BosseBus

Alla inlägg under september 2014

Av Johanna - 22 september 2014 10:19

Oj oj oj.... vilken systerdotter Bosse har! Det visste jag ju redan när jag träffade henne 3 veckor gammal första gången att det var en lite stjärna... men man kan inte låta bli att vara superstolt ändå!

Molly gick sin utställningsdebut i lördags på Nynäshamns BK tillsammans med massor av andra hundar... Jag och Bosse ville så klart vara med så jag sov över hos Lillasyster från fredag för att spara en timmes sömn och få möjlighet att umgås. Det blev film, godis och massor av hundsnack förstås. Vovvarna fick busa av sig med varandra också. I rastgården lekte Bosse och Molly med en söndertuggad frisbee... eller Bosse lekte med den och Molly försökte få tag på den genom att visa sina mest onda och läskiga sida med morr, skäll och bett.... det funkade inte... Bosse sa ganska bestämt ifrån... haha! Sen visade Molly lite mer respekt... men bara marginellt... hon är en liten envis dam hon....



 


 


Väl i ringen... Molly börjar med att charma byxorna av domaren med världens kärleksförklaringar... ja, då hade hon ju redan halva inne va?

Lillasyster såg lite nervös ut innan som sig bör men skötte sig exemplariskt i ringen... avslappnad och glad!

Först får Molly HP och BIR och straxt därefter blir hon inkallad igen... knappt hunnit bajsa klart och vi oroade oss för att hon skulle lägga en fin korv mitt i ringen... men får istället en rosett till.... BIG!!! Hon skötte sig så bra, stog mestadels stilla (hon är ju precis fyllda 4 månader) och lät domaren peta, känna och klämma.


Innan debuten


     


Sammanbiten lillasyster minuten innan


 


Dags att gå in då...


             



 


Inte lika sammanbiten lillasyster... mest glad... och så snygg hon är Molly!


    


På vägen hem för att vila innan det var dags för att gå in i BIS-ringen passade Molly på att ta en powenap


 


Ja, och så här söt är man när man fått en 3:e placering i Best in Show


 


Bosse var rätt trött efteråt han med.... han låg mest och sov på mig eller bredvid mig resten av dagen


 


I söndags fortsatte vi lata oss förutom lite städning, 6 km snabblöpning i regn och åska... det var lite coolt faktiskt... och lite spårträning igen. Tog ut mina pinnar på gräsmattan och la ett minispår med pinnar var 10.e meter. Han missade första pinnen men jag stog bara kvar tills han fattade och tog upp den... sen gick resten av dem på räls! Dessutom följde han verkligen spåret istället för att använda ögonen som jag var rädd för att han skulle göra eftersom vi bara var på vår egen lilla tomt. Nu ska han bara få bli lite säkrare på avlämning också så ska vi ut i skogen snart!



 

Puss på nosen!

Av Johanna - 19 september 2014 09:01

Fick lite feedback på att liggmarkering kanske inte är det bästa att träna in hos hund som har lågt föremålsintresse i spåret... förstår fortfarande inte riktigt varför men tänkte att det kan vara värt att prova på annat sätt. Det gör tydligen inget om det blir märken på apportpinnarna... bara de inte är söndertuggade... så jag kände att det kanske funkar med att Bosse ändå apporterar in dem till mig?

Så igår kväll lägger jag ut en liten apportstig hemma runt kök och vardagsrum med pinnar varannan meter ungefär. Först la han sig vid första pinnen... inget konstigt alls... det var ju det enda vi tränat i helgen men när jag bad honom komma in med den så blev han gladare och tyckte det här var en riktigt rolig lek. Han provade även en gång att hämta pinne nr 2 i ordningen först... då gick vi bara tillbaka till utgångsläget och började om - sen hände inte detta mer.

Kolla vår lilla filmsnutt:



 

Kan detta vara en bra början? Ska prova på gräsmatta och i skog snart så att jag kan ta ut avståndet lite mer på apporterna.

Av Johanna - 17 september 2014 09:11

Helgerna går för fort.... för fort! Men vi har ändå hunnit med att testa nya badhuset med barnen, långlöpning, testa bågskytte och massa annat. Jag var även ute på en lång promenad med Bosse en morgon innan det var dags att rösta i söndags - jag la ut en sökruta på ca 50x50m i högt gräs och gömde hans boll - roligt! Det var länge sen han fick använda nosen på detta sätt så han var lite ringrostig... men efter några minuter så hittade han rätt. Det bästa var att han faktiskt inte gav upp - det visade på hans uthållighet - bra! I skogen sedan när vi knallade runt och såg på alla möjliga svampar som växt upp så dyker en hare upp ca 20-30 meter bort. Bosse stelnar till och jag säger "nej"! Vi ser sedan på när haren springer in i en skogsdunge på andra sidan en äng. Bosse står kvar. Duktiga Bosse! Hopp och lek med bollen blev belöningen!


Det går alltid åt några "fulfoton" innan det klaffar...

       


Jo då.. han är med... bara vilar benen en stund.... och äter gräs...

         


I skogen....

     


Tog även tag i att börja träna in liggmarkering vid träapporter/pinnar i helgen. Första kriteriet är att han ska lägga sig på pinnen, med minst en framtass på den... det tog ett tag innan han fattade att han 1. inte ska tugga på pinnen 2. inte ska apportera pinnen (alltså glatt hämta den till mig) 3. inte ska lägga sin rumpa på pinnen och 4. inte ska ligga 2 meter från pinnen...! Jag kör med klicker i början så att jag får in ett säkert ligg med tass på pinne. Jag vill även så småningom att han ska ligga kvar så länge tills jag kommer fram och tar pinnen - sen ska ju belöningen vara att fortsätta spåret. Nu tränar vi hemma inomhus, nästa steg blir ute på gräsmattan tills vi senare kan börja lägga ut dem i skog och även i ett spår.

Fick en fråga varför jag valt liggmarkering... mankan ju låta hunden apportera dem till en också. Problemet här är att Bosse gärna håller väldigt hårt om apporter, ibland gnuggar han tänderna mot dem också... myser liksom lite med pinnen i munnen... Apporterna ska ju lämnas oskadda till tävlingsledaren (vid tävling) efter att man är klar... jag kan inte garantera detta - alltså kör jag på liggmarkering istället. Dessutom tror jag att jag kan få ner stressnivån på detta sätt... han måste ju stanna och fokusera innan han får dra vidare. Jag tror detta passar Bosse bäst helt enkelt.


"Vaddå... pinnen ligger ju under mig...."

 


"Inte tugga... hur menar du nu?"

   


"Om jag bara sitter fint då?"

 


Personspår för övrigt känns så mycket lättare att hålla på med än viltspår. Man slipper allt kladd med blod och klövar. Dessutom slipper man risken att andra djur ska förstöra spåret eller sno "bytet" mm. Man behöver liksom inte ha med sig så mycket mer än sina egna fötter och hunden spårlina/sele liksom. En belöning är ju bra i slutet av spåret förstås. Vissa börjar ju med godis i spåret, ibland med några meters mellanrum hela vägen.... men Bosse som trots allt är otroligt godismotiverad värderar ändå spåret mest... så han far ju bara förbi både godis och lesaker när jag försökt. Så nästa utmaning när han kan liggmarkering blir ju att få honom att faktiskt stanna och liggmarkera för att få fortsätta.

Ska nog till helgen knalla ut i skogen och promenera ett spår på kanske 100 m - ett rakt spår utan vinklar eller nåt. Bara för att se om han minns hur man gjorde.

Här är en liten filmsnutt från igår kväll när vi tränade liggmarkering på halt golv:



 

Hemma har det varit mycket altanmys i sol och även ett par tupplurer i uterummet...

         

Av Johanna - 8 september 2014 09:55

Jo då... det finns utövare av även denna sport. Själv tar jag det med ro och ser det mer som en självklarhet under våra vanliga promenader. Bosse är ju rätt modig... gränsen till övermodig så han tackar sällan nej till att hoppa upp på saker jag ber om. Hittills har det varit olika svåra och höga stenar, stockar, stubbar, murar, fönsterbrädor, stolar, medicinbollar mm. I helgen gick vi förbi en lekplats där denna rörliga sak fanns.... inga problem för Bosse!

För övrigt blev det mycket lek för Bosse med sin kullsysters bebis Molly som är en riktigt envis liten piraya... Bosse uppskattar verkligen att leka med henne och han tröttnar inte på hennes hårdhänta lek som många andra skulle göra.
Lite foton från skogspromenad och hemma hos mamma med alla vovvarna samlade...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards