BosseBus

Direktlänk till inlägg 10 november 2013

Fokus & Koncentration

Av Johanna - 10 november 2013 20:19

Korvstoppning hela helgen - wow! Lördag och söndag, 10:00 till 17:00 kurs hos Emma Hammar på Hundreda. Kursen heter "Fokus & Koncentration" och precis som namnet antyder är det precis det vi behöver träna på för att hundträning och tävling ska bli bättre. Hade inte tidigare gått kurs för Emma men lär göra det fler gånger i framtiden. En mer pedagogisk, glad person med fantastisk inlevelseförmåga och kunskap får man nog leta efter. Jag såg framför mig hur jag skulle råka ut för konflikt efter konflikt med Bosse även denna träningshelg (tänker på lydnadshelgen i somras) och bara kasta pengarna i sjön. Jag kan med ärlighetens namn säga att jag hade inte en enda konflikt med Bosse denna helg... inte EN ENDA! För jag fick redan på första teoritimmen hela min verklighet omkullkastad och massor av redskap kastat i famnen på mig. Redskapen som är lika med GULD i min och Bosses värld. De stavas: "FILT" och "GODISTRANSPORT". Han fick alltså godis i transporterna tillbaka till filten så fort ett moment inte fungerade eller om han tappade fokus... han fick alltså GODIS... ja belöning om han gjorde FEL! Den du!! Och fungerade det.... jajamensan! För när han gjorde rätt fick han ännu mer godis eller lek med mig... och sen ännu en godistransport till filten... som vi för övrigt ska träna in riktigt ordentligt nu hemma. Han började älska sin filt riktigt mycket när jag dag 2 tog med mig tjurmuskel som han bara fick gnaga på på sin filt. Det finns så mycket att berätta men just nu är det ett virr varr av intryck och planer i mitt huvud så det får komma ut allt efter som.

Vi var i alla fall fyra ekipage, alla lika glada, taggade och fantastiska hundmänniskor som verkligen ville få ut det mesta och bästa ur sitt hundtränande! Det var jag med Bosse, det var Ullis med sin blue merle aussie Eyes, Sara med sin röda aussie Kira och Emmas mamma (som hette "mamma" hela tiden   ) med sin lapphund Nanook.


       


Det blev mycket teori dag 1 men även praktik förstås... i regnet. Men tänk - Bosse var så fokuserad att han ändå klarade alla uppgifter MED fokus! Trots kyla, regn och mörker på kvällarna! Jag är så stolt över honom! Dag 2 blev det ännu mera praktik, vi lärde oss göra flödesscheman/träningsplanering och utvärderade också alla pass efteråt. Vi skulle under denna kurs (och alltid egentligen) prioritera 1.Attityd 2. Riktning och 3. Position. Jag struntade fullständigt i Bosses positioner - var så glad över hans attityd... och fantastiska fokus på mig... trots alla svåra störningar av bland annat en häst som stog så nära den kunde (bra publik), regn, kyla, andra människor, barn och de andra hundarna som kom och gick ut ur bilarna då och då. Hästen hade nog för övrigt väldigt tråkigt där ensam i sin hage... så det var nog helt naturligt för honom att glo på oss. Han saknade bara popcorn!


                                 


På lunchen idag tog jag en promenad ner till sjön i Gillinge. Kändes skönt att se lite annan miljö mellan kurstimmarna. Fick några fina kort på Bosse där... han klär verkligen i hösten!


       


När vi äntligen kom hem idag efter 2 fullspäckade dagar av FOKUS så är man ju helt slut! Blev jätteglad när min kära sambo som varit och tävlat hela helgen i Cross Fit köpt ett par lyftarskor till mig... för SINA vinstpengar... på Fars dag! Haha!! Sötisen!


 


Blir att testa dessa grymma skor imorgon på passet för då är det knäböj med 70% av max på schemat! 5x5x5.


Köpte fiskolja till Bosse igen... fick tips om Dr Baddakys... alltid bra med omega3, både för människa och hund!


 


Min lilla dotter älskar att bråka med sin storebror och det är ömsesidigt... men hon älskar även att retas med Bosse. Deras lek ser ut ungefär som så att hon petar på honom tills han är igång och leker. Sen säger hon nej och han slutar. Då petar hon igång honom igen.... stackar Bosse! Här nedan i helgen körde hon in tårna i Bosses mun gång på gång... han har en lång tröskel men när den är nådd då jäklar.... är det leeeeek!!


 


Nu är vi i alla fall helt slutköra och det är dags att nanna kudde. Ska verkligen fortsätta träna filten nu stenhårt så fort vi tränar något annat över huvud taget.... filten ska alltid med. Sen ska jag även träna in den separat hemma med klicker och så småningom få till ett avslappnat läge på den. Återkommer med hur det går...


 

GONATT!


(Tack snälla Emma för lånet av fotona!)

 
 
Emma & Arrac

Emma & Arrac

10 november 2013 21:53

Tack Själv! Ni har varit så fantastiskt duktiga både du och Bosse! Blir så glad av att läsa hur nöjd du är :)

Ha det så bra och lycka till med er träning!
Hälsningar Emma

http://www.hundreda.se

Johanna

10 november 2013 21:56

Tack snälla!

Vi ses igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards