BosseBus

Direktlänk till inlägg 7 april 2013

Statistik på morgonkvisten

Av Johanna - 7 april 2013 09:11

 

Apropå bristen på rastgårdar i Norrtälje började jag fundera över om och hur mycket efterfrågan det kan finnas på det. Det är ju oftast bara några få som gör sin röst hörd och dessa kan ibland låta mer än vad det egentligen finns fog för. Så jag passade på att gå in på jordbruksverket och se över lite siffror. Statistiska Centralbyrån är också en bra sida om man vill veta lite mer om just sin kommun.

Det visar sig att i Norrtälje Kommun har vi nästan 5000 hundägare (4822st) som tillsammans äger 7035 registrerade hundar! Norrtälje Kommun har i nuläget 56 634 invånare. På sommaren utökas invånarantalet till ca 150 000 invånare med alla sommargäster. Ja, de har också hundar! Men om vi nu endast inriktar oss på våra egna invånare MED hund så kan jag berätta att 8,5 % av alla Norrtälje Kommuns invånare äger en eller flera hundar.

Tittar vi på vilka raser som är populärast i kommunen så ligger blandras på topp och efter det i fallande skala schäfer, labrador, golden retriver, jack russel.... och de flesta hundar verkar heta MOLLY!   

MEN om det nu är så att nästan 5000 invånare i kommunen äger hund så tror jag att många av dessa skulle uppskatta en rastgård i stan. Så det är inte bara några få som gör sig hörda, det finns några till som också VILL men kanske inte orkar bråka om saken av olika skäl. Främsta skälet kan vara att många av våra kommuninvånare bort utanför stadskärnan och på så sätt ändå har möjlighet att ha sina hundar lösa? Jag skulle vilja ha statistik på hur många hundägare vi har i stadskärnan.

En sak som slog mig när jag senast i mars reste genom Europa till Birmingham tillsammans med andra hundägare och alla våra hundar, var att vi under sträckan hela tiden letade efter bra rastställen. EN gång i Holland råkade vi på en liten rastgård för hundar precis utanför ett café. Plötsligt på några sekunder var den fylld av 10-talet hundar... invånarna i den lilla byn hade hakan i marken... var kom alla hundar ifrån helt plötsligt! Det måste ha varit en rolig syn! Detta får mig att tänka på alla Norrtäljes utländska turister som kommer med båt till hamnen - Många båtägare har hund, det hör liksom till. Att då hitta en rastgård i stan är helt klart en positiv överaskning och ger ett mervärde för Norrtälje som turiststad. Vi är väl fortfarande ett turistmål?

Drömmen är en stor inhägnad rastgård men lite skuggpartier, större stenblock, stockar för hundarna att hoppa hinder över, några sittplatser i solen, hållare för bajspåsar och en papperskorg, ett hundfik i närheten och trevliga hundar med ansvarsfulla hundägare som hjälps åt att hålla rastgården i fint skick. Drömma är gratis brukar min låtsaspappa säga... ja, de är gratis och de kan uppfyllas om man verkligen VILL och TROR på dem. Tills dess kommer här en lista på de rastgårdar JAG gillar i Stockholm:


  • Hundarnas Ö på Drottningholm - bästa och största jag besökt!
  • Hundrastgård Skarpnäck (byggs även en stor i Hellas, vet inte om den är klar)
  • Vasaparken har en mindre rastgård
  • På Gärdet får man gå med hunden lös - stora fält att springa av sig på, men se upp var du sätter fötterna. Stockholmarna är dåliga på att plocka upp efter sina hundar!
  • Nära Enskedehallen finns en söt rastgård som är värt ett besök om man är i närheten.

Här är en bra sida för den som vill besöka Stockholm med hund - rastgårdar, caféer och aktiviteter:


http://www.hundvanliga-stockholm.se/index.php/tag/hundrastgard-i-stockholm/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards