BosseBus

Alla inlägg under augusti 2013

Av Johanna - 28 augusti 2013 21:08

Har inte tränat sen i helgen... men körde i och för sig 5 pass förra veckan så.
Men från imorgon ska jag vara på jobb och borta från min snutte och familj i fyra dygn så det blev att ta sig i kragen och ta en löprunda med Bosse. Jobb och hotellnätter brukar innebära mest representation dygnet runt och trots att träningskläderna alltid är med oavsett resmål så vet jag innerst inne att tiden inte kommer räcka till.
Det är fantastiskt att springa med fräscha ben och hund som hare. Har man inte tränat på några dagar så är man i topp. Det gick snabbt ikväll, 5 jäkligt snabba km! Till och med Bosse hade extra fart under tassarna!

Av Johanna - 26 augusti 2013 09:14

I all min iver att få till moment för moment vad gäller tävlingslydnad så har den vanliga vardagslydnaden fått stå undan ett tag. Visst har man kört både "gå nära", "nej", "gå härifrån", "loss", "braaa" i vardagen men många saker har jag blivit dålig på att påminna om. En vanlig inkallning... inte "hit" som i momentet inkallning i tävlingslydnad, utan "Bosse - Kom!" har vi tappat helt. Han kommer oftast men utan någon större entusiasm. Dessutom måste vi träna mera "nej" och även skvallerträna vid hundmöten. Samma sak gäller passivitetsträningen "vänta"... påminnelse behövs! Så det blir till att fylla fickorna med godis och en leksak varje promenad från och med nu! Skärpning!

Planen är att:


  • Fokusera på vardagslydnaden nu (som faktiskt tar lika mycket tid som vilken inlärning som helst!) ett par månader när vi ändå ska gå agilitykursen.
  • Vila från tävlingslydnad helt eller delvis och bara gå på de gemensamma träningarna med lydnadsgruppen på söndagar för att hålla uppe det som redan sitter och öva platsliggning.
  • Köra igång tävlingslydnadsträningen i november igen med den nya kursen jag anmält oss till och lägga en plan för ny tävlingsstart till våren.
  • Anmäla mig till appellkurs till våren och prova på brukset!

Tror att denna grova plan blir bra - ska bara försöka hålla mig till den också! Man vet ju aldrig hur jag och Bosse känner för agilityn - det kan ju vara så att det blir något jag vill satsa på... eller inte. Det återstår att se!


Ps. Bosse mår bra i magen nu - många små mål och vila har gjort susen!

Av Johanna - 25 augusti 2013 15:14

Sådär ja, då har vi debuterat officiellt också! Var riktigt nervös när jag satt i bilen på väg mot Botkyrka BK klockan 07:00 i morse. Var tvungen att besöka toaletten det första jag gjorde väl framme! Herre min mage vad den sa ifrån! Jag var lite senare än vad jag planerat men eftersom jag hade bestämt mig för att avstå platsliggning så visste jag att det skulle finnas tid för att rasta och värma upp Bosse ändå. Det var sol och 16 grader - perfekt! Det visade sig att lagom tills vi skulle in med startnummer 7 bli sol och 22 grader istället - vaaaarmt!

Redan igår märkte jag att Bosse på nytt fått lite bomull i öronen och mest brydde sig om dofter, andra hundar och allt annat än mig. Hoppades att det var något han tänkte sova på och vara en ny hund idag. Jag hade fel! Väl framme vid klubben i Botkyrka fanns ju huuur mycket som helst att lukta på, hundar att undersöka och sniffa efter, nya grästuvor att bespruta och människor att fråga om man inte kunde få en puss! Fan, tänkte jag bara... fan fan fan! Blev sur på honom när han inte fokuserade på mig mer än några sekunder åt gången. Efter en stund slängde jag in honom i bilen och funderade på om jag skulle bryta... men såg att tävlingsplanen var rätt stor och chansen att han skulle flippa ur helt och dra upp till publiken kändes ändå långt bort. Funderade en stund och bestämde mig för att köra... och vara glad... låtsas som att han var bäst trots att han var en skit! Trallaallaa!!


När de andra var klara med platsliggning så fick jag och ett till ekipage som avstått platsliggning komma ner för tandvisning. Det gick bra förutom att Bosse helst bara ville framåt... han kunde inte sitta still - en åtta som jag ändå är nöjd med då - det var generöst!


Sen var det vila i bilen igen för Bosse - jag hade ju startnummer 7 så jag hade en stund kvar. Men plötsligt efter startnummer 3 var det 6:ans tur! De två ekipagen där emellan hade dragit sig ur!? Skit! Springa till bilen, värma Bosse någon minut och sen var det vår tur!


Efter lite annorlunda uppvärmning som jag kom på bara minuten innan så fick jag faktiskt lite bättre kontakt med honom. Jag ömsom körde kontakt med godis och lekte tufft med honom... han fick bitas och hoppa lite. Det verkade funka i alla fall för ingången till plan var fin!


Väl dags för linförighet - han var faktiskt med bättre än jag vågat hoppats med tanke på igår och morgonen! 8,5 poäng med anm. "ej med i start, sitter snett ssn?, luft?" (fattar inte vad det betyder??)


Läggandet gick skitbra! Fick 8 poäng med anm. "några steg, gnäll".


Inkallande - ja, vad hade vi förväntat oss om inte hockeytacklingar - jajamensan!! 8 poäng med anm. "gnäll, hoppar på föraren"


Ställandet då? Han kan ju det här momentet och jag förväntade mig typ en åtta för han tar ibland några steg. Vi nollade momentet!! Fick mig en liten överaskning för när jag vände mig om och skulle återgå till hunden så börjar han knalla mot mig!! Knäppa hund! Jag kunde inte annat än skratta!!


Apporteringen har inte varit några större problem men vi fick idag 8,5 poäng med anm. "föraren för in apporten, hunden flyttar sig". Ja, han backade sittandes bakåt när han släppte apporten knäppgöken! MEN, jag hade missförstått att hunden aktivt ska sträcka sig efter och gripa apporten. Problemet där blir att Bosse då måste lyfta på baken lite eller så får jag stå framåtlutad som fan då nästa gång?


Sista momentet hopp över hinder gick ungefär som jag hade förväntat mig - 9 poäng med anm. "hoppar på föraren"!


Helhetsintrycket gav oss 9 poäng med anm. "egen vilja, men bra jobbat!" - haha! Ja... idag hade han mycket egen vilja, speciellt mellan momenten så fick jag locka och pocka på hans uppmärksamhet men jag är glad att det gick så bra som det gjorde TROTS detta!!! En sak jag måste komma ihåg till nästa gång är att inte ta honom i halsbandet mellan momenten... det gjorde jag ett par gånger men domaren var nog snäll där eftersom det var första gången och allt! Domaren sa det sen att Bosse var såååå söt och hoppades att vi kom tillbaka fler gånger!


Efter en sån här tävling så kan man inte låta bli att tänka på vilka poäng man KUNDE HA fått om han fixat platsliggning och inte nollat ställandet! Vi hade ju lätt tagit ett 1:a pris då ju!! Idag blev det ett 3:e pris med 109,5 poäng och det får jag ändå vara glad för med tanke på hormonstinn unghund med bara drömmar om tikar i huvudet!


Plus från dagens tävling:


1. Bosse var faktiskt ganska fokuserad trots allt!

2. Bosse höll ihop hela programmet utan godis och leksak!

3. Jag blev inte arg.


Att jobba på:


1. Fokus, fokus, fokus - bygga upp detta!

2. Få bort hockeytacklingarna.

3. Bosse ska gripa efter apporten - lär om!


Sen så behöver vi fortsätta träna platsliggning som vanligt! Ställandet är egentligen inget problem men behöver ju få till det snabbare. Fattar inte vad som hände idag... han glömde nog bara bort vad han höll på med i värmen? Hans gnällande orkar jag inte ens ta tag i, jag hoppas att det försvinner så småningom när han mognar - jag tar hellre avdrag då. Det är inte Elit vi siktar på ändå!   


 


Nöjd Bosse nu som efter vila fått tillåtelse att bita sönder en av sina bollar... han liksom skalar dem först innan han tuggar sönder dem i smulor... vilken teknik!   

Av Johanna - 24 augusti 2013 16:11

Alltså... la ut ett spår med lite avsågade träbitar som apporter ute på en äng med högt gräs. Ungefär 50mx50mx50m i vinklar och nästan vindstilla. Fick ligga 40 minuter. Passade på att träna lydnad innan.
Väl vid spårets början tänkte jag köra ett direktpåsläpp och Bosse vindade in spåret direkt och far iväg som en vettvilling! Jag hinner tänka att jag aldrig kommer hinna se röken av några apporter i den här farten men ser att Bosse i samma sekund far rakt över den första av tre. Jag stoppar honom och intresserar mig för apporten men hur jag än gör så fattar han inte vad i hellskotta jag pysslar med... vi har ju ett spår här... hallåååå! Får honom till slut att hämta apporten till mig och då får han godis som belöning samt att vi först då fortsätter spåret. Det här är första gången jag lägger in vinklar i spåret men han klarar av dem fint... och ännu bättre om han inte hade mig i släptåg bromsandes. ;)
När vi är klara så är han trött och nöjd men jag förstår att jag måste träna in apporterna separat eller prova ett rakt långt spår som legat länge... får kanske ner hans fart? Undra hur man får honom att värdesätta apporterna? Tips?

Av Johanna - 23 augusti 2013 20:19

Startade helgen ikväll med lite lydnad på grusplan. Körde 20 minuter med boll som belöning... han har verkligen börjat få upp sitt föremålsintresse! Så skönt att komma ifrån godiset. Godis kör vi hemma när vi tränar detaljer med klicker ändå. Apport t.ex tidigare i våras hade jag fullt upp med att bara få honom att vilja lukta på apporten... nu kan jag nästan få honom att apportera vad som helst. I somras ville han ha alla föremål för sig själv men efter ihärdigt tränande av byteshandel så är han nu jätteglad att få lämna över bollar och leksaker.
Platsliggningen börjar ge med sig. Körde med bollen som störning... låg han kvar med hakan i backen fick han ta bollen på mitt kommando.
Känns som att många poletter trillat ner för Bosse senaste veckorna - skönt! Få se hur det utvecklar sig... jag får ändå ha i bakhuvudet hela tiden att han bara är 2 år snart. Han kan fortfarande växla i humör osv upp till 3 års ålder i alla fall.
Men just nu känns han så bra! Roligt!!

Av Johanna - 22 augusti 2013 20:55

Jag gissar som en del andra jag rådfrågat att Bosse helt enkelt varit sur i magen.. därav kräkningar av galla. En kombination av tom mage och ganska mycket lydnadsträning och aktivitet. 3 dagar har gått nu med flera små måltider bestående av överkokt vitt ris, vit fisk och lite färskfoder om vartannat och inget kräk. Idag tog vi en kort och lugn löprunda också... det gick bra för Bosse... själv var jag tung i benen.
Tror att jag kan börja fasa ut riset imorgon.. vill helst slippa spannmål så mycket det går men ris är ju ganska ok i alla fall och suger upp den sura magsaften fint. Har hört mig för bland BARFare... kaninmage är tydligen "the shit" vid magsjuka... och olewo som är morotspellets. Men kaninmage! Går ju inte att hitta i närbutiken direkt. Efter lite efterforskning så visade det sig att det finns en BARF-butik i Vallentuna! Helt ok priser och har även hemkörning om man vill. Nu är det ändå på vägen hem från jobbet så det passar ju bra.
Lovar att berätta när jag hinner förbi någon kväll!!

Av Johanna - 21 augusti 2013 15:32

Susanne på RBK sa något till mig under helgens KM som fastnade i huvudet på mig men som jag sen i all vardagsbestyr har glömt bort... för att nu helt plötsligt bli påmind om det igen. Lika bra att lyfta det här då så kan jag ju alltid gå tillbaka och läsa när senilhjärnan infinner sig nästa gång!

Hon gör detta efter de flesta tävlingar förstod jag det som, kanske även träningar - hon för träningsdagbok. Jag kommer aldrig att ha diciplinen att göra det men däremot tar jag till mig en av sakerna hon skriver upp. Efter varje tävling skriver hon ner 3 saker som hon var jättenöjd med och 3 saker som gick mindre bra (som hon då kan finslipa till nästa gång). Så himla bra - detta ska man ju egentligen göra oavsett det gäller hundträning, ens egen träning eller prestationer på jobbet!   Fördelen med detta är att man inte måste känna att man ska vara och peta på allt - ibland känns det som att tiden inte räcker till helt enkelt! Man kan fokusera på 3 saker till nästa tävling och vara jäkligt nöjd med det som fungerade!

För att då analysera förra helgens KM för min och Bosses del så såg det ut som följer:


3 bra saker:

  • Full kontakt i ingång till plan
  • Snabbt läggande, bra fart i samtliga fartmoment
  • Vi hade roligt!

3 saker att förbättra:

  • Mera uthållighet/fokus i linförighet/fritt följ
  • Vänstersvängar i linförighet/fritt följ
  • Ingångar vid inkallning/hopp etc. (inga fler hockeytacklingar tack)

Förutom ovan så kämpar vi på med platsliggning förstås då detta är något han inte behärskar ännu fullt ut! Men det får ta sin tid!


Det var dagens tips!

Av Johanna - 20 augusti 2013 08:27

I en veckas tid har Bosse kräkts galla var och varannan dag (inte varje dag). Senast igår kräktes han 3 gånger och det kommer bara lite slem. Får ringa vet. idag och rådfråga. Han mår ju bra annars och kissar och bajsar som han ska? Kanske någon plommonkärna som ligger och skvalpar i magen? Han har lyckats roffa åt sig några nedfallna plommon från grannens plommonträd ett par gånger senaste tiden... men jag tycker att de borde kommit ut?

Nu är det bara kokt ris som gäller. Imorgon med lite kokt fisk i och så får vi se om han blir bättre. MEN vad han kommer att vara hungrig! Stackarn!

Idag är Bosse med på jobbet så att jag kan hålla koll på honom och ge små portioner ris ofta. Han blev så glad att träffa mina kollegor - skällde och grymtade av lycka!

Igår kväll hade jag tänkt träna Bosse men körde bara ett par minuter läggande, ställande och fritt följ. Eftersom han inte ska stoppa i sig någon godis just nu så får leksaker vara motivation nog - men det verkade fungera. Han älskar sin baseball som farbor Melker hittade åt honom! (Gäller bara att plocka ut den ur hans mun snabbt då den annars blir småflis!)



Funderar på att köra bruks också eftersom Bosse verkligen gillar spår, uppletande och sök! Måste bara träna in framförgående och budföring... och självklart träna mer spår! Men det får bli till våren när appellkurserna drar igång igen på klubben. Spår ska jag väl ta tag i igen innan snön faller men det börjar bli mörkt på kvällarna så det får väl bli helgens aktiviteter. 


Uppdatering: ringde vet. och kom samtidigt på att kräkningarna startade dagen efter att han fick rabiesvaccin. Det kan ju ha något med det att göra eller att han inte gillar att gå med tom mage (för jag tror att alla kräkningar kommit på tom mage faktiskt och det är ju bara slem/galla som kommer upp).

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards