BosseBus

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna - 30 september 2013 20:37

Idag kom nya träningsleksaker på posten! Beställda på Agilityshoppen och blev genast mycket uppskattade... ja i alla fall prickiga bollen som är en "Cuz" och kampisen... men man har aldrig för många klickers! Kampisen ska få följa med på agilitykursen nästa gång... få se hur länge den håller.

Av Johanna - 30 september 2013 09:04

För tredje året i rad besöker jag Åland och den internationella utställningen Viking Line Dog Show som jag tycker är trevlig. För andra året i rad ställer jag dessutom själv ut Bosse. Förra året med Excellent och i år fick vi nöja oss med ett Very Good och 2:a placering i öppenklass hanar - men jag hade heller inga förväntningar utan deltog mest av anledningen att träffa andra staffeägare, se showen, få en minisemester med barnen och socialträna Bosse - som skötte sig kanon! Jag lär mig mer och mer om honom varje dag. Speciellt under förhållanden som dessa med mycket hundar väldigt nära inpå under lång stund. Han är sjukt nyfiken på alla hundar, går fram om han får men visar aldrig några otrevliga tendenser (om inte den mötande hunden i fråga är otrevlig - då berättar han mer än gärna att han är den som är störst bäst och vackrast). Bosse blev bortmotad och utmorrad av ett flertal små hundar och det gör Bosse alltid lite oroad - han tycker det är obehagligt med dessa små bestämda hundar. Han kan nog inte riktigt placera dem, vet inte riktigt hur han ska förhålla sig till dessa små argsinta saker.... haha! Extra roligt var att en jätteblyg liten kinesisk nakenhund vågade sig fram till Bosse - då växte Bosse i mina ögon!

Resan började i alla fall på Eckerölinjen fredag kväll med två trötta barn som ändå höll modet uppe riktigt bra! Vi var framme i Eckerö och vår stugby ungefär halv tio lokal tid - då var det bara att bädda sängarna och hopp i säng. Stugan var riktigt sunkig och gammal. Den saknade toalett och dusch. Låset på ytterdörren kärvade så vi fick sova med olåst dörr men nöjde mig med tanken att Bosse är duktig på att larma. Det var becksvart när vi kom fram så jag såg inte mer än skog runt om och kände lukten av gammalt virke och ev mögelsporer. Efter besöket i det avloppsstinkande "hygienhuset" med duschar och toaletter insåg jag att annonsen på denna stugby var aningen förskönad. Trots den lite äcklade känslan i magen lyckades jag ändå somna snabbt. På lördag morgon när vi vaknade gick jag ut för att kissa bakom stugan då jag vägrade besöka det så kallade hygienhuset så blev jag glatt överraskad av omgivningarna! Vår stuga låg 10 meter från stranden med båthus och sandstrand. Solen gick upp och sjön låg spegelblank - wow! Sprang in och hämtade mobilen och fotade miraklet! Okej - detta uppvägde i alla fall stugan lite. Bosse varväldigt nöjd med tillvaron då han för första gången fick sova i vår säng! Han valde lillskruttans säng... antagligen för att han fick bäst plats i den.

Långpromenad med Bosse och sen åkte jag och barnen till Mariehamn för att bada på Mariebad som är ett litet äventyrsbad i miniformat. Det var litet men den var oerhört fräscht! Fina duschar, rena omklädningsrum och bra bastu med tryck i! Barnen och jag trivdes ett par timmar, åt thaimat vid bassängen och åkte sen tillbaka till Bosse med trötta huvuden mosiga av klorångorna. Resten av dagen tillbringades med kortspel, promenader, varm choklad och till kvällen en tacomiddag.

Söndag morgon fick vi lite sovmorgon då staffarna inte skulle in i ringen förens efter 40 andra hundar. Beräknade att Bosse skulle in ca 11:00 och vi var framme till 10:00. Ungefär 11:30 kom vi in tillsammans med två andra öppenhanar. Very Good som sagt och det är helt okej. Han fick jättefin kritik men då hans svaga stop i kombination med den vita bläsen förstör lite så kom vi inte upp i Excellent. Nu är det bra med utställningar. Nu är det fokus på lydnad och agility - det som vi faktiskt båda tycker är roligt!

Barnen skötte sig kanonbra hela helgen, lillskruttan fotade mig och Bosse med sig mobil och det är jag tacksam för... även om bildekvaliteten inte är den bästa så ser förstår man känslan mellan mig och Bosse.   

Till lunch åkte vi till Käringsunds camping för att äta lunch. Vi var ensamma där och blev serverade som om vi var hemma hos någon som gäster - så mysigt! Jag beställde köttsoppa till mig och lillskruttan och lillkillen ville ha Åländsk pannkaka. Vi fick in hela grytan med soppa, hembakad bröd och tetrapaket med mjölk - påminde om besöken hos farmor i Norrland. Hit återvänder jag gärna! Båtresan hem bestod av middag och ett besök på Taxfreen. Väl hemma blev det ganska snabbt tack och gonatt - helst slut!

Lite foton blev det i alla fall.. med skiftande kvalitet:


                                                                 

Av Johanna - 27 september 2013 08:15

Igår var Bosse med mig på jobbet då vi bokat agility privatlektion på HundID i Arninge. Det passade oss perfekt! Som jag berättar i föregående inlägg så kör vi 3 privata lektioner istället för i grupp 6 lektioner då Bosse är lite störd i huvudet just nu... han är helt enkelt för intresserad av andra hundar. Detta får vi jobba med separat.

Passade på att låta Bosse bära klövjeväskan på lunchpromenaden igår också - kom på hos veterinären i veckan att vi inte fystränat på länge (någon av oss) då jag vägde Bosse och såg att han gått upp till 18,9 kg. Så denna vecka blev det i alla fall ett löppass och klövja lite - ska ta med väskan samt viktmanschetter till Åland i helgen också.

Hur som helst så måste jag berätta mer om gårdagen. Klockan 18 hade vi bokat kurs hos Sandra på HundID och jag packade med mig den sista korven jag förvarade i frysen på jobbet. Passade på att handla mat till Åland på Willys i Arninge och hann precis i tid till 18. Sandra väntade på mig och hade skrivit ner en kursplan för dagen. Vi började med att värma upp med cirkelträning som inte syftar på fysträning med stationer som man kan tro utan att Bosse bara ska kunna följa mig på båda sidorna när jag går i cirklar. Den högra sidan är lite svår tycker han som har vänsterfölj i ryggmärgen från både tävlingslydnaden och utställningar. Men han kämpar på och är jätteduktig! Jag kände direkt när vi kom in på planen av konstgräs att jag var mer avslappnad utan andra hundar där och Bosse hade skönt bra fokus på mig och en förväntan på uppgiften. Han nosade lite då och då men slutade när jag kallade på honom - förstod att något roligt var på gång. Förstår nu att han helt enkelt gör detta (nosar) när han tror att han inte har någon uppgift/arbetsmoment... han vilar liksom. Jag får helt enkelt lära honom vila aktivt och förstå att fokus är på mig i annat fall.

Vi körde sedan igång med hopphinder och kopplade snabbt på tunnlar då Bosse fattade galoppen sjukt snabbt! Sjukt roligt och svettigt! Han förstår nu att ta hopphindret både framifrån samt att runda det och hoppa tillbaka mot mig. Grym kille! Därefter körde vi slalomhindret med två pinnar då han nu i början bara skulle förstå att gå emellan pinnarna. Vi avancerade ganska snart till fyra pinnar som vi ställde i olika vinklar så att han fick söka upp rätt vägar. Rätt väg = ett klick och godis. Han älskade detta men man verkligen såg hur trött han blev i huvudet - det såg ut som att ögonen skulle trilla ur huvudet på honom och man kunde se små stjärnor och fåglar virvla ovanför hans huvud, haha! Gullig kille! Vi skulle ha påbörjat kontaktsfältsträning på gungan också men det fick vi skjuta på - tröttmössan behövde en kort vilopaus. Jo - vi skulle även introducera däcket, den där ringen som hänger i luften som hundarna ska hoppa igenom. Sandra sa att jag skulle klicka för varje gång han bara visade intresse för däcket... bara han nosade på det. Men Bosse tyckte det var lika bra att börja hoppa igenom det - det såg ju kul ut!   Det är lite hans grej - att hoppa och springa fort. Så vi kopplade på ett hopphinder som han skulle ta med en rundning och avsluta med hopp genom däcket. Rooooligt tyckte Bosse och flög igenom alla hinder som en lycklig fågel gång på gång!

Sista delen av lektionen tränade vi platsliggning. Inget problem egentligen med stadgan - han förstår vad som ger utdelning och vad som inte gör det. Men när nästa kurs deltagare började komma in i lokalen med sina hundar blev Bosse direkt lite orolig och svag i stadgan vilken Sandra märkte på hans andning och kroppshållning. Då sänkte vi kraven massor och klickade med godis hela tiden! Han var ändå relativt avslappnad, la sig på sidan ibland och sökte kontakt med mig istället för hundarna... även detta belönades.

Denna lektion var precis det vi behövde för att få upp vår kontakt igen, vår gemensamma arbetsglädje och vi åkte hem med en härligt glad känsla i kroppen båda två tror jag. Bosse somnade gott på kvällen och jag hann nog inte mer än lägga huvudet på kudden så var det god natt!

Men innan jag somnade så var det packning i stor skala då jag och barnen åker till Åland ikväll. Vi ska bo i stuga på Eckerö, bada på Mariebad på lördag och ställa ut Bosse på söndag - full rulle och massor av höstmys!


See ya!!


    


Av Johanna - 26 september 2013 10:05

Eftersom Bosse har den unghund han är just nu så har jag och den urgulliga och förstående instruktören lagt upp nästa agilitykurs lite annorlunda för vår del. Tänk att de flesta oftast vill göra sitt bästa för att hjälpa andra framåt - jag blir alltid lite förvånad över människors välvillighet.

Hur som helst så har vi komprimerat Agility Steg 2 på 6 tillfällen till en privatkurs på 3 tillfällen där vi dessutom ska träna en del av tiden på stadga (speciellt i platsliggning). Kostar mig inte så mycket mer och jag tror att vi kommer få ut mycket mer av detta! Därefter kan jag hoppa på Agility steg 3 där man faktiskt jobbar mer efter devisen att lära av andra - då är man inne en och en på plan och studerar den som är inne för tillfället.

Ser verkligen fram emot kvällens kurs. Det ska bli spännande att se om instruktören hittar nya knep och sätt att lära in platsliggningen riktigt stabilt.

Igår fyllde ju Bosse år så han fick massor av gott. Fick välja eget tuggben hos veterinären, fick entrecote till middag och provsmakade färsk ananas när vi mumsade i oss det framför Bonde söker fru. Idag är det andra bullar. Glömde dessutom att ta med mig hans lunch till jobbet... blir att köpa lite köttfärs eller annat på mataffären. Men jag vill ju ha honom lite hungrigare än vanligt till kursen. Samtidigt måste jag balansera detta då han inte gillar att gå på tom mage.

Efter kursen ikväll blir det att packa väskorna till Åland! Handla mat som ska med. Packa utställningsgrejer, vaccinationspapper, pass, nummerlapp etc. Måste också bada lortgrisen. Det blir jag och barnen som åker. Ska passa på att bada på Mariebad också - myspys!

           

  

Av Johanna - 25 september 2013 14:16

Idag fyller Bosse 2 år och det firade vi med ett besök hos veterinären för vaccination samt intyg på avmaskning då vi åker till Åland på fredag! Passade på att låta Bosse få välja ut ett födelsedagsben där också.


Liten:



 


Stor:


  

Lilla sötaste busvalpen:


       


Nu tonåring:


             


Dagens lycka var att få välja gottis själv hos veterinären!     


       

Av Johanna - 23 september 2013 13:24

Idag mötte jag upp en tjej som jag inte kännt sen tidigare - Emma - med sin mellanpinscher - en 9 årig tik som bara var så fin! Har aldrig träffat en mellanpinscher tidigare utan bara dvärgpinscher och den större varianten (är de att likställas med dobermann - måste kolla upp detta?). Tycker det är så spännande med raser som är lite nya för mig (jag som plöjt igenom nästan alla i den litteratur jag kommit över). Vi tog en timmes promenad med hundarna, de fick inte hälsa utan bara gå med oss. Bosse hade det såååå jobbigt, haha! Han som är så duktig i kopplet nu för tiden kunde inte behärska sig utan lekte efterbliven bulldozer i en timme.

Blev nästan lite sugen på en mellanpinscher i framtiden... eller en bostonterrier... eller mops... och så en schäfer när barnen blivit stora... finns många fina att välja på!   

Nu ligger Bosse utslagen - mitt lilla hjärta - hur ska vi lyckas få dig att bli mindre intresserad av din omgivning?


 


Av Johanna - 22 september 2013 18:55

I lördags förmiddag passade jag på att ta en lång promenad med Bosse i solig höstskog! Skulle på kryssning med tjejkompisarna så då ville jag trötta ut Bosse lite så att det räckte med lite rastningar bara tills jag var tillbaka... men nu öser regnet ner så Bosse är helst inne ändå. Lite härliga höstfoton fick jag till med mobilen i alla fall.

Passade på att träna lite stadga i platsliggning också. Det märktes att han fattat konceptet av att hakan i backen oavsett störning = att få något gott eller roligt som denna förmiddag var tennisbollen.

Liten stund med bara mys i solen fick vi också...

Av Johanna - 20 september 2013 08:02

Okej - vi är nybörjare på agility men Bosse är faktiskt jätteduktig trots omständigheterna som jag ska fokusera på lite närmre i detta inlägg.

Igår var sista tillfället på grundkursen Agility... eller steg 1 som den heter. Bosse hade en av sina sämre dagar med mycket fokus på dofter och kissfläckar. Han gnällde konstant när vi stod stilla. Huvudet på honom fungerade inte riktigt som sig bör utan han la all sin energi på att försöka springa fram till de andra hundarna på kursen med jämna intervaller av ett hårt ryck i kopplet. Ja, jag hade honom i koppel då han är värre än värst just nu - jag kan inte nå honom när störningen av andra hundar blir för svår. Han till och med lyfte på benet och kissade på ett hinder mot slutet!!!    Tror att en löptik hade varit på konstgräset också då han slickade på fläckar här och var... suck! Alltså jag klipper de där kulorna snart själv.... med en rostig sax!!!

Det finns saker med själva kurslokalen och upplägget jag gärna skulle vilja ändra på också. Problem nr 1 är att det är en inomhuslokal med konstgräs - detta är helt nytt för Bosse. Problem nr 2 är att inomhuslokalen även inhyser hunddagisverksamhet och massor av hundar dagarna i ända pga detta och annan kursverksamhet - dofterna är många! Problem nr 3 - själva gräsplanen inne i lokalen är rätt liten om man ska vara flera inne samtidigt - man får ingen space... man har bara 10 meter till närmsta ekipage. För Bosses/vår del hade det varit bättre om vi fick gå in ett ekipage i taget och träna medan de andra ser på och lär. Då skulle dessutom jag kunna vara mer fokuserad på uppgiften med en lös hund. Jag skulle kunna känna mig trygg och Bosse skulle så klart utvecklas mer. Dessutom skulle man få en liten egentid med instruktören den tiden man är inne på plan med sin hund. De som tittar på lär sig ju massor samtidigt - man kan verkligen lära sig mycket av att bara titta på!

Känner mig faktiskt lite illa till mods över att gå nästa kurs, Agility - steg 2. Vad kommer det att ge oss om jag måste hålla emot med koppel, hamna i konflikter och bara bli trött?

Hoppas innerst inne att nästa kurs är upplagd med mer tid enskilt på gräsplan... jag hoppas...


När vi i alla fall fick träna på de praktiska momenten igår så var det en station med 3 st tunnlar uppställda i en ring så att hunden sprang igenom de i en cirkel liksom - det gillade Bosse. Det var även ett par hopphinder, gungan igen då som Bosse inte har några problem alls med - hade önskat få förslag på hur jag kunde avancera här men man får bara några sekunder med instruktören tyvärr då hon roterar mellan alla 5 ekipage. Vi är ca 3 minuter på varje station också så det hinns ju inte med massor direkt. Vi påbörjade även slalomhindret med två pinnar uppställda. Känner mig såååå negativ just nu - ska anstränga mig för att det ska släppa.... funderar på att gå en vardagslydnadskurs med Bosse... ja, det ska jag göra.


Bosse vilar på jobbet hela dagen innan kursen:


 


I kurslokalen finns några burar man kan låna så att man slipper ylande hund när teorin hålls...



 


Gräsplan med konstgräs:




   

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards