraffären

9. Brukshundsklubbens klubbstuga bland hundar

10. Hundfiket Norrtälje bland andra hundar


Utomhus:

1. På tomten hemma

2. På allmänningen i kvarteret

3. I skogen

4. På brukshundsplan

5. Utanför affärer

6. Olika platser på stan

7. Utanför djuraffären

8. På bussterminalen, ute bland alla hållplatser

9. Utanför hundrastgården

10. I hundrastgården med andra hundar


Tror att detta kan vara bra listor... Ska bli riktigt kul att göra. Måste bara hitta en filt som är i lagom storlek, som går att rulla ihop till pyttelitet knyte och inte väger så mycket. Helst även något material som inte släpper igenom väta och är lätt att tvätta. Hmmm...


De nästkommande tre tillfällena av filtkursen ska vi träna avslappningen - det kommer bli vår stora utmaning! Ser fram emot detta! Ingen blir lyckligare än jag (och Bosse?) om vi lyckas! Målbilden är Bosse som kan ligga på sin filt tryggt och lugnt på hundfiket bland andra hundar! När han kan detta är det dags att ta med filten ut på träningsplan och träna gruppmoment. Målet där är att till slut plocka bort filten och att Bosse ändå känner sig lugn i en platsliggning - tror jag kommer gråta när detta sker! Dessutom kommer filten att användas som en paus-station vid agilityträning och tävling... antagligen även vid andra träningsformer. Detta skulle vi gjort för länge sen!


Bosse trött i morse och ville absolut inte gå upp när han haft turen att vårt överkast hamnat över honom på natten... supermysigt ju!


 

Puss & kram!

Av Johanna - 25 februari 2014 10:16

Lite foton på de små:


         

Av Johanna - 25 februari 2014 09:59

Bilder på de små huliganerna:


POLLY (Flyttar till Therese och Peo i Västerås)

GEISHA (Flyttar till Kajsa och Mikael i Göteborg)

 

PLOPP (Flyttar till Per och Anneli i Nykvarn)

 

DUMLE (Flyttar till Elisabeth i Norge)

   

Av Johanna - 24 februari 2014 14:18

Idag hade jag och lillasyster bokat inomhushallen i Arninge för en timmes träning - så roligt! Det är en superbra hall med alla redskap vi behöver, speglar på väggar, burar och "parkeringar" att pausa hundarna i och vattenskålar mm. Jag hade bestämt mig för att träna på starter och kontaktfält. Sen skulle vi avsluta med sitt och ligg i grupp (ja, bara två hundar men ändå). Sket i kontaktfält sen då Bosse ganska fort blev trött ändå - Melker var riktigt bra störning. När Bosse såg att Melker kom så blev han ju sååå glad! Han trodde först att de skulle få leka så jag var rädd att denna timme skulle vara bortkastad... men efter några minuter så var fokus på mig igen - han skötte sig superfint! Till och med när han skulle sitta kvar i starten och Melker sprang mot honom (och blev kallad tillbaka av lillasyster) så satt han kvar - blev imponerad av mig lilla gris!! Melker fick träna på lite rallyskyltar, fot och inkallning - det är rätt kul att se en stor grand daniohane springa in på en inkallning (eller springa...?). Bästa var när han bara fick skutta av sig och jaga en boll - han var som en valp på nytt! Skuttade och hade sig... var rädd att han skulle slå i taket - haha!!


Lillasyster filmade i alla fall några av våra starter - ser fint ut tycker jag själv. (Notera film nr 2 där hon fick avbryta filmandet pga en stor grandishane som inte ville ligga plats just då)  :



 
 
 

Vi avslutade som sagt med några sitt och ligg i grupp... Melker har rätt skön stil när han blir lite trött... men vaddå, han ligger i alla fall kvar!!   


               


Det var ett riktigt lyckat pass och vi fick med oss mycket trötta hundar! Det här gör vi om!!!   

Av Johanna - 24 februari 2014 14:11

Lilla mamma fyllde år i fredags så därför blev det en liten tur till Sthlm på lördagen. Bosse och Melker skötte sig mestadels exemplariskt och kunde faktiskt vistas i samma rum utan att busa vid flera tillfällen! Det går framåt. Lilla systerdotter sockersöt som alltid, knallar omkring nu och skrattar typ hela tiden. Hon gillar inte Bosse tyvärr... gissar att det beror på att han är så framfusig - han gillar ju barn lite väl mycket och bara måste få pussas - vilket gör att hon välter omkull. Han får ju inte men man har helt enkelt inte hunnit med alltid. Man får vara glad åt att han är snäll i alla fall.


         


Lillasyster gömde korvbitar under tomma glassförpackningar - det var roligt:



 

Förutom att jag själv tränat som en galning hela veckan och både lördag och söndag så blev det också lunch hos vännerna i Malsta. Paleo förstås! Bosse hänger i köket som vanligt:


         

Av Johanna - 19 februari 2014 09:28

Temakurserna i agility har kört igång och nästa vecka är det även filtkurs! Har bokat in ett par privatlektioner agility med Sandra också så kanske det blir att starta några blåbärslopp i vår/sommar. OM jag hittar några - för de verkar vara jättehemliga! De inofficiella loppen verkar mest publiceras på bruksklubbars/hundungdomsklubbars/föreningars egna hemsidor och att hålla reda på alla dessa är ju omöjligt! På SBK Tävling finns lite publicerat men dessa tävlingar är oftast låååångt borta - antingen i Skåne eller Norrbotten... kul för en tjej som bor mitt i landet! Borde finnas någon gemensam sida som samlar in alla inofficiella tävlingar.

Hur som helst så har jag nu bestämt mig för att det endast blir fokus på agility detta år! Det känns riktigt skönt att ha kommit fram till ett beslut. En av anledningarna är att jag själv ska tävla i CrossFit i maj vilket kräver massor av tid för egen träning samt problemet med Bosses oförmåga till stadga i gruppmoment. På sidan av agilityn kommer jag givetvis fortsätta träna stadga med och utan hundar samt få in ett lugn, hitta och belöna Bosses lugna sinnesstämning. Svårt men nödvändigt. Dessutom kör vi på som planerat med barmarksdraget - perfelt fysträning för både mig och Bosse ju! Så detta gäller alltså för 2014:


Fokus: Agility

Sidan om: Gruppmoment/Stadga/Lugn sinnesstämning/Koncentration & Fokus/Filtträning

Fys: Barmarksdrag


Detta känns riktigt lovande! Det här kommer jag att hinna med utan att stressa ihjäl hund och förare. Dessutom får jag chans att hinna med mig själv också - jippiiieee!


 

Av Johanna - 18 februari 2014 14:45

Dessa små krabater har hunnit bli 4 veckor och någon dag... sötnötarna växer de med! Dessutom har de ju alla fått namn nu - riktigt vackra sådana!


Scarpetta´s Ernesto Ruffo


 

 


Scarpetta´s Albino Armani


 

 


Scarpetta´s Castasera


     


Scarpetta´s Villabella


 


Scarpetta´s Venturini


 


Några ur gänget


 


Åååååh vad jag ska gosa valpmage när jag träffar dem!!!   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards