BosseBus

Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Första hjälpen

Av Johanna - 19 januari 2014 10:14

 


Något som slog mig igår när jag läste nåt inlägg på Facebook var att jag inte vet hur jag ger min hund första hjälpen. Visst har man koll på de viktigaste bitarna då det gäller första hjälpen för människa... men hundar har ju lite annorlunda anatomi. Började söka på nätet. Rädd och orolig. Tänk om Bosse skulle sätta nåt i halsen, en boll, ett ben, matbit och jag fick panik, inte visste vad jag skulle göra. Tänk om jag förlorade Bosse och inte kunde ha gjort något för att förhindra det... trots att det finns information att hämta. Google is your friend (nästan jämt).

Så jag kollade i alla fall upp de viktigaste bitarna... texten hämtad från Hundar i Fokus och SOS Animals:


Grundregler

  • Förbli lugn och sansad.
  • Försök få tag på en medhjälpare så att du kan koncentrera dig på att ge första hjälpen, medan din medarbetare assisterar, ringer till veterinären och så vidare.
  • Kontrollera hundens tillstånd genom att se om hunden reagerar när du kallar på det eller klappar i händerna. Var beredd på att hunden plötsligt kan bita i nödsituationer, även om den känner dig. Behöver du sätta munkorg på hunden? Bind en gasbinda runt nosen och knyt en enkel knut under hakan. Bind ihop ändarna under öronen.
  • Om hunden inte andas eller verkar livlös, försök rädda hunden genom återupplivningsförsök.
  • Ljusröda, pulserande blödningar (pulsåder) ska tryckförbindas eller täckas över med en ren handduk, eller några sterila kompresser, medan hunden körs till veterinären.

A1. Fria luftvägar

1. Dra försiktigt i tungan rakt ut ur hundens mun för att öppna upp luftvägarna.

Varning! Även en okontaktbar hund kan bita av ren reflex!

2. Räta ut nacken så att huvudet är i linje med nacken.

Varning! Var mycket försiktig i de fall då nack- eller huvudskador kan förekomma.

3. Stäng hunden mun och blås med din mun in genom hundens nos. Om luften går in utan problem fortsätt till B.Andning

 

4. Om luften inte går in, förändra nackens läge och försök med steg 3 igen.

5. Om luften fortfarande inte går in, öppna hundens mun och titta så långt ner i strupen som möjligt efter blockeringar eller föremål som kan ha fastnat.

6. Om du inte kommer åt att avlägsna blockeringen eller inte ser någon blockering, fortsätt till A2. Heimlich



 A2. Heimlich

1. Håll hunden upp-och-ner med dess rygg mot ditt bröst.

2. Krama hunden med din ena knytnäve i den andra handen tryckt precis under hundens bröstkorg. (På katter trycker man enbart ena handen mot samma ställe)

                           

3. Ge hunden fem snabba hårda kramar med båda armarna. Varje kram ska vara tillräckligt stark för att ensam kunna driva ut objektet som fastnat.

4. Kontrollera om objektet lossnat eller om du kan nå det via hundens mun. Försök ge mun-mot-nos andning. Om andetagen går in, genomför stegen för A1. Fria luftvägar och gå sedan vidare till B. Andning. Om andetagen inte går in, gå tillbaka till steg 1 i A2. Heimlich

Viktigt! Hunden måste alltid ha fria luftvägar innan man går vidare med första hjälpen. Hoppa inte över något steg även om hunden får hjärtstillestånd.



B. Andning

Utförs då hunden inte andas av sig själv eller då andningen är mycket svag.

1. Steg 1-3 i A1. Fria luftvägar ska vara uppfyllda.

   

2. Blås genom hundens nos med en frekvens av 12 andetag per minut, dvs ungefär ett andetag var femte sekund.

Varning! Varje andetag ska få hundens bröstkorg att höjas men överdriv inte inandningen, särskilt inte på små hundar. Om andetagen inte går in, återvänd till A1. Fria luftvägar.

3. Fortsätt till C. Cirkulation men återvänd med jämna mellanrum till B. Andning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards