BosseBus

Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Johanna - 8 januari 2014 18:12

Tack Ewa för tipset om var jag kunde måttbeställa dragsele till Bosse! MR Koppel fixade att sy en sele som faktiskt passar... till och med på en staffe!
Nu hoppas jag att Bosse gillar den i passformen så att den inte skaver (som faktiskt Hurtta y-selen gjort lite vid löpning) och att den håller.
Det är en nome sele som jag ska ha till barmarksdrag. Till spåret kan jag ju fortsätta med y-selen om jag vill... eller det går ju bra med vilken som...
Längtar tills jag kan testa den!

Av Johanna - 8 januari 2014 11:26

Funderat på det där med att lägga upp en träningsplan och föra träningsdagbok... bloggen är ju i och för sig min träningsdagbok men det där med planering har jag inte riktigt lyckats med. På kursen Fokus & Koncentration ritade vi mindmaps för varenda pass vi skulle genomföra. Detta var mycket bra! Jag ska dessutom ta in en timer och klocka mina träningspass. Köra typ 3 minuter, pausa 1 minut x 3 per pass. Det blir 9 effektiva minuter per dag och kommer ge mer än all mängdträning av vad som faller andan in liksom. Att planlöst gå ut och träna en timme ger nog inte mer än träning i uthållighet. Det blir inte så mycket kvalitet. Dessutom ska jag lägga upp en plan 2 månader framåt åt gången. Både för vardagslydnaden och övrig tävlingsträning. Det känns bra - just nu i alla fall.

Min plan just nu 2 månader framåt ser ut som följer:


Januari:

1. Vardagslydnad: Hundmöten/kontakt i koppel. Hålla ut avståndet till andra hundar och ge signal+godis för varje kontakt med mig.... VARJE kontakt! Detta oavsett hundmöte eller inte. Han ska bli en kontaktsökande retriver... fniss!

2. Mindmaps: Lägga upp en plan inför varje träningspass = Filt (paus-station), godistransport till filten vid bristande kontakt i momentinlärningen. Momenten kan skifta från att träna apport till att träna transporter mellan moment. KLOCKA träningen med TIMER!

3. Targetplatta: Träna in en target ordentligt inomhus. Ska användas till allt möjligt, bland annat 2:ans hopp över hinder så småningom.

4. Filtträning: berömma lugnt och avslappnat läge på och utanför filten. Ta med mig filten + tuggben/tjurmuskel/märgben hem till vänner och bekanta och träna där.

5. Barmarksdrag - löpning (ny måttbeställd sele på gång)


Februari:

1. Vardagslydnad: Fortsätta med hundmöten men på kortare avstånd samt avancera mot hundrastgården och liknande platser med mycket hundar.

2. Mindmaps: fortsätta enligt ovan men med andra moment, som agility.

3. Targetplatta: Avancera till utomhus samt ev till hopphindret.

4. Filträningskurs startar på HundID slutet av februari! Bokad!

5. Barmarksdrag - löpning

6. Agility temakurser startar i februari på HundID! Bokat upp mig på tema starter, kontaktfält och slalom!


Jag tror att detta är en bra träningsplan 2 månader framåt. Sen bryter jag ner den till träningspassen och skriver upp dem på mindmapen innan träningen. Bra va!?


Verktyg:


Timer

Filt

Tuggben el liknande

Klicker

Targetplatta

godis

Papper och Penna

Vänner att våldsgästa


 

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards