BosseBus

Alla inlägg under oktober 2014

Av Johanna - 31 oktober 2014 16:41

Ledig fredag... förkyld och hosta... men ut med hund måste man ju ändå. Tur är det så att man aldrig missar en vacker och frostig höstmorgon i strålande sol... eller något annat fantastiskt.
Imorse var vädret så där helt perfekt för skog och lek!

Gick förbi bruksis och testade om hopphindret fortfarande satt... ja visst.

Kasta favoritbollen och träna på kommandona "buuuus", "hämta", "loss" och "JA!"

Glad helg till er alla!

Av Johanna - 30 oktober 2014 14:22

Idag när vi tog en promenad hamnade vi vid utegymmet på motionsslingan. Där finns även en liten hinderbana för barn.... och hundar tänkte jag genast!
Bosse visade på bra balans på de olika hindren och han tyckte det var roligt att bli lite utmanad.
Gräva i sanden var också mycket uppskattat.



 

Av Johanna - 27 oktober 2014 15:37

Det är sjukt mycket svamp i skogen! I söndags bestämde vi oss för att ta en promenad, jag, Bosse, dottern och Mikko. Grannen påminde oss om att plocka med oss åtminstone en liten påse om vi ville få med oss svamp hem - vi hade bara tänkt ta en promenad på en timme men dottern sprang hem och hämtade en ica-påse.

Vi hade inte hunnit gå mer än en kvart så fastnade vi i skogen - höstkantareller vart man än såg! Tur att jag hade fickorna fulla av bajspåsar - många svampar blev det!

Bosse njöt av att få skutta lös i blåbärsriset, bli matad med blåbär av lill-matte och bara lukta på alla djurdofter. Tog även med hemlånad kamera och fotade i det vackra ljuset!


                                                   


Efter 2 timmar i skogen och liten stund på ängen med bollkastning var det trötta ben som gick hemåt... lill-matte fick draghjälp av Bosse.


 

Av Johanna - 20 oktober 2014 10:03

Medan jag varit på tjänsteresa torsdag till söndag fick Bosse roa sig på hundpensionat. Eftersom han var enda hunden där över helgen så var Niklas där så snäll att han tog hem Bosse till sig över helgen... han har själv en schnauzerhane men det hade funkat bra även om de inte ville leka med varandra. Bosse var lite för intensiv för honom... förstår ingenting!    Men de höll i alla fall sams! När jag hämtade honom i morse så satt de i samma box och bara va... sååå nyttigt för Bosse! Tydligen hade Bosse däremot vaktat ihjäl sig inatt under regnovädret... stackarna hade inte fått sova mycket... och stackars Bosse var ju inte hemma i sin trygga vrå så det är klart att han var extra orolig.

Förra veckan när jag lämnade Bosse var jag i alla fall glad att schäfertiken Ebba fanns på plats. Hon är dagishund där och de leker grymt bra med varandra! Fick en bild på sms torsdag kväll när jag satt i min ensamhet på hotellrummet...


 


Hämtade Bosse imorse på vägen till jobbet och han var så klart superglad att se mig. Nu sover han gott bakom min kontorsstol... även om det inte ser så bekvämt ut....


 

Av Johanna - 16 oktober 2014 11:23

Lånade kameran på jobbet, kul att få leka med en riktig kamera istället för att alltid ta bilderna med mobilen. Måste köpa en egen snart! Det blev i alla fall lite gråa höstbilder i trädgården...


                                       


Efter bus kommer vila...


   

Av Johanna - 16 oktober 2014 09:56

Har nu beställt en metizosele och VGW expanderkoppel till Bosse så att jag kan vara mer lugn när barnen går ut med Bosse. Då kommer vi slippa plötsliga ryck i kopplet och antagligen mindre drag också. Nu har Bosse blivit mycket bättre och drar inte alls så mycket i kopplet som han kunde göra förut. Med mig drar han väldigt sällan - oftast bara om vi är en grupp av människor och hundar ute och går.

Men selen tilltalade mig mycket också därför att den är så ergonomisk anpassad. Gillar egentligen inte vanliga halsband alls då de kan skada hunden vid drag och ryck. Dessutom är denna fodrad, spännet sitter bra på sidan och hela selen har insydd reflextråd! Tack lillasyster för det bra tipset!

Beställde selen och kopplet hos Hundtränarna http://www.hundtranarna.se/ men den finns säkert på många fler ställen. Se Metizos hemsida: http://www.metizodezign.se/

På bilderna sitter selen lite tajt, ska släppa på det lite till. Provpromenaden gick i alla fall bra och den sitter bra på. Man kan välja att sätta kopplet i öglan fram på bröstet eller mitt på ryggen som på en traditionell sele. På ryggen finns dessutom ett handtag om man skulle behöva hålla i hunden, stötta den vid hård terräng eller annat.


           

Resten av Metizo-familjen:


   


För övrigt så rullar det mesta på här hemma. Bosse gillar inte regnet mer än nödvändigt men tycker att det är helt okej om han blir aktiverad. Hemma blir det mycket mys och snart får man börja tända brasan oftare - det uppskattas av Bosse!

Idag har jag lämnat av honom på Norrsunds hundhotell då jag reser bort några dagar. Som tur va så fanns hans schäferkompis Ebba på plats så de fick busa av sig direkt.


Ser fram emot måndag morgon då jag får hämta min sötnöt! Så här söt kan han vara....



 

Av Johanna - 9 oktober 2014 14:33

 


saknar jag ibland så hjärtat värker!


Puss!

  

Av Johanna - 9 oktober 2014 14:17

Senaste tiden har det blivit mest skogsmullepromenader. Inte så mycket seriös träning utan bara lufsa runt i skogen, kasta lite boll, nosövningar som att leta rätt på bollar och pinnar i skogen. Jag är inte riktigt i form och har tappat motivationen. Vet faktiskt inte ens vad jag vill just nu. Spår? Agility? Lydnad?

Det blir ju en del löprundor också, Bosse gillar ju fart och jag får med mig en kompis. Han till och med gjorde mig sällskap en regnig kväll i blåst och åskoväder! Kan säga att det gick fort hemåt de sista kilometrarna när jag räknade mina 1001, 1002... 1003... och åskan närmade sig med stormsteg!

För någon dag sen tog vi en långpromenad i skogen, Bosse lös och jag kastade boll som apport och han fick hämta på kommando. Plötsligt kommer en stor jäkel till hare springande på ängen framför oss. Det kan inte ha variot mer än 40-50 meter bort. Bosse hinner springa 10 meter efter haren innan jag förstår att nu är ett bra läge att skrika "nej" eller "stopp"... eller vad som hellst så att jag kan få ha kvar min hund ett par år till.. minst!

Det blir ett "Neeej" och "kom hit"! Han tvärstannar och kommer till mig! Sötaste duktigaste Bosse! Hade ju ingen oxfilé eller annat gott i fickan med mig som hade passat sig vid detta fantastiska tillfälle men det blev en massa bus och lek kan jag lova! Duktiga vovve!


            


 Han e fin min lilla prins..... som ibland tar tillfället i akt att hoppa upp i soffan fast man inte får (men har man varit så duktig som nyss så finns undantag... eller?)


 


Imorse fick det bli en promenad med fullmånen fortfarande på himlen... men den ville inte vara med på bild... dags att köpa sig en riktig kamera tror jag...


 

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards