BosseBus

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Johanna - 4 februari 2013 13:01

Okej, har bestämt mig för att beställa en wp sele. Eftersom dessa sys efter måttbeställning så har man ju massor av färger att välja på både på foder och band! Jag som har världens värsta beslutsångest vare det gäller val av mat på restaurang eller allt annat för den delen med fler val än två... hur ska detta sluta? Jag behöver hjälp! Bosse är ju vit och röd pied så jag tänker att en sele i kombinationerna svart teddy-brunt band, limegrön feece-klarblått band, röd teddy-mörkblått band... gillar ju orange jättemycket också... och gult... jag veeeet inte!  Här nedan finns de färger som man kan välja som band, alltså det som ligger överst:

     

Som botten/foder vill jag välja på limegrön fleece, svart, ljusblå eller röd teddy.

Så, jag behöver hjälp - röstning om bästa färgen sker här på min blogg! Kolla i vänsterspalten lite längre ner och RÖSTA! (Finns ingen av er favoritkombo så skicka gärna ett meddelande i frågerutan eller på kommentarer).

Så här ser en wp sele ut för de som inte vet:

  Och så en bild på Bosse:  

BPH

Av Johanna - 4 februari 2013 07:55

Hösten förra året hade jag bokat tid för BPH i Märsta genom Tollareklubben. Först: Vilken fantastisk bra stämning de hade på denna bruksplan, jag vet inte vad det var men vissa brukshundsklubbar man bara passerat eller besökt får man känslan av att "här hör du inte hemma". Men på Märsta-Sigtuna Brukshundsklubb kändes det som att man var välkommen. Omgivningarna och planen var också fina och välskötta!

Eftersom jag inte beskrivit hur Bosses BPH gick till så gör jag det nu lite kortfattat - det jag minns av det i alla fall.

Det var en en grådassig hösthelg som jag hade fått en klämtid mellan alla andra Dansk Svenska Gårdshundar, tror att klockan var si sådär nio på morgonen och jag hade redan börjat ånga mig veckan innan då jag insåg att Bosse nyligen gått in i sin psykiska könsmognadsfas. Han hade igen börjat skälla och morra på soptunnor och bilar som stod på på annorlunda sätt ute på vår gata, han hade ännu en gång fått selektiv hörsel och var uppkäftigare än någonsin. Bara några veckor innan hade det kännts som att allt jag lärt honom verkligen satt, han lyssnade uppmärksamt, kom på inkallning och var lugntare än någonsin. Ja, det var alltså några veckor innan BPH´t.

Så morgonen 4 november 2012 var det dags, Bosse 13 månaders tonåring med massor av energi i kroppen tar sig an utmaningen! Min lillasyster och hennes pojkvän har kommit för att vara åskådare och fota lite. Bosse blir galen av glädje när han ser henne... som vanligt delas pussar ut oavsett om man står upp eller ej (det är ju bara att ta sats och hoppa).

Under hela BPH´t har Bosse hur kul som helst. Jag med och jag misstänker att åskådarna fick sig några skratt också. Allt går hur bra som helst, han tar det mesta med ro och nyfikenhet. Enda hindret som han INTE tycker om är dvärgen i form av en spånskiva som plötsligt viker upp sig från marken utklädd till en mörkhyad tomte? Han skäller och backar, tycker att vi är idioter som närmar oss den (ja, vad är naturligt med detta egentligen?) När vi väl hukar oss framför den och lockar på Bosse så kommer han fram och "hälsar". Nosar lite på dvärgen men tycker att vi bör lämna den där den är.    Vi ska gå förbi den två gånger till och det går bra men Bosse håller lite avstånd, vem litar på bruna dvärgar med tomtehår?

Sen går alla följande moment hur bra som helst, skrammel, konstiga underlag, närmande figurant i konstiga kläder och konstig gångart (lite misstänksam men det kan ju vara en människa som vill gosa), så Bosse springer fram för att hälsa!   

Jag hade valt BPH med skott, vet att Bosse inte är rädd för varken raketer, smällare eller andra ljud så det känns inte som något problem. Det är det inte heller. Han lyssnar till lite snabbt vara vart ljudet kom från och sen går han vidare som om inget hänt. Trots detta fick han en 2:a? Jag var säker på att det var en 1:a. Men för att få en 1:a så ska ju hunden antingen vara döv eller skottränad så att han inte ens bryr sig om ljudet alls, inte ens visar nyfikenhet? Jag är trots allt nöjd, summan: en stabil liten tonåring med sjukt glatt humör! Precis som en staffe bör vara!

Lite blandade foton från BPH´t:

                         

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards